مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

رشد ۹۰ درصدی ارتقاء بهداشت و سلامت دام موجب ایجاد ۱۲۰۰ شغل در این بخش شده است

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۲:۵۶:۱۰
کد خبر: ۱۱۳۷۶۴۵
رشد ۹۰ درصدی ارتقاء بهداشت و سلامت دام موجب ایجاد ۱۲۰۰ شغل در این بخش شده است
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه نظارت‌های فنی و بهداشتی دامپزشکی ارتقا پیدا کرده است، گفت: رشد ۹۰ درصدی ارتقاء بهداشت و سلامت دام موجب ایجاد بیش از ۱۲۰۰ شغل در استان باعث شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسین رشیدی درخصوص تحولات بعد از انقلاب در دامپزشکی اظهار داشت: بعد از انقلاب تحولات ساختاری و سازمانی،   تحولات در امر مبارزه با بیماری ها و نظارت بهداشتی و تحولات در امر تشخیص و درمان در دامپزشکی رخ داده است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از بیماری های حیوانات و بیماری های مشترک، ریشه کنی بیماری های دامی(طاعون گاوی)، تامین واکسن، تکمیل زنجیره سرد واکسن و واکسیناسیون دام، پایش منظم بیماری های طیور، اطلاع رسانی و ارتباط مستمر با مرغداران و ایجاد پست های قرنطینه و ... در جهت مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور، اجرای طرح های پژوهشی کاربردی برای ارزیابی وضعیت موجود در بخش های مختلف دامپزشکی و تدوین دستورالعمل های اجرایی متناسب با شرایط موجود از جمله تحولات در امر مبارزه با بیماری ها بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در امر نظارت بهداشتی این اداره کل به اجرای طرح های مختلف از جمله طرح شناسنامه دار کردن تخم مرغ و طرح ردیابی گوشت مرغ و ...، استقرار پست های قرنطینه ثابت و آماده باش در استان برای کمک به کنترل تردد دام، طیور و فراورده های دامی، ساماندهی حمل و نقل دام و طیور و فراورده های خام دامی با وسایل نقلیه کد دار و واجد شرایط بهداشتی، احداث کشتارگاه های صنعتی دام و طیور، نظارت ویژه بر بهداشت گوشت دام های قربانی و محصولات عرضه شده در مراکز تحت نظارت در مناسب های خاص مثل ایام عید نوروز، عید قربان، تاسوعا و عاشورا و تدوین اسناد راهبردی امنیت غذایی پرداخته است.

وی از احداث و تجهیز آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص دامپزشکی جنوبشرق و انجام انواع آزمایشات مولکولی، ایمنی شناسی، میکروبی و ... برای شناسایی بیماری ها و کنترل بهداشت مواد غذایی دراین آزمایشگاه، پایش انواع باقی مانده ها (سموم و آنتی بیوتیک و فلزات سنگین) در فراورده های خام دامی (انواع گوشت، شیر و...) و راه اندازی کلینیک مرجع دامپزشکی خبر داد.

رشیدی افزود: نقش دامپزشکی در پدافند زیستی استان به لحاظ وسعت جغرافیایی منطقه تحت پوشش، گستردگی وظایف و استفاده پاتوژن های حیوانی در سلاح های بیولوژیک پررنگ است.

این مسئول گفت: رشد ۹۷ درصدی دسترسی کمی و کیفی به بسته خدمات دامپزشکی را با رشد فعالیت داروخانه های دامی و شرکت های پخش دارویی و شعب پخش استانی شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه نظارت‌های فنی و بهداشتی دامپزشکی ارتقا پیدا کرده است، اظهار کرد: رشد ۹۰ درصدی ارتقاء بهداشت و سلامت دام موجب ایجاد بیش از ۱۲۰۰ شغل در استان و باعث شده در حال حاضر بیش از ۶۰ مراکز درمانی، کلینیکی و خدمات دامپزشکی و…، ۵۰ مراکز واکسیناسیون دام و طیور، ۱۰ واحد مرغداری اجداد و گوشتی، ۲۰ شرکت بیمه دام و طیور، ۸۰۰  خودرو حمل دام و طیور زنده دارای کد بهداشتی و ۱۶پست های مصوب(مبارزه با بیماریهای دامی) داشته باشیم.

رشیدی از رشد ۹۵ درصدی بهداشت و تضمین کیفیت فراورده های خام دامی در استان خبر داد و افزود: راه اندازی  آزمایشگاه های بخش خصوصی تحت نظارت دامپزشکی، افزایش پست های سازمانی حوزه تشخیص و درمان و حوزه نظارت بر بهداشت عمومی، صدور بیش از ۱۴۰۰ مجوز کد بهداشتی خودروهای حمل فراورده های خام دامی، صدور بیش از ۱۰ پروانه مسئول فنی بهداشتی و دستیار

مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه های صنعتی طیور، صدور افزایشی پروانه های مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه های دام خصوصی، مراکز جمع آوری شیر خام و کارخانجات شیر خام در راستای رشد بهداشت و تضمین کیفیت فراورده های خام دامی صورت پذیرفته است.

وی گفت: ارتقاء کیفیت و بهداشت واحدهای تولیدی، عرضه و خدمات مرتبط با دامپزشکی سبب ایجاد بیش از ۲۰ هزار شغل در استان شده که با نظارت بر فعالیت مراکز استحصال، فراوری و عرضه فراورده های خام دامی، مراکز استحصال، بسته بندی فراورده های خام دامی، تخم مرغ و سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی، کشتارگاه های طیور و دام، کارخانجات تولید خوراک دام و طیور، مراکز جمع آوری شیر خام صورت گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز