رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

برخی سیاستگذاری ها موجب کاهش بهره وری می شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۴:۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۱۴۹۷۴۹
برخی سیاستگذاری ها موجب کاهش بهره وری می شود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: برخی سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در کشور به عنوان یک نشانه، فعالیت بنگاه های اقتصادی را به سمت کاهش بهره وری پیش می برد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدمهدی طبیب زاده، در دومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان با یاد "حاج اکبر صنعتی" کارآفرین فقید استان، افزود: با وجود همه ظرفیت ها و توانمندی ها در کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و آموزش، اقتصاد کرمان بهره ور نیست و تفاوت بسیار زیادی بین ورودی ها و خروجی های اقتصاد استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه چهره خشن فقر در کرمان را در کنار سطل زباله ها و کودکان کار سر چهارراه ها می توان دید، اظهار کرد: میزان درآمد هر خانوار شهری و روستایی در استان به ترتیب سی و یکم و سی ام کشور است که با امکانات و نیروی انسانی توانمند در کرمان همخوانی ندارد.

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه ما در قبال نسل آینده مسئول هستیم، بیان کرد: بهره وری باید به یک نهضت تبدیل شود و در همه ابعاد سیاسی، مدیریتی و اقتصادی به کار گرفته شود. رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: برخی مدیران و بنگاه های اقتصادی در همین شرایط دشوار و با همه مشکلات و سیاست ها هنوز سر پا هستند و حتی رشد نیز کرده اند.

کلید ضعف و فاجعه بهره وری به کیفیت سیاستگذاری ها مربوط است

در ادامه اقتصاددان و مدرس دانشگاه، که به صورت مجازی در این جشنواره حضور داشت، گفت: محیطی که فعالیت ها در آن انجام می شود در مصرف انرژی و در نتیجه میزان بهره وری تاثیرگذار است به گونه ای که رفتار یک ایرانی در رابطه با مصرف انرژی در داخل و خارج کشور متفاوت است. مسعود نیلی، افزود: مطالعات متخصصان نشان می دهد در کشور با کمبود آب روبرو هستیم و باید آب کمتری مصرف کنیم اما می بینیم که خلاف این مسئله انجام می شود.

نیلی، با اشاره به اینکه بهره وری کل عوامل تولید به علامت هایی که به تولیدکننده داده می شود، بستگی دارد، افزود: برخی علامت ها در سیاستگذاری ها، اقتصاد را به سمت بهره وری کم سوق می دهد و آنچه می دهیم با آنچه می خواهیم با یکدیگر در تضاد هستند. وی ادامه داد: بین اهداف اقتصاد کلان و رفتارهای اقتصاد خرد هماهنگی وجود ندارد و برای رشد اقتصادی به ناچار مجبور به سرمایه گذاری زیاد هستیم که این موضوع چندان ممکن نیست.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه، بیان کرد: در کشور با مازاد نیروی کار و هزینه و فرصت انرژی زیاد، اگر تولید کننده سرمایه و انرژی بیشتری مصرف کند اما کارگر کمتری به کار گیرد از نظر ملی غیر بهره ور محسوب می شود. نیلی، اظهار کرد: در کشور ما 24 میلیون نفر شاغل هستند و هر فرد شاغل هزینه های 3.6 نفر دیگر را تامین می کند در حالی که این آمار باید نسبت به متوسط جهانی 36 میلیون نفر و هر فرد شاغل هزینه های 2.2 نفر را تامین کند.

وی افزود: بهره وری یک مفهوم اقتصادی خرد است و نتیجه آن در اقتصاد کلان دیده می شود و هر چه نهاده های تولید به دلیل پایین نگه داشتن قیمت، با کیفیت کمتری تولید شود، فاجعه در بهره وری روی می دهد. وی تصریح کرد: بهره وری کم یک بیماری فراگیر است که به همه واحدهای تولیدی سرایت کرده که ناشی از اراده ضعیف آن مجموعه نیست بلکه علامت های سیاستگذاری اینگونه به واحدها منتقل شده است. کلید ضعف و فاجعه بهره وری به کیفیت سیاستگذاری ها مربوط است و اگر بخواهیم اصلاح اقتصاد را در نظر بگیریم نقطه شروع آن بهره وری است.

مدل پیشنهادی اتاق کرمان برای ارتقای بهره وری بنگاه های اقتصادی

در ادامه نماینده تشکل های اتاق کرمان، مدل پیشنهادی ارتقاء بهره وری بنگاه های اقتصادی با ساختار پیشنهادی اتاق کرمان را تشریح کرد و گفت: ماموریت این مدل و ساختار آن این است که هماهنگ سازی تمامی امکانات در بخش های حاکمیتی و تشکل های بخش خصوصی صورت بگیرد. سیدحسین مهاجرانی، چشم انداز این ساختار را معرفی کرمان به عنوان الگوی تحقق افزایش بهره وری عنوان کرد و افزود: ستاد از تشکل های بخش خصوصی استان تشکیل می شود و همه سازمان های حاکمیتی مرتبط نیز در کنار ستاد بهره وری خواهند بود.

استفاده از تکنولوژی های نوین بهره وری را ارتقا می دهد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، با طرح این پرسش که چگونه باید در بنگاه اقتصادی از عوامل تولید استفاده کرد و هم مزیت رقابتی را افزایش و هم قیمت تمام شده را کاهش داد؟، گفت: در بعد اقتصاد خرد مدیریت منابع و افزایش بهره وری موجب موفقیت می شود. بهرام شکوری افزود: در بعد کلان نیز دولت و حاکمیت با سیاستگذاری های خود سبب افزایش یا کاهش بهره وری می شوند و اگر قیمت عوامل تولید را کاهش می دهند، استفاده درستی از آن ها انجام نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اخلاق در اقتصاد نیز موجب استفاده درست از عوامل تولید و افزایش بهره وری می شود، گفت: با استفاده از تکنولوژی های نوین و ضایعات و باطله ها می توان با کمترین عامل تولید بیشترین محصول را تولید و بهره وری لازم را ایجاد کرد. شکوری، با بیان اینکه یکی از علت های اصلی مدیریت ناکارآمد در بنگاه اقتصادی، دولت و حاکمیت هستند، اظهار کرد: برای برقراری رابطه های بانکی با هدف دسترسی به تکنولوژی ها و فرآیندها باید روابط بین المللی را ارتقا داد.

گفتنی است در این جشنواره پنل انتقال تجربه، پنل مدیران و پنل پرسش و پاسخ با حضور روسای سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر و فرهاد آگاه فعال پسته برگزار شد.

در پایان این جشنواره از بخش های پیشرو در اجرای پروژه پنجره واحد الکترونیکی به عنوان یک پروژه مهم ارتقای بهره وری در حوزه فرآیند سرمایه گذاری استان تجلیل شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز