یلدای کارآفرینی اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۴:۰۷:۴۷
کد خبر: ۱۱۰۹۰۲۴
یلدای کارآفرینی اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد
یلدای کارآفرینی اتاق بازرگانی کرمان با عنوان "یلدای کارمانو" با حضور رئیس اتاق بازرگانی کرمان و جمعی از کارآفرینان برتر کشور از جمله محسن جلال پور رئیس سابق اتاق ایران، پدرام سلطانی نایب رئیس کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا- اقیانوسیه، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات، رضا کلانتری نژاد مدیرعامل کارخانه نوآوری هم آوا، فرزین فردیس نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در این نشست بر ضرورت اجتناب ناپذیر توجه به اقتصاد دانش بنیان، رشد استارت آپ ها برای رهایی کشور از اقتصاد غیربهره ور و سنتی و تکیه بر توانمندی، خلاقیت ها و ایده های ناب در بین جوانان کشور تاکید شد. همچنین نبود زیست بوم کارآفرینی، استارتاپ ها، اقتصاد دانش بنیان و حتی اراده ای برای رشد نکردن این زیست بوم، عامل اصلی محقق نشدن ایده های نوآور مطرح شد.

در ادامه کارآفرینان شرکت کننده در این نشست، مطالبه گری، داشتن گفتمان جسارت، شجاعت و صراحت را لازمه همسو کردن تصمیم گیران و تصمیم سازان ذکر کردند و نقش اتاق را به عنوان حلقه واسط بین مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور و چشمه های خلاقیت و نوآوری، اساسی و بی بدیل دانستند. در این نشست بر وجود اتاقی توانمند، مطلع و آشنا به زیست بوم های یاد شده، افزایش دانش، تجربه و شناخت و همچنین تقویت قدرت چانه زنی این مجموعه برای تاثیرگذاری بیشتر تاکید شد.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: اتاق کرمان به عنوان یکی از پایه های اصلی رشد اکوسیستم استارتاپی در کرمان، با درک ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان، حمایت از استارت آپ ها را برای کمک به تبدیل ایده به ثروت و رشد اقتصاد دیجیتالی را در برنامه های جدی خود قرار داده است. سیدمهدی طبیب زاده، اظهار کرد: این پرسش مطرح است که چگونه می توان اقتصاد غیربهره ور استان که به نوعی اضمحلال منابع است را با راه های میانبر، متکی بر اقتصاد دانش بنیان، ایده های نوآورانه، اقتصاد پویا، بهره ور و مدرن،  به اقتصاد بهره ور تبدیل کرد؟

وی با اشاره به اینکه شاید ایجاد توسعه زیست بوم کارآفرینی نوآورانه یکی از این راهها باشد، افزود: اتاق سعی کرده با فراهم نمودن ابزار مناسب به عنوان یکی از ارکان اصلی این زیست بوم، در این مسیر قدمی جدی بردارد. طبیب زاده، ادامه داد: در استان کرمان با حمایت اتاق و همراهی تمامی دست اندرکاران مربوطه، تلاش می شود محیطی پویا برای رشد اقتصاد دانش بنیان، جذب نخبه ها، حفظ نخبه های کرمان، با هدف دست یافتن به اقتصادی بهره ور ایجاد شود. وی پیام استاندار کرمان را به همه کارآفرینان ابلاغ کرد و گفت: استاندار اعلام کردند که در استان  همراه کارآفرینی و کارآفرینان خواهند بود و برای راه اندازی کارخانه نوآوری کرمان مذاکرات و نشست های لازم برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست رئیس سابق اتاق ایران و کرمان، با بیان اینکه در یک سال گذشته اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها، شیوع کرونا، سیاست گذاری های نادرست و مشکلات ناشی از آن فشارهای بسیاری را تحمل کرده است، گفت: طبق آمار و به گفته اقتصاددانان وضعیت نابسامانی را از نظر رشد اقتصادی، گرفتاری بنگاه ها، معیشت و رکود را در یک سال گذشته گذرانده ایم اما در همین شرایط اقتصاد دانش بنیان وضعیت بهتری نسبت به سایر بخش ها داشته است. محسن جلال پور اظهار کرد: در اقتصاد سنتی ما فضای سالم و شفاف وجود نداشته اما فضای اقتصاد دانش بنیان می تواند ضمن تحول در اقتصاد کشور، این شفاف نبودن ها و آلودگی ها را برطرف کند.

وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان توانستند برخی خلاهای موجود در دوران تحریم و کرونا را پر کنند زیرا مطالبه مردم به سوی کالاهای آنلاین و اقتصاد دانش بنیان بیشتر شده است. جلال پور، با اشاره به اینکه با گسترش فضای آنلاین و دانش بنیان می توان وابستگی های اقتصادی را به سرچشمه های فساد قطع کرد، گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند در یک سال پیش رو از بورس برای توسعه خود استفاده کنند.

در ادامه نایب رئیس کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا- اقیانوسیه، با اشاره به اینکه آینده اکوسیستم استارتاپی کشور به آینده اقتصاد کشور گره خورده است، گفت: با وجود پیشرانی، خلاقیت و افزایش بهره وری در استارتاپ ها می توان آینده بهتری را برای این فعالیت ها متصور بود. پدرام سلطانی، افزود: تحریم ها فرصت سرمایه گذاری در استارتاپ ها، حفظ و جذب نیروی توانمند، حمایت های مالی دولت و ارتباط و اتصال به خدمات سرویس دهی بین المللی را از استارتاپ ها سلب کرد که اتاق های بازرگانی کشور باید پشتیبان فعالیت های نوآورانه اقتصاد کشور باشند.

در ادامه این نشست مدیرعامل کارخانه نوآوری هم آوا، اظهار کرد: جمعیت استان کرمان در 10 سال گذشته ثابت مانده که این نشان دهنده مهاجرت از این استان به سایر شهرها و استان های کشور است که اگر بتوان یکی از کانون های تمرکز نوآوری جنوب شرق کشور را در کرمان راه اندازی کرد، بخشی از این جابه جایی ها کاهش می یابد. رضا کلانتری نژاد، فعال شدن ظرفیت های فراوان استان کرمان به ویژه در صنعت، معدن و کشاورزی در سرمایه گذاری های محلی و زیست بوم را از دیگر راه های ماندن نخبگان و افراد توانمند در استان کرمان بیان کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز در ادامه این نشست مجازی، با اشار به اینکه کرمان استانی پهناور و مردم آن به سخت کوشی مشهور هستند و منابع بسیار فراوانی دارد، گفت: زنجیره انرژی های تجدید پذیر به همراه زنجیره استخراج رمز ارزها و فناوری های مرتبط با آن می‌تواند در استان کرمان شکل بگیرد. فرزین فردیس، افزود: در این مسیر باید فعالان اقتصادی این استان در کنار سایر فعالان کشور، کمک کنند تا قانون های زیربنایی برای انرژی های تجدید پذیر و فعالیت های استخراج رمز ارزها، تقویت و موانع آن مانند دستورالعمل ها و آئین نامه ها برطرف شوند. وی ادامه داد: فعالان اقتصادی، تاجران خوشنام و گروه های سرمایه گذاری مختلف در استان کرمان باید فناوری های جدید را باور و با آنها آشنا شوند.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه امنیت اصل اول هر کسب و کار محسوب می شود، گفت: در حال حاضر تصمیم گیری ها در کشور بیشترین تاثیر را بر کسب و کارهای نوآور گذاشته که باید از این فضا خارج شد. افشین کلاهی، با اشاره به اینکه در کشور به اعداد بیشتر از روال ها و روش ها پرداخته می شود، تصریح کرد: تصمیم گیری های بدنه دولت برای این حوزه مناسب نیست و باعث شده فعالان این حوزه به صورت روزمره دچار مشکلات و دور شدن از فضای اصلی نوآوری شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات در ادامه این نشست گفت: اکوسیستم استارتاپی 5 مرحله را طی می کند که این مراحل شامل تشکیل هویت، نشان دادن داستان های موفقیت خود، نهادسازی، تامین مالی و طرح در سطح بین المللی هستند که به نظر می رسد هنوز هویت این استارتاپ ها شکل نگرفته است. امیر ناظمی، تصریح کرد: همانقدر که در بخش خصوصی دو گروه با دو دیدگاه متفاوت به رقابت با یکدیگر می پردازند، در دولت نیز دو دیدگاه وجود داردکه مجموعه این دیدگاه ها باید واحد شوند تا بتوان در این حوزه کار را پیش برد.

گفتنی است نشست یلدای کارمانو به صورت زنده بر روی بستر فضای مجازی قرار گرفت و برای علاقمندان قابل مشاهده بود.

 

 

نظر شما