رییس کل دادگستری استان کرمان:

کرمان باید به عنوان نماد مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح شود/کرمان، فعال ترین و پویاترین استان کشور در جهت مبارزه با مواد مخدر است/ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به تعهدات خود در استان کرمان عمل کند

۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۰۸:۴۷:۳۳
کد خبر: ۱۱۵۶۶۲۳
کرمان باید به عنوان نماد مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح شود/کرمان، فعال ترین و پویاترین استان کشور در جهت مبارزه با مواد مخدر است/ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به تعهدات خود در استان کرمان عمل کند
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کرمان باید به عنوان نماد مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یدالله موحد در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه تمامی کرمانی ها از برچسبی که در رابطه بامواد مخدر به پیشانی این استان چسبیده و هزینه های سنگینی را برای این استان به دنبال داشته، ناراحت هستند، افزود: استان کرمان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعال ترین و پویا ترین استان در جهت مبارزه با مواد مخدر بوده است؛ شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم کرده و ظرفیت های زیادی از دستگاه های قضایی، انتظامی و اطلاعاتی  استان به امر مبارزه با مواد مخدر اختصاص یافته است و از این رو این استان به دلیل حجم بالای اقدامات مبارزه ای با مواد مخدر باید به عنوان نماد مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح شود .

وی با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر متناسب با مشکلات و چالش های موجود در استان کرمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با شاکله و اعضای تاثیرگذار خود، باید قدرتمندترین و کارآمدترین ستاد در کشور باشد زیرا ریاست این ستاد با ریاست جمهوری است و اعضای آن 19 وزیر و مقام عالی رتبه اجرایی هستند و بخش اعظمی از ساختارهای حاکمیتی در ان مداخله دارند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با تاکید بر این مطلب که  اشکالات موجود در چرخه درمان اعتیاد باید رفع شود، اظهارداشت: در حال حاضر ۴۵۰ مرکز ماده ۱۵، سه مرکز ماده 16 و یک مرکز ترک اعتیاد زنان در سطح استان کرمان فعال هستند که جوابگوی نیاز این استان نیست.

موحد چرخه ناقص درمان معتادان را زمینه ساز بازگشت مجدد آنها به اعتیاد دانست و اظهارداشت: برای موفقیت در درمان معتادان باید چرخه درمان و مراقبت های پس از خروج به صورت کامل اجرایی شود لکن در حال حاضر فرد معتاد پس از خروج از مراکز ماده 16 در سطح جامعه با عدم اقبال عمومی روبرو می شود و پس از رها شدن، چاره ای جز بازگشت به وضع سابق ندارد.

وی به تدوین آیین نامه مراقبت های بعد از خروج اشاره و بیان کرد: در این آیین نامه برای هر یک از سازمان ها و نهادهای مسئول، وظایف متناسب تعریف شده تا این افراد پس از ترک اعتیاد مورد  مراقبت قرار گیرند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که مراکز ماده 16 ظرفیت پاسخگویی به نیاز استان را ندارند، گفت: مراکز ماده 16 در بحث درمان و کنترل آسیب اعتیاد از یک سو و تامین و ارتقای امنیت اجتماعی از سوی دیگر نقش دارند و از این جهات باید به صورت ویژه مورد توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرند.

موحد به حضور حدود پنج هزار معتاد متجاهر در زندان های استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: برای نگهداری این افراد در زندان هزینه های زیادی از بیت المال پرداخت می شود که اگر این هزینه در مراکز ماده ۱۶ و از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود، اثربخشی آن به مراتب بالاتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: معتادان متجاهر در صورت عدم نگهداری در مراکز ماده 15 و 16 در سطح جامعه رها خواهند بود و از آنجا که چاره ای جز ارتکاب جرایمی از جمله سرقت ندارند، دستگیر و روانه زندان می شوند و به همین دلیل  جمعیت کیفری استان کرمان نسبت به متوسط کشور بالاتر است.

وی به سفر دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به استان کرمان اشاره و بیان کرد: در این سفر تعهدات متعددی برای حل مشکلات استان کرمان انجام شده که امیدواریم با اجرایی شدن این وعده ها، ارات مثبت آن در سطح جامعه قابل مشاهده باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که استان کرمان بیشترین درآمدها را برای ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور داشته است، گفت: به عنوان نمونه در سال جاری 42 میلیارد تومان از محل فروش خودروهای توقیفی در استان کرمان به حساب های مربوطه واریز شده است و انتظار می رود که این درآمدها به استان کرمان برگشته و در مسیر مبارزه با مواد مخدر هزینه شود.

موحد یادآور شد: تعیین تکلیف فوری خودروهای توقیف شده از قاچاقچیان مواد مخدر به منظور جلوگیری از تضییع این اموال نیز ضروری است.

وی بیان کرد: ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و ائمه جمعه و جماعات ظرفیت عظیمی است که در رابطه با استفاده از این ظرفیت در جهت پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر غفلت شده است و باید همواره یکی از دستورات اصلی کار شورای فرهنگ عمومی، مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که باید فرهنگ و نگرش عمومی نسبت به اعتیاد و مصرف مواد مخدر را تغییر داد، گفت: این کار باید از سوی شورای فرهنگ عمومی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز