رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی:

فعالیت های اتاق بازرگانی کرمان در روابط تجاری ایران و افغانستان تاثیرگذار بوده است

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۷:۰۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۶۳۰۹
فعالیت های اتاق بازرگانی کرمان در روابط تجاری ایران و افغانستان تاثیرگذار بوده است
رئیس اتاق تجارت و صنایع استان غزنی کشور افغانستان گفت: برخی فعالیت ها در زمینه رفع بسیاری از موانع در مسیر تجارت ایران و افغانستان مانند انتقال ارز از طریق صرافی ها، مسائل گمرکی، اخذ مجوز اقامت ها و روادید، که از اتاق کرمان آغاز شده، در گسترش روابط تجاری دو کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عبدالمتین قلندری، در نشست بررسی توسعه همکاری های ایران و افغانستان افزود: طرح بسیاری از مسائل در سطح ملی با موضوع تجارت با افغانستان، از نشست های برگزار شده در اتاق کرمان آغاز شد و ادامه یافت که امیدواریم بیان واقعیت ها و پیگیری آنها بتواند سایر مشکلات را برطرف کند. وی با اشاره به اینکه افغانستان روابط تجاری خوبی با هند، پاکستان، چین و ازبکستان دارد، ادامه داد: مشکلات با ایران برای تجارت با افغانستان همچنان وجود دارد و همین موضوع مانع رقم خوردن مبادلات مدنظر دو طرف شده است.

قلندری، تصریح کرد: متاسفانه در مرزهای بین دو کشور سیستم سودجویی شکل گرفته بود که با تلاش ها و تصمیم گیری های مسئولان ایران و افغانستان بخشی از این مشکلات حل شده است. رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی، با اشاره به مشکلات حمل و نقل در تجارت دو کشور بیان کرد: همچنین موضوع ارسال کالا از افغانستان به دبی و یا سایر کشورها و سپس ورود غیرقانونی آنها به ایران موضوعی است که باید بررسی و پیگیری شود.

وی گفت: اعلام ممنوعیت برای صادرات یا واردات برخی کالاها مشکلاتی را ایجاد کرده که باید وزرای تصمیم گیر دو کشور برای رفع آنها تلاش کنند زیرا در حال حاضر بهترین فرصت و زمان برای تجارت ایران و افغانستان است. قلندری، افزود: نشست های رو در رو تاجران و معرفی مستقیم تاجر به تاجر از سوی دو طرف، می تواند تاثیر بسزایی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در ادامه این نشست به پیشرفت مذاکرات فعالان اقتصادی افغانستان با بازرگانان کرمانی در حوزه فعالیت های معدنی اشاره و بیان کرد: با وجود کالا، خدمات، تجهیزات، نیروی انسانی و تکنولوژی در کارخانه های فرآوری صنایع معدنی کرمان امیدواریم تجارت در این حوزه سرعت بیشتری بگیرد. سیدمهدی طبیب زاده افزود: همیشه بر تجارت برد- برد و دو سویه تاکید داشته ایم و باید از ظرفیت های دو طرف استفاده کرد.

وی با بیان اینکه همواره در نشست های برگزار شده بر عدم وجود باور جدی به صادرات تاکید داشته ام، اظهار کرد: از برخی گمرکات مرزی از جمله میلک و دوغارون بازدید داشته ام و معتقدم شرایط این دو گمرک برای ایجاد تجارت بزرگ بین دو کشور مناسب نیست. طبیب زاده اظهار کرد: اتاق کرمان ماموریت بررسی فرصت های سرمایه گذاری چابهار را بر عهده دارد و می داند که چابهار دروازه ورود به افغانستان است که امیدواریم بتوان از بازار بزرگ این کشور استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: استان کرمان از نظر حضور نیروی کار افغانستانی و بازرگانان قوی سود می برد و باید برای رفع مشکلات آنها تلاش کرد. وی به بخش توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان ماموریت داد تا ضمن مصاحبه با تجار ایرانی و افغانستانی مشکلات تجارت بین دو طرف را با بیان جزئیات احصا کند تا بتوان به اطلاعات دقیق تری در این زمینه دست یافت و برای حل آنها گام برداشت.

در ادامه این نشست رئیس شعبه کرمان اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت ایران و افغانستان در حال انجام است که البته مشکل اطلاع رسانی بین بازرگانان دو طرف وجود دارد. سیدمحمدرضا موسوی ترابی تصریح کرد: در بحث صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ از کرمان به افغانستان اقدامات و پیگیری های خوبی انجام شده و به محض نتیجه گیری قطعی همه موارد اطلاع رسانی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان در ارائه اطلاعات مربوط به کشور افغانستان به تاجران ضعیف عمل می کند، خاطرنشان کرد: مسائلی در حوزه حمل و نقل، بسته بندی محصولات، عدم شرکت گسترده در نمایشگاه ها از جمله مشکلات تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان، در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه کشور ما برای موضوع ترانزیت افغانستان اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: هر دو کشور روابط را بر توسعه مسائل حمل و نقلی قرار داده اند اما لازمه آن به میدان آمدن بازرگانان و انجام هماهنگی های بیشتر بر اساس سیاست های کلی سرمایه گذاری است. حمید عزت آبادی پور، افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود کامیون، خواب کامیون ها در مرزهای ایران و افغانستان به ویژه گمرک دوغارون 15 تا 20 روز است که شرکت ها و کامیون داران این خواب را جزو هزینه های خود در نظر می گیرند و همین موضوع باعث افزایش هزینه های حمل و نقل شده است.

وی ادامه داد: در گمرکات این مرزها برخی مسائل ساده مانند خراب شدن یکی از دو باسکول، عدم انطباق شیفت های ورود کامیون ها و ... محدودیت ها و مشکلاتی را ایجاد کرده که مانع توسعه همکاری ها شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان بیان کرد: در صورتی که ظرفیت ترانشیپ از ایستگاه مطهری مشهد به افغانستان ایجاد و همچنین راه آهن هرات راه اندازی شود، بسیاری از مسائل حمل و نقل در این رابطه برطرف می شود.

عزت آبادی پور، اظهار کرد: مسئولیت پایانه های مرزی از یک ماه گذشته به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و اتاق ایران نیز تفاهم نامه ای را با وزارت راه و شهرسازی برای احصا مشکلات مربوطه به امضا رسانده که حل مشکلات مربوط به افغانستان در این رابطه پیگیری می شود. گفتنی است در ادامه این نشست برخی مسائل و مشکلات تجارت ایران و افغانستان توسط فعالان اقتصادی دو طرف مطرح شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز