اتفاق نظر استانداران منطقه ۵ کشور بر ضرورت انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۱۰:۵۴:۱۸
کد خبر: ۱۱۴۰۱۳۹
اتفاق نظر استانداران منطقه ۵ کشور بر ضرورت انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس
استاندار کرمان گفت: ضرورت انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس مورد تایید همه استانداران منطقه ۵ است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی زینی‌وند با جمع‌بندی نشست استانداران منطقه 5 کشور (خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان) عنوان کرد: در نشست امروز مسائل مشترک و توسعه‌ای منطقه 5 کشور با محوریت انتقال آب مورد بحث قرار گرفت.

استاندار کرمان افزود: ضرورت انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس مورد تایید همه استانداران منطقه 5 قرار داد و نامه‌ای هم در این زمینه به رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

زینی‌وند همچنین به انجام مطالعات انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی اشاره داشت و افزود: تاکید ما بر خط دوم انتقال خلیج فارس است که استانداران خراسان جنوبی و رضوی انتقال آب از طریق مسیر خط اول خلیج فارس را با توجه به انجام مطالعات به صرفه‌تر دانستند، اما این به معنای نفی خط انتقال از دریای عمان برای سیستان و بلوچستان و استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نیست.

استاندار کرمان اظهار داشت: حتی اگر از دریای عمان هم بخواهد آبی انتقال پیدا کند به اعتقاد ما می‌شود از منتهی‌علیه خلیج فارس به سمت دریای عمان تاسیسات را احداث کرد و به سمت خط اول خلیج فارس سوق داد که کاملا به صرفه است.

وی عنوان کرد: منابع مالی پروژه توسط صنایع بزرگ تامین شده و در این زمینه نامه‌ای به امضای استانداران کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی برای تاکید بر اجرای خط دوم انتقال از خلیج فارس و نامه‌ای به امضای همه استانداران منطقه 5 برای اهمیت انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی و سیستان و بلوچستان تنظیم خواهد شد، البته که تاکید ما بر این است که برای بخشی از استان کرمان به ویژه شرق استان بهره‌مند شویم.

دکتر زینی‌وند، طرح مباحث زیرساختی را از دیگر مباحث مطرح در سمینار امروز استانداران منطقه 5 کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کرمان محور تاسیس زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است، مصوباتی در این زمینه داشتیم.

استاندار کرمان بیان داشت: در زمینه تجارت خارجی و هماهنگی برای استفاده بهینه از بندر چابهار و مرزهای سیستان و بلوچستان نیز مورد تاکید قرار گرفت و در این راستا اتاق‌های بازرگانی به زودی مراودات و تعاملات خود را آغاز خواهند کرد.

زینی‌وند گفت: در حوزه لجستی و احداث بندر خشک در استان کرمان به عنوان پس کرانه سواحل مکران در نشست امروز مورد بحث قرار گرفت.

استاندار کرمان، بندر چابهار را جزو بنادر استاندارد دنیا دانست و گفت: این بندر اقیانوسی، طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و انواع کشتی‌ها در حد معمول می‌توانند در آن پهلو بگیرند. ضمن اینکه امکانات لجتسکی خوبی در آن فراهم و انتقال کانتینری انواع کالا در آن انجام می‌شود که بخش عمده‌‌ای از واردات کشور افغانستان و آسیای میانه را دارد.

وی ابراز داشت: با اتصال خط ریلی، بندر چابهار به یکی از بنادر استراتژیک کشور تبدیل خواهد شد که در چشم‌انداز آینده در حد بنادر امام خمینی و شهید رجایی خواهد بود.

 

نظر شما