معاون شهرداری کرمان عنوان کرد:

بنای ‌تاریخی «خواجه اتابک» خانه فرهنگ می‌شود/ راه‌اندازی فرهنگسرا در مدرسه قدیم شهرداری

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۹:۳۷:۳۳
کد خبر: ۱۱۲۳۳۳۴
بنای ‌تاریخی «خواجه اتابک» خانه فرهنگ می‌شود/ راه‌اندازی فرهنگسرا در مدرسه قدیم شهرداری
معاون فرهنگی شهردار کرمان از واگذاری مدرسه‌ی قدیمی شهرداری کرمان واقع در خیابان شهدا و همچنین بنای فرهنگی‌تاریخی «خواجه اتابک» به دو موسسه فرهنگی برای راه‌اندازی فرهنگ‌سرا و خانه‌ی فرهنگ شهروندی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد جهانشاهی در حاشیه سومین جلسه کمیته عالی نظارت بر راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی شهرداری کرمان گفت: «براساس دستورالعملی که امسال با هدف ارتقا و افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری که نتایجی مثل افزایش سرانه‌های فرهنگی و توزیع عادلانه‌ی آن در شهر کرمان و نیز ارایه‌ی خدمات به‌صورت تخصصی در بر دارد، تدوین کردیم، سومین جلسه‌ی این کمیته برگزار شد».

معاون فرهنگی شهردار کرمان افزود: «بعد از مطالعه بر روی فضاهای موجود شهرداری برای توزیع متناسب و عادلانه‌ی خدمات‌ فرهنگی شهرداری، به دلیل کمبود نیروی انسانی، تصمیم به راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی گرفتیم».

وی با بیان اینکه شهر کرمان به حدود 30 خانه فرهنگ مشارکتی نیاز دارد، گفت: «به این دلیل که نمی‌توانیم برای اداره‌ی مراکز فرهنگی جدید، نیرو استخدام کنیم، راه‌اندازی این مراکز برای شهرداری سخت و هزینه‌بر بود».

معاون شهرداری کرمان افزود: «به همین دلیل شورای اسلامی شهر کرمان در سال‌جاری راه‌اندازی مراکز مشارکتی شهرداری را تصویب کرد و در این راستا کمیته‌ی عالی نظارت بر راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی شهرداری کرمان تشکیل شد تا مسیر برای راه‌اندازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در فضاهای مشارکتی، اصولی و هموار شود».

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان ادامه داد: «در این خصوص با انتشار فراخوان، اعلام کردیم چه فضاهایی برای واگذاری به اشخاص، گروه‌ها و نهادهای متقاضی صلاحیت‌دار در اختیار داریم».

جهانشاهی با بیان این‌که اشخاص با ارایه‌ی رزومه و هدفِ کاری خود، درخواست خود را به این کمیته ارایه می‌دهند، گفت: «پس از بررسی رزومه، افراد صلاحیت‌دار به کمیته معرفی می‌شوند تا بعد از بررسی همه‌جانبه و ارزیابی نهایی در این کمیته، نتیجه اعلام شود».

وی افزود: «در سومین جلسه‌ی این کمیته، دو فضایی که برای راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ شهروندی و فرهنگ‌سرای مشارکتی، مناسب و آماده بودند، به اشخاص فعال و متخصص واگذار شد».

معاون شهردار کرمان ادامه داد: «یکی از این فضاها، مدرسه‌ی قدیمی شهرداری کرمان واقع در خیابان شهدا بود که مصوب شد در آن فرهنگ‌سرای شهروندی «فردوسی» جهت استفاده‌ی تمام گروه‌های سنی راه‌اندازی و جهت اداره به «اندیشه‌سرای فردوسی کرمان» متشکل از پیشکسوتان فرهنگی کرمان واگذار شود».

جهانشاهی بیان کرد: «همچنین تصویب شد که بنای فرهنگی‌تاریخی «خواجه اتابک» که ثبت ملی است، برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و میراثیِ محله‌محور، به مؤسسه‌ی میراث فرهنگی «کتیبه صلح» واگذار شود».

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه هر دو مکان در بافت تاریخی شهر کرمان واقع شده‌اند، گفت: «با راه‌اندازی این دو مکان تا پایان سال، هم به سرانه‌ی فضاهای فرهنگی ما افزوده می‌شود و به دو برابر می‌رسد و هم توزیع فضاهای فرهنگی در شهر بهتر شده و به شاخص‌های استاندارد نزدیک‌تر می‌شود».

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان افزود: «با این نوع اقدامات می‌توانیم شاهد نقش بیشتر و شایسته‌تر گروه‌های مردمی در مدیریت فرهنگیِ شهر کرمان باشیم».

جهانشاهی ادامه داد: «مقرر شد مؤسسه میراث فرهنگی «کتیبه صلح» با راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ «خواجه اتابک»، و تعریف یک‌سری رویداد، پژوهش، و برنامه، مانند تشویق مردم محله‌ی «خواجه اتابک» و بعد مردم شهر به فعالیت‌های مربوط به احیا و حفاظت از میراث فرهنگی، نقش بنای «خواجه اتابک» را در مدیریت محله پررنگ‌تر کند و ارتباط مردم با این بنای تاریخی بهتر شود.».

وی بیان کرد: «امیدواریم با این اقدام، هم بنای «خواجه اتابک» به بهبود زندگی مردم محله کمک کند و هم مردم برای نگهداری بهتر «خواجه اتابک»، با شهرداری همکاری کنند».

معاون شهرداری کرمان با بیان این‌که فرهنگ‌سرای «فردوسی» نیز، به‌عنوان یک مرکز پژوهشی آموزشی در زمینه‌ی مفاخر، با تعریف رویدادها و برگزاری کنگره و بزرگداشت در خصوص مفاخر، فعالیت خواهد کرد، گفت: «بسیار خرسندیم که با این اقدامات، فضا برای حضور گروه‌ها و اشخاص مختلفِ متخصص و علاقه‌مندِ جامعه در مدیریت فرهنگی شهر کرمان باز شده است».

 

نظر شما