پیشنهادهای اتاق بازرگانی کرمان برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۰:۰۲:۴۳
کد خبر: ۱۱۱۸۱۳۸
پیشنهادهای اتاق بازرگانی کرمان برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان
در نشستی با حضور رئیس اتاق بازرگانی کرمان، رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جیرفت، معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمان و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی جنوب استان، پیشنهادهای بخش خصوصی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب در کوتاه مدت و میان مدت مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رئیس دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی کرمان در جنوب استان در این نشست به بیان این پیشنهادها پرداخت و گفت: برای توسعه صادرات محصولات منطقه انجام اقداماتی از جمله صدور مجوز حمل و نقل  دو طرفه  کامیون بین ایران و عراق و بین ایران وافغانستان، عدم صدور هرگونه بخشنامه در خصوص محدود کردن صادرات یا برقراری تعرفه، توافقات لازم با دولت عراق برای جلوگیری از صدور بخشنامهای محدود کننده صادرات، ایجاد انبار دپو محصولات و سیستم توزیع در دو کشور عراق و افغانستان، تامین سرمایه درگردش مورد نیاز صادر کنندگان، تشکیل کمیته صادرات جنوب برای برنامه ریزی افزایش صادرات، توافق با کشور ترکمنستان برای صدور مجوز ورود کامیونهای ایرانی، توافق با کشور تاجیکستان برای صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی ایران و چارتر "کشتی رورو" برای حمل محصولات از بندر امیراباد به روسیه ضروری به نظر می رسد.

عباس جبالبارزی افزود: این اقدامات باید توسط دستگاه های مختلف از جمله استانداری، راهداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، سازمان تعاون روستایی، شورای هماهنگی بانک ها، اتاق کرمان و مجموعه صادرکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی، پیگیری و انجام شود تا بتوان مشکلات پیش روی توسعه صادرات محصولات جنوب استان را برطرف کرد. وی ادامه داد:  بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی جنوب استان، میزان تولید محصولات منطقه سه برابر بیشتر از نیاز مصرف داخل است که بر اساس این آمار ساماندهی صادرات و کمک به رشد و توسعه صادرات این محصولات به کشورهای همسایه باید در اولویت قرار گیرد تا در فصل برداشت با مشکلات سال های گذشته روبرو نشویم.

جبالبارزی، در بخش دیگری به پیشنهادهای میان مدت در این زمینه اشاره و اظهار کرد: تشکیل شرکت مدیریت صادرات، ایجاد دفاتر ارایه خدمات به صادر کنندگان در کشورهای هدف صادراتی و تامین 30 درصد سرمایه مورد نیاز شرکت مدیریت صادرات می تواند در زمینه توسعه صادرات محصولات جنوب تاثیرگذار باشد.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به اینکه قبل از ورود به بحران، به فکر ساماندهی بازار و محصولات جنوب افتاده ایم، بیان کرد: انباشت محصولات، نبود بازار و حمل و نقل نامناسب، ضررهای بسیاری را به کشاورزان منطقه تحمیل کرده که باید برای رونق بازار محصولات جنوب در زمینه های ساماندهی سیستم حمل و نقل، فرآوری محصولات و توسعه صادرات به ویژه با کشورهای همسایه تمهیدات لازم در زمان مشخص اندیشیده شود. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: برای صادرات محصولات جنوب از جمله پیاز، سیب زمینی، گوجه و خیار به کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و همچنین کشور هند، باید مشکل بخشنامه های ناگهانی و اعمال ممنوعیت ها و مسائل سیاسی حل شود تا ایران بیشتر از این بازارهای مصرفی این کشورها را از دست ندهد.

وی با اشاره به مشکل همیشگی الگوی کشت در منطقه که علی رغم همه تاکیدها باز هم با مشکلاتی روبروست، اظهار کرد: از مسئولان و فرمانداران مناطق مختلف استان درخواست می شود قبل از هرگونه اظهارنظر در مورد کمیت، کیفیت، قیمت و صادرات محصولات با اتاق کرمان و تشکل های تخصصی هر بخش هماهنگی های لازم صورت گیرد تا صحبت ها کارشناسی شده مطرح شود و مشکلاتی را برای بازار محصولات ایجاد نکند.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان، ضمن اظهار تاسف از نبود حتی یک شرکت حمل و نقل بین المللی در استان تصریح کرد: دریافت مجوز برای راه اندازی دو یا سه شرکت حمل و نقل بین المللی و استقبال از دریافت مجوز برای واردات کامیون های تا سه سال کارکرده، باید در اولویت فعالیت های این حوزه در کرمان قرار بگیرد. حمید عزت آبادی پور، خاطرنشان کرد: استان کرمان باید درخواست ورود بارگیرهای یخچالی کارکرده و امکان ورود موقت کامیون های خارجی در فصل برداشت محصولات جنوب را از نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی مطرح کند تا بتوان با گسترش سیستم حمل و نقل در زمان مشخص، این مسئله را ساماندهی کرد.

 گفتنی است در این نشست مسائل مختلف برای پیگیری رفع مشکلات موجود بر سر راه توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب تصویب و به دستگاه های مختلف ارجاع داده شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز