سرپرست پایگاه جهانی ارگ بم:

مرمت ارگ بم ۷ سال دیگر تمام می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۸:۳۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۸۲۱
مرمت ارگ بم ۷ سال دیگر تمام می‌شود
سرپرست پایگاه جهانی ارگ بم با بیان اینکه کار بازسازی و بهسازی ۸۰ درصد این بنا به پایان رسیده است، گفت: «پیش‌بینی می‌شود بازسازی کامل ارگ بم حدود هفت سال دیگر تمام شود».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محسن قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: «یکی از دلایل کُند بودن مرمت و بازساری ارگ بم فاصله موجود بخش اداری و کارشناسی ما با کارگاه خشتی داخل ارگ بود که بدین منظور بخش کارشناسی و پژوهشی را در محل خانه سیستانی واقع در ارگ بم مستقر کردیم».

قاسمی ضمن اشاره به پروژه‌های مهم و در دست اقدام اظهار کرد: «در بخش پروژه‌های مرمتی۶ پروژه بزرگ در دستورکار این پایگاه قرار  گرفت و بخش وسیعی از اهداف و خواسته‌هایمان رقم خورد که مرمت عمارت دروازه دوم، خانه میراکبر، بازسازی و مرمت برج کلاه فرنگی، بازسازی فاز دوم خانه سیستانی، آغاز بازسازی یخدان ارگ قدیم و احداث کارگاه‌های حفاظت ادواری از جمله این پروژه‌ها هستند».

سرپرست پایگاه جهانی ارگ قدیم بم درباره‌ی ساماندهی پیاده‌روهای اطراف ارگ قدیم توضیح داد: «از مهم‌ترین کارهای ما انعقاد تفاهم‌نامه‌ با شهرداری برای ساماندهی پیاده‌روهای اطراف ارگ بوده که در فاز اول این انجام شده و ظرف چند روز آینده فاز دوم این پروژه  به طول ۳۵۰ متر در ضلع جنوبی ارگ قدیم شروع خواهد شد».

 

تجهیز ارگ قدیم به دوربین‌های حفاظتی

 قاسمی گفت: «مهمترین کار صورت گرفته طراحی و راه‌اندازی دوربین‌های حفاظت الکترونیکی و پایش تصویری ارگ بوده که با اجرا و نصب این دوربین‌ها توانستیم امنیت بیش‌تری را در داخل و خارج ارگ بم برای گردشگران تامین کنیم».

وی درباره‌ی راه‌اندازی موزه تاریخی افزود: «از آنجا که ساختمان فعلی پایگاه متعلق به شهرداری بم است بدین منظور برای اجرای این طرح و تهیه ساختمان موزه، تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری و شورای شهر بم امضا شده و به زودی اولین موزه باستان‌شناسی و تاریخ بم در جنوب‌شرق کشور به صورت مشارکتی در شهرستان بم راه‌اندازی خواهد شد».

وی توضیح داد: «هدف ما ارتباط کارشناسان به صورت مستقیم با کارگاه‌های مرمت ، باستان شناسی و پژوهشکده داخل ارگ بوده و همچنین تسریع در روند ایجاد موزه بم است تا بتوانیم با تاسیس موزه آثار کشف شده از بم بزرگ را برای عموم به نمایش بگذاریم».

 

مشکلات حقوق کارگران ارگ قدیم بم

 قاسمی ضمن اشاره به مشکلات کارگران ارگ قدیم گفت: «مجموعه جهانی ارگ بم نزدیک به ۱۲۰ پرسنل فعال دارد که ۶۰ نفر از آن‌ها استاد کار و کارگر ساختمانی هستند و متاسفانه مجموعه میراث جهانی بم به عنوان بزرگترین مجموعه در کشور، همیشه در بخش پرداخت حقوق پرسنل ارگ با تاخیر چند ماهه مواجه بوده است».

وی ادامه داد: «با پیگیری‌های صورت گرفته، حقوق پرسنل پایگاه تا پایان دی‌ماه امسال تامین شده و در حساب استان قرار دارد و همچنین سند حقوق شهریور برای پرداخت آماده است».

قاسمی خاطر نشان کرد: «سال‌های زیادی شورای راهبردی تشکیل نشده بود که خوشبختانه اولین جلسه رسمی این شورا در تیرماه سال‌جاری با حضور اعضای شورای راهبردی ارگ بم برگزار شد و همچنین سال گذشته به پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی به هیات دولت مقرر گردید ۲۱ مجموعه تاریخی به صورت هیات امنایی مدیریت شوند که براساس آن پایگاه جهانی بم جزو این مجموعه ها قرار گرفت بنابراین این پایگاه زیر نظر وزیر و به صورت مستقیم با دبیرخانه تهران ارتباط خواهد داشت».

 

قیصریه زرتشتیان، کارخانه حناسایی و کلاه فرنگی ارگ

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی ضمن اشاره به مرمت قیصریه، کارخانه حناسایی و خانه عامری گفت: «این موارد از آثار شاخص ما هستند و کارخانه حناسایی حدود ۸۰ درصد مرمت شده و از طریق ماده ۲۷ درحال واگذاری به بخش خصوصی است و متقاضیان زیادی برای آن درخواست داده‌اند که به محض انعقاد قرارداد و نهایی شدن، طرح احیای حناسایی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد ».

وی بیان کرد: «بخش عظیمی از بازارهای تاریخی و مجموعه قیصریه، مالکیت خصوصی دارد و ۷۵ درصد تملک شخصی و پیمانکار گرفته شده و بخش هایی نیز مرمت شده است».

قاسمی با اشاره به نحوه مرمت کلاه فرنگی گفت: «درخصوص کلاه فرنگی اسناد، مدارک و تصاویر زیادی وجود دارد که قبل زلزله را به نمایش گذاشته اما در حال حاضر چون حصار جلوی کلاه فرهنگی ریخته و مرمت نشده همزمان برج و پایه کلاه فرنگی دیده می‌شود و زمانی حصار مرمت شود، شکل اولیه قبل از زلزله دیده خواهد شد ».

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی درخصوص طرح گردشگری باغ‌های پیرامون ارگ قدیم نیز اظهار کرد: «این باغ‌ها در سال‌های آینده مجموعه‌ی بزرگ گردشگری را می‌تواند شامل شود و با کمک کارشناسان پایگاه و راهنمایی اساتید معماری دانشگاه آزاد اسلامی این طرح آماده و روند اخذ مجوز به زودی انجام می‌شود و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی باشیم».

 قاسمی افزود: «یکی از مهم‌ترین اتفاقات اخیر شیوع ویروس کرونا بود که از اسفند ماه گردشگری سراسر کشور را تعطیل کرد و به تبع آن مجموعه تاریخی ارگ بم نیز تعطیل شد و در این مدت جاذبه ‌ای شهرستان بم را از طریق سایت‌ها و فضای مجازی معرفی کرده‌ایم و اکنون که گردشگری تعطیل است نباید از قافله‌ی معرفی جاذبه‌های گردشگری عقب بمانیم».

 

نظر شما