سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد:

آغاز تزریق واکسن کرونا در بیمارستان افضلی‌پور از امروز

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۱:۳۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۷۰۹
آغاز تزریق واکسن کرونا در بیمارستان افضلی‌پور از امروز
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از امروز سه‌شنبه، 21 بهمن‌ماه در بیمارستان افضلی‌پور کرمان خبر داد و گفت : در فاز دوم واکسیناسیون، افراد مسن واکسینه می‌شوند و پس از آن بیماران زمینه‌ای دارای پرونده در مراکز درمانی در اولویت بعدی قرار دارند که احتمالا در اردیبهشت سال آینده که حجم زیادی از واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد این واکسن را دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مهدی شفیعی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان کرمان، درباره‌ واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کرمان، بیان کرد: «فاز نخست تزریق این واکسن از امروز در کشور آغاز شده که گام بزرگی در راستای تامین سلامت مردم است».

وی ادامه داد: «گروه‌های مختلف مردم طبق سازوکارهای تعریف شده برای تزریق واکسن کرونا فراخوان می‌شوند و به ترتیب اولویت، واکسن را دریافت خواهند کرد».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اظهار کرد: «فاز دوم تزریق واکسن کرونا به سمت جمعیت عمومی جامعه می‌رود که شامل افراد مسن می‌شود و به ترتیب، این افراد برای تزریق واکسن در بازه‌های زمانی ۱۰ سال به ۱۰ سال طبقه‌بندی می‌شوند».

وی ادامه داد: «بیماران زمینه‌ای دارای پرونده در مراکز درمانی در اولویت بعدی تزریق واکسن کرونا قرار دارند که احتمالا در اردیبهشت سال آینده که حجم زیادی از واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد این واکسن را دریافت خواهند کرد».

شفیعی گفت: «فاز سوم تزریق واکسن کرونا در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که در مراکز جمعی هستند مانند افرادی که در زندان‌ها، پادگان‌ها و کمپ‌ها هستند و بعد از آن نوبت به کارمندان اداری بهداشت و علوم‌پزشکی و کارکنان ادارات پرتردد مانند معلمان، بانک‌ها، شهرداری و غیره می‌رسد».

وی افزود: «فاز چهارم و انتهایی تکمیل واکسیناسیون کرونا به سایر افراد جامعه و بر اساس اولویت سنی زیر ۵۵ سال تعلق می‌گیرد که با فراخوان واکسن را دریافت می‌کنند».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان ادامه داد: «واکسیناسیون علیه کرونا حداقل یک سال زمان می‌برد و ۶۰ میلیون نفر از افراد کشور واکسینه می‌شوند و ۲۰ میلیون باقی‌مانده مانند کودکان و بانوان باردار مشمول تزریق نمی‌شوند».

وی با اشاره به نوع واکسن وارد شده به کشور گفت: «نوع واکسن وارد شده به کشور روسی است که اظهار نظر زیادی در مورد این واکسن وجود داشت و این شرکت مستندات علمی خود را تا هفته‌ی گذشته به جامعه ارائه نداده بودند در صورتی که کار طبق استانداردهای بین‌المللی و اصول مشخص شده انجام شده بود».

شفیعی اظهار کرد: «این شرکت هفته‌ی گذشته مستندات علمی خود را ارائه کردند و ترکیه نخستین کشوری بود که این واکسن را خریداری و تزریق کرد».

وی گفت: «اکنون که اطلاعات واکسن انتشار پیدا کرده سازمان‌های بین‌المللی آن را تایید کرده‌اند و مقالات معتبری اثربخشی واکسن را تا ۹۲ درصد تایید کرده است و این واکسن جزو کم‌عارضه‌ترین واکسن‌های ساخته شده است».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این‌که تا دو ماه آینده درگیر تزریق واکسن به پرسنل بیمارستان‌ها هستیم و از اردیبهشت ماه به بعد واکسیناسیون سایر اقشار انجام می‌شود افزود: «مردم منتظر فراخوان باشند و در این مدت پرونده‌ی الکترونیک سلامت ایرانیان را تشکیل دهند».

وی گفت: «حدود ۹۵ درصد مردم کرمان در سامانه‌ی الکترونیک سلامت ثبت‌نام کرده‌اند و خدمات دریافت می‌کنند اما تعدادی به پایگاه‌های بهداشت و درمان مراجعه نکرده‌اند که می‌توانند با مراجعه به این مراکز در سامانه نام‌نویسی کنند».

شفیعی با اشاره شبهات مطرح در مورد تزریق واکسن کرونا افزود: «کمیته‌ای قوی برای رهگیری عوارض واکسن کرونا تشکیل شده و افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند تا یک ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت کوچک‌ترین علائم بررسی و به جوامع بین‌المللی و تولیدکننده‌ی واکسن ارجاع و اطلاع‌رسانی می‌شود».

وی اظهار کرد: «البته باید آگاه بود که واکسن فرآورده‌ای بییولوژیک مانند دارو است و همانند داروها خالی از عارضه نیست».

شفیعی با اشاره به این‌که همه‌ی واکسن‌ها دارای عوارضی هستند، گفت: «سامانه‌ی برخط ثبت عوارض واکسن راه‌اندازی شده لذا مردم را باید آگاه کرد به صرف این‌که ممکن است واکسن عارضه داشته باشد از تزریق واکسن امتناع نکنند و این شائبه‌ی تزریق نکردن واکسن را نیز در جامعه منتشر نکنند.».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز