محمد حاجی‌زاده، مشاورِ تبلیغات و کسب‌وکار:

جامعه ایرانی نشان داده با روش‌های غربی در مباحث تبلیغاتی میانه خوبی ندارد/شیوع ویروس کرونا، قدرت تبلیغات مجازی را بیشتر نشان داد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۱۲:۴۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۶۸۳۹۸
یک مشاور تبلیغات و راه‌اندازی کسب و کار گفت: عده‌ای در روش‌های تبلیغاتی راه را گم کرده‌اند و شوربختانه احساس می‌کنند سبک‌ها و روش‌های غربی مخاطب‌پسندتر است، در حالی که جامعه ایرانی نشان داده با روش‌های غربی میانه خوبی ندارد.

محمد حاجی‌زاده در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: امروزه با موج عظیمی از اطلاعات و دِیتاهای گوناگون در فضای مجازی مواجه هستیم که تاثیر بسیاری بر تبلیغات و شیوه‌های تبلیغاتی گذاشته‌اند.

وی با بیان این که شبکه‌های بیگانه و کانال‌های ماهواره‌ای نیز همواره در بحث‌های تبلیغاتی فعال بوده‌اند، تصریح کرد: شبکه های ماهواره ای و رسانه های بیگانه تاثیرات به شدت منفی بر تبلیغات داخل ایران گذاشته است که باعث شده فعالان در زمینه های تبلیغاتی اصل موضوع را فراموش کرده و شروع به استفاده از مسائلی کنند که در فرهنگ اصیلی ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد، کنند.

حاجی‌زاده افزود: در تبلیغات باید نکات مثبت را پررنگ تر و نکات منفی را کمرنگ تر جلوه داد نه اینکه صورت مسأله را پاک کرده و محتوا را کلا تغییر دهیم.

این مشاور تبلیغات و راه‌اندازی کسب و کار با اشاره بر اثرگذاری شبکه‌های بیگانه و کانال‌های ماهواره‌‎ای بر بخش‌هایی از جامعه گفت: شبکه‌های بیگانه بر قشر نوجوان و جوان تاثیر منفی گذاشته و این بخش مهم جامعه را گمراه کرده‌اند. رسانه‌های خارجی توانسته بر ظاهر و پوشش قشر جوان هم اثر بگذارد و حتی این قسمت از جامعه با نمایش‌های دروغین خود، از پیشینه ایرانی و اسلامی دور کنند.

وی ادامه داد: این موضوعات باعث شده، تبلیغات استاندارد و اصولی جایگاه خود را بین جوانان از دست دهد و شرکت‌های تبلیغاتی هم به سمت سبک‌های غربی که برهنگی در آن نقش ویژه ای دارد، گرایش پیدا کنند ولی در فرهنگ اصیل و ایرانی و اسلامی  ما چنین مباحثی اصلا موضوعیت ندارد

حاجی‌زاده با بیان این که استفاده ابزاری از بانوان در تبلیغات ایرانی و اسلامی امری مذموم و ناپسند است و به جایگاه رفیع زن خدشه وارد می‌کند، اظهار داشت: در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، بانوان از جایگاه ویژه شایسته‌ای در جامعه برخوردار هستند که این جایگاه در تبلیغات باید حفظ شود.

وی اضافه کرد: بارها دیده شده که آتلیه های عروس که هیچ تجربه ای در تبلیغات نداشته به این موضوعِ تخصصی وارد شده و برای افزایش بازدیدهای خود، از بانوان به صورت بی حجاب  استفاده ابزاری کرده اند.

حاجی‌زاده ضمن تقبیح این رفتارها بیان کرد: راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از این اقدامات منفی استفاده از نکاتی است که در پیشینه ما ارزش محسوب می‌شدند و باید بگویم در تبلیغات و نشان دادن تمایز یک برند از طریق تکنیک‌ های به روز تبلیغاتی باید در دستور قرار گیرد نه استفاده از روش‌های نامناسب غربی.

وی افزود: ما باید برای پر رنگ کردن یک برند و شناساندن آن به مردم، از ارائه تفاوت‎‌های آن و یا خدماتش استفاده کنیم نه از مسائل جنسی آن هم به اشتباه.

حاجی‌زاده با اشاره به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا، با قدرت تبلیغات مجازی بیشتر آشنا شدیم و متوجه تاثیر بسزای این سبک تبلیغاتی شدیم پس می‌توان گفت که تبلیغات مجازی به سرعت در حال گرفتن جای تبلیغات شهریست.

وی ادامه داد: با اصولی انجام دادنِ تبلیغات مجازی می‌توان نتیجه بسیار مطلوبی از تبلیغات گرفت. تبلیغات یکی از ارکان اصلی داشتن یک برند موفق است که باید درست و به موقع انجام شود تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

حاجی‌زاده با بیان این که شرایط اقتصادی، امکان خطا در تبلیغات را از ما گرفته، گفت: با توجه به تورم و گرانی های اخیر نیاز برند ها به تبلیغات، چندین برابر شده که البته اگر اصولی و درست انجام نگیرد می‌تواند اثرات  منفی به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: در گفت‌وگو های قبلی ذکر نمودم که تبلیغات باید توسط تیم حرفه ای تبلیغاتی انجام شود نه آتلیه‌های عروسی یا دفاتر چاپ.

حاجی‌زاده با تاکبد بر این که تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری است، گفت: بدون داشتن تبلیغات استاندارد، رسیدن به یک یک کسب و کار موفق، کار دشواریست. تبلیغات اگر درست و اصولی اجرا شود در زمان مناسب چند برابر هزینه خودش را بازمی‌گرداند.

وی افزود: متاسفانه افراد بسیاری وارد این حرفه سخت و تخصصی شده اند که به جای تاثیر مثبت، اثرات منفی نیز به جای گذاشته اند پس در زمان انتخاب تیم تبلیغاتی باید به رزومه و پیشینه گروه توجه بسیاری داشته باشیم.

حاجی زاده در پایان اضافه کرد: خواهش بنده حقیر از دوستان فعال در تبلیغات این است که از اصل دور نشویم چرا که ما هم قشر تاثیر گزاری هستیم و باید بر جامعه و برند های مختلف تاثیر مثبت بگذاریم و اصالت  خودمان را در کاراهای‌مان فراموش نکنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز