رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

فقط یک درصد تسهیلات استان مربوط به بانک توسعه صادرات است

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۹:۵۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۱۹۸۱
فقط یک درصد تسهیلات استان مربوط به بانک توسعه صادرات است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان از نظر پرداخت تسهیلات بانکی در ردیف آخر شبکه بانکی کشور قرار دارد، گفت: در سال 98 نیم درصد تسهیلات استان مربوط به بانک توسعه صادرات بود و امسال این عدد به یک درصد رسیده که با توجه به حجم صادرات بالا و نیاز به تسهیلات صادراتی، این رقم بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران و بررسی راهکارهای تامین مالی صادرات، افزود: استان کرمان در مجموع از گمرکات کشور سالانه دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات دارد که بانک توسعه صادرات فقط 12 میلیون و 600 هزار دلار تسهیلات ارزی در برابر حجم بالای صادرات پرداخت کرده و پاسخگوی نیاز مالی صادرکنندگان نیست.

وی با تاکید بر اینکه صادرات استان از نظر تامین مالی به هنگام، با مشکلاتی روبروست، ادامه داد: هر سال بخشی از تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و بانک عامل با بهره 14 درصد به صادرات محصولات استان اختصاص می‌یافت که امسال به دلیل الزامات سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر استفاده از سامانه‌های پایدار و بهین‌یاب مشکلاتی ایجاد شده و استان نتوانسته تاکنون از این تسهیلات استفاده کند. طبیب زاده، اظهار کرد: از بانک توسعه صادرات این انتظار وجود دارد که تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان کرمان را متناسب با میزان صادرات آن در نظر بگیرد و از آقای صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درخواست می شود به عنوان عضو فعال در مجامع صادراتی کشور از صادرکنندگان دفاع کند.

وی بیان کرد: نرخ کارمزد تسهیلات صادرات در کشورهای همسایه و رقبای صادرکنندگان ما بسیار کم و قابل مقایسه با کشور ما نیست که درخواست می شود برای تامین مالی صادرکنندگان با نرخ بهره پایین چاره‌ای اندیشیده شود. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: به نظر می رسد دلیل فعال نبودن صادرات در کشور، عدم باور به این امر مهم است، اگر چه سخنرانی ها و نشست ها انجام می شود اما اقدامی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به وجود مشکلات در گمرکات مرزی و نابسامانی مرزها که اتلاف زمان و هزینه هایی را در بر دارد، افزود: نباید اینگونه باشد که محموله در حال ترخیص از گمرک با ممنوعیت روبرو و از ترخیص آن جلوگیری شود که این اقدام موجب از دست رفتن بازارها می شود. طبیب زاده، به ذکر چند پیشنهاد به بانک توسعه صادرات پرداخت و گفت: صادرکنندگان در صورتی که ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات را داشته باشند آسان تر می توانند تسهیلات را دریافت کنند که در حال حاضر کارگزاری و نمایندگی این صندوق در استان وجود ندارد و پیشنهاد می شود بانک توسعه صادرات بخشی از مجموعه خود را به این صندوق اختصاص دهد.

رئیس اتاق کرمان افزود: نرخ کارمزد تسهیلات صندوق ضمانت صادرات نیز بالاست و این هزینه به هزینه های صادرکنندگان می افزاید. وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ها برای گشایش مسیر توسعه در استان است، که این توسعه بدون صادرات و ورود بخش خصوصی ممکن نیست و باید تحول جدی در تامین مالی صادرکنندگان ایجاد شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز