رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان:

نگاه استان به صادرات صنایع دستی تغییر یابد

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۵:۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۱۰۴۳۶۱
نگاه استان به صادرات صنایع دستی تغییر یابد
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان گفت: نگاه استان به صادرات صنایع دستی و به ویژه فرش باید تغییر یابد و باور جدی نسبت به این موضوع ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدرضا بهرامی در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی با موضوع هم اندیشی برای توسعه صادرات صنایع دستی استان افزود: همانطور که به صادرات محصولات کشاورزی استان مانند پسته و خرما اهمیت داده می شود باید برای افزایش صادرات این حوزه، توجه جدی به صنایع دستی نیز وجود داشته باشد. در ادامه این نشست معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، با بیان اینکه بیش از 80 درصد صادرات استان در حوزه موادغذایی و محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری تنها 5 درصد صادرات استان مربوط به حوزه صنایع دستی و به میزان 85 هزار دلار بوده که فقط به کشور قطر انجام شده است.

محمد رضا قوام، با اشاره به اینکه وضعیت صادرات صنایع دستی استان نسبت به گذشته بسیار نامناسب است، تصریح کرد: در دهه های گذشته صادرات فرش استان 100 میلیون دلار نیز بوده که باید برای احیای این میزان صادرات شرایط مورد نیاز فراهم و تدابیر لازم اندیشیده شود. وی ادامه داد: به دلیل مشکل کم آبی استان و همچنین پیشی گرفتن رقبای ایران در بازارهای جهانی این محصولات، پسته و خرما به عنوان دو محصول اصلی صادراتی استان آینده مبهمی دارند که در این رابطه صنایع دستی و گردشگری می تواند در این مسیر به توسعه صادرات استان کمک کند.

قوام، اظهار کرد: صنعت گردشگری استان از نبود یک تشکل قوی مانند پسته و خرما در استان رنج می برد و شاید باور جدی به این موضوع در استان وجود نداشته باشد در حالی که می توان از این حوزه برای توسعه و افزایش رفاه در استان استفاده کرد. معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، گفت: حتی یک قطعه فرش از گمرکات استان صادر نمی شودو فرش های صادرشده توسط تجار غیربومی از استان های تهران و تبریز و در بسته های مربوط به همان استان ها صادر می شوند که باید برای این نابسامانی نیز چاره ای اندیشیده شود.

وی تشکیل شرکت مدیریت صادرات در استان برای صادرات صنایع دستی ضروری دانست و افزود: این شرکت ها می توانند به واحدهای کوچکتر کمک کنند و تولیدات استان را در بازارهای جهانی به فروش برسانند. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به فضای نامناسب کسب و کار در استان بیان کرد: برای طی کردن مسیر صحیح، فعالیت ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود زیرا تجربه و فهم لازم را کسب کرده است. محمد جهانشاهی، تصریح کرد: اگر چه اصلاح قوانین و مقررات به سختی امکان پذیر است اما تا حدی می توان فضا را با برگزاری رویدادهای بین المللی و جشنواره های مختلف تغییر داد و شهرداری در این رابطه برای کاهش دغدغه فعالان بخش خصوصی از هیچ خدمتی دریغ نخواهد کرد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان حوزه صنایع دستی استان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز