امیرحسین بردسیری، کارشناس مسائل اقتصادی:

افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، منتظر اصلاحات بازار بمانند/بازار مسکن رو به افزایش خواهد بود/جو روانی ایجاد شده، رکن اصلی افزایش نرخ ارز بوده است

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۵:۲۸:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۴۳۸۴
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درگیر جو روانی ایجاد شده نشوند و منتظر بمانند تا اصلاحات بازار انجام شود و مجدد به سود دهی برسند.

برای بررسی وضعیت بورس، بازار مسکن و همچنین نوسان نرخ ارز به سراغ امیرحسین بردسیری که از جمله کارشناسان اقتصادی بادانش و توانمند است، رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم. بردسیری به جهت تجارب ارزنده‌ای که از فعالیت در این بازارها کسب کرده، مسائل جالبی را بیان کرده که خواندنش برای علاقه‌مندان به اقتصاد شیرین است. پس خواننده این گفت‌وگوی جذاب باشید:

 

** قبل از هرچیز فکر می‌کنید تاثیر انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید با علم بر این که در این ایام قیمت دلار دچار نوسان جدی شد؟

اصل انتخابات آمریکا و سیاست های کلی آن نسبت به ایران در چهارچوب مشخصی هست و چندان تاثیری ندارد اما جو روانی داخلی بسیار تاثیر گذار خواهد بود زیرا تحریم‌های تاثیر گذار اصلی از سال‌ها قبل از روی کار آمدن ترامپ وجود داشته و با توجه به منابع بسیار فراوان معدنی و موقعیت مهم منطقه‌ای ایران ناکارآمد بوده اما جو روانی داخلی باعث شده اقشار مختلف مردم به جای سرمایه گذاری در اقتصاد رو به خرید ارز و طلا بیاورد و باعث تغییرات ناگهانی در قیمت ارز و طلا شوند. قطعا با آرام شدم افکار عمومی و جو روانی ایجاد شده، مردم باز هم به سرمایه گذاری هایی در چرخه اقتصادی روی می آورند و بازار رو‌به بهبود خواهد رفت.

 

** وضعیت بازار ارز را چگونه می‌بینید؟

با توجه به آرامش روانی پیش آمده به احتمال بسیار زیاد مدتی بازار آرام و رو به کاهشی در پیش خواهیم داشت. همچنین با توجه به شکست تحریم‌های وضع شده و حمایت دولت از تولید و قدرت گرفتن واحد ریال، به احتمال بسیار زیاد ارز رو به کاهش خواهد رفت و مدتی آرامش نسبی خواهیم داشت.

 

**نظرتان در مورد سِیری که بازار بورسِ ایران در طول یک سالِ گذشته طی کرده چیست؟

بورس ایران سیر بسیار مناسبی را طی کرد و در حال پیشرفت بود اما جو روانی ایجاد شده در رابطه با بازار ارز، این بازار رو به افول رفت. اما این بازار قطعا با آرامش بازار ارز و کاهش آن رونق و جان دوباره خواهد گرفت و قطعا کاهش گذشته خود را جبران خواهد کرد. البته نوسانات بورس در جهان هم به همین شکل هست و این یک امر عادی است که مدتی در کاهش و یا افزایش باشد و مجدد برگردد.

 

**آینده بازار مسکن را چگونه می‌بینید؟

بازار مسکن همچون گذشته رو به افزایش خواهد بود. کنترل بازار مسکن با توجه به افزایش جمعیت، کار دشواری خواهد بود ولی احتمالا در سال آینده به ثبات خواهد رسید.

 

**توصیه شما به افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کردند، چیست؟

توصیه من به افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند این است که درگیر جو روانی ایجاد شده نشوند و منتظر بمانند تا اصلاحات بازار انجام شود و مجدد به سود دهی برسند.با توجه به کاهش نرخ ارز به احتمال قوی افزایش بازار بورس را در پی خواهیم داشت زیرا سرمایه گذاری ها به بخش تولید داخلی برگشت خواهد خورد.

 

**آینده بازار را چگونه تحلیل می‌کنید؟

باتوجه به کرونا و مشکلات مربوط به ارز و جو روانی، احتمالا بازار پیش رو، رکود سنگینی را در پیش داشته باشد زیرا باکاهش نرخ ارز و تعطیلات پی در پی قطعا به رکود خواهیم خورد. مردم باید با حمایت از تولید داخلی با رکود مقابله کنند. حمایت مردم مثل همیشه به رفع مشکلات می‌انجامد

 

**عده‌ای بر این باورند دولت نقش اساسی در افزایش قیمت ارز دارد، نظرتان در این خصوص چیست؟

دولت کنترل کننده اصلی قیمت ارز است زیرا تمامی سرمایه اصلی کشور در دست آن است اما قطعا عامل اصلی افزایش قیمت نخواهد بود زیرا جو روانی ایجاد شده تاثیر بسیار بیشتری بر قیمت ارز دارد. افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی قطعا به دولت آسیب‌های بیشتری می رساند تا افزایش قیمت ارز. البته افزایش قیمت ارز در بخش صادرات می‌تواند مفید باشد زیرا عرضه بیشتری صورت می‌گیرد ولی باز هم آثار بسیار مخرب تری خواهد داشت و مطمئنا جو روانی ایجاد شده رکن اصلی افزایش نرخ ارز بوده است.

 

**حرف آخر!؟

حرف آخر آین است که مردم، با همبستگی و اتحاد همچون همیشه می‌توانند بر مشکلات چیره شوند. ایرانیان همیشه ثابت کرده‌اند که هیچ گونه تحریمی نمی‌تواند اراده راسخ ملت ایران را در هم بشکند و در نهایت پیروز اصلی این میدان مردم ایران خواهند بود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز