حمل‌ونقل عمومی؛ دغدغه جدی مردم کرمان

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۱۸:۵۹:۱۷
کد خبر: ۱۱۶۱۷۰۳
یادداشتی از وحید هلیرودی

مسئله حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن، باید یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری باشد و تلاش شود با رایزنی‌های مختلف، تردد مردم در سطح شهر، به وسیله حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تسهیل شود.

یکی از مطالبات کرمانی‌ها هم تسهیل در تردد بوده و همزمان با شیوع کرونا اهمیت این مهم دو چندان شده است. از این رو در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه می‌جنگیم باید از حداکثر ظرفیت، برای انتقال مردم و حفاظت از سلامتی آنان در مقابل ویروس کرونا استفاده شود.

این در حالی است که متاسفانه هنوز مدیریت شهری در کرمان به این جمع‌بندی نرسیده که به غیر از اتوبوس‌ها از سیستم دیگری استفاده کند و مدیران با برخی اقدامات ‌‌و تغییرات بدون مطالعه‌شان، وضعیت موجود را به مخاطره انداخته که موجبات نارضایتی شدید مردم شده است.

وسعت شهر کرمان با شهر شیراز یکی است، که بنا به اظهارات یکی از مدیران شهری،  تعداد اتوبوس‌های کرمان یک پنجم شیراز است. در شهر کرمان حداقل دو برابر تعداد اتوبوس های فعلی، اتوبوس نیاز است تا خدمات‌دهی به شکل مطلوب‌تری انجام شود. اما همچنان شهرداری کرمان برای راه‌اندازی قطار شهری معطل مانده و نتوانسته این نیاز امروز مردم شهر کرمان ر پوشش دهد.

در حالی که مسئولان شهر کرمان طی سالیان اخیر در انتخاب نوع قطار شهری برای کرمان سردرگم نشان داده‌اند، آن طور که از شواهد برمی آید هنوز در حال مطالعه طرح‌های مختلف هستند، با توجه به اینکه متوسط سفر در کرمان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در روز است و این آمار در سال ۱۴۰۴ به حدود ۳ میلیون نفر در روز می‌رسد، قطار شهری یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های شهر کرمان است و مسئولان مربوطه باید هرچه سریع‌تر به طرح جامع و قابل اجرایی برسند.

امروزه کرمان دچار گستردگی قابل ملاحظه‌ای شده و نیاز است برای افزایش رفاه عمومی و آسایش همشهریان، از سیستم‌های حمل‌ونقل نوین در کرمان استفاده شود.مدیران شهری باید زمینه تسهیل در حمل و نقل عمومی مردم را فراهم آورند.

باید ترتیبی اتخاذ شود که با گذشت از سیستم‌های سنتی و استفاده از بخش خصوصی و نرم افزاری روش‌های جدید حمل ونقل شهری را در کرمان اجرا کنیم. یکی از مشکلات در بحث ترافیک شهری در کرمان گسترده بودن شهر در 13هزار هکتار است که در کنار آن از حداقل امکانات از لحاظ معابر شهری روبرو هستیم که این امر باعث ایجاد اختلال در حمل و نقل به خصوص در محورهای شرق به غرب شهر شده است.

در پایان باید بگویم که مردم کرمان شایسته بهترین‌ها هستند و کیفیت خدمات باید در بالاترین سطح ممکن باشد نه این که عنوان شود به دلیل گران بودن فلان سیستم حمل‌ونقل عمومی، فعلا امکان و توان اجرایش نیست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز