استاندار کرمان عنوان کرد:

آب خلیج فارس؛ تنها راه تامین آب شرب شهر کرمان در کوتاه مدت/ استقرار پایگاه امداد و نجات در محور شهداد نهبندان امری ضروری است

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۶۶۰۵۶
آب خلیج فارس؛ تنها راه تامین آب شرب شهر کرمان در کوتاه مدت/ استقرار پایگاه امداد و نجات در محور شهداد نهبندان امری ضروری است
استاندار کرمان درباره تامین آب شرب شهر کرمان از طریق خطوط انتقال آب از خلیج فارس بیان کرد: با توجه به جلساتی که در تهران داشته‌ایم و بررسی های صورت گرفته، در چشم انداز کوتاه مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب هم شهر کرمان و هم شهرهای شمالی استان غیر از آب خلیج فارس وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی زینی وند در اولین جلسه ستاد بحران استان کرمان در سال 1400 با اشاره به گزارشات هواشناسی و سایر دستگاه ها، خطاب به مدیران دستگاه ها گفت: چنین تجربه خشکسالی در سال های گذشته نداشته ایم و انتظار داریم که مدیران پیش بینی تبعات خشکسالی را داشته باشند و از مطرح کردن مسایل کلی بدون نتیجه خودداری کرده و اقداماتی که می تواند ما را از این بحران عبور دهد، در این جلسات بیان شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: با توجه به گزارشات دستگاه ها، وارد شدن خسارت خشکسالی و سرمازدگی به صورت همزمان در چند سال اخیر کم سابقه بوده است.

وی به موضوع سرمازدگی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه سرمازدگی در شمال و جنوب استان خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده که موضوع خسارت جنوب در سازمان برنامه و بودجه مطرح و در حال پیگیری جبران خسارت کشاورزان این منطقه هستیم و با توجه به اینکه خسارت سنگین سرمازدگی به محصولات کشاورزی شمال استان نیز وارد شده باید هر چه سریعتر جمع بندی میزان خسارت سرمازدگی شمال استان نیز انجام شود تا بتوانیم برای جبران خسارت وارده پیگیری های لازم را از تهران داشته باشیم.

زینی وند به مسئولان مربوطه دستور لازم برای پیگیری استمهال وام های کشاورزان را داد و در ادامه گفت: باید با این اقدام مقداری از درد کشاورزان را التیام ببخشیم.

مقام عالی دولت در استان کرمان در ادامه به موضوع خشکسالی پرداخت و خطاب به مدیران گفت: به تناسب وضعیتی که وجود دارد باید خود را آماده کنیم تا وضعیت را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرده لذا مسئولین استانی هر کاری که می توانند برای رفع کم آبی استان مخصوصا مشکل آب شرب انجام دهند.

وی با اشاره به حفر 7 حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمان عنوان کرد: برای وارد شدن این چند حلقه چاه به مدار آبی، باید به صورت شبانه روزی کار کرد تا هرچه زودتر این حلقه های چاه ، به شبکه آب وصل شوند و اگر این امکان وجود داشته باشند می توان چاه های کشاورزی را به صورت موقت اجاره کرد.

استاندار کرمان تاکید کرد: اگر همه ظرفیت های استان نیز به کار بگیریم باز هم به میزانی با شرایط سختی در تابستان، روبرو خواهیم بود اما به هیچ عنوان نباید اجازه داد این سختی به مردم انتقال پیدا کند.

استاندار کرمان به موضوع تامین آب شرب شهر کرمان از طریق خطوط انتقال آب از خلیج فارس نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به جلساتی که در تهران داشته‌ایم و بررسی های صورت گرفته، در چشم انداز کوتاه مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب هم شهر کرمان و هم شهرهای شمالی استان غیر از آب خلیج فارس وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این پروژه 90 کیلومتر لوله گذاری با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیاز داریم که ما جسارت به خرج داده و به دولت پیشنهاد داده ایم که نصف این اعتبار را در استان تامین کنیم و دولت و وزارت نیرو نیز 50 درصد دیگر آن را تامین کنند تا به صورت اورژانسی این پروژه را اجرا کنیم ولی قطعا این پروژه امسال به اتمام نمی رسد بنابراین امسال را باید مدیریت کنیم.

زینی وند افزود: امیدواریم با پیگیری‌های جدی که نمایندگان استان در خانه ملت و شرکت های بزرگ با سازمان برنامه و بودجه دارند، بتوانیم 90 کیلومتر این پروژه را در آینده نزدیک اجرا کرده تا تنش های آبی شهر کرمان و برخی از شهرهای شمالی استان به صورت کوتاه مدت کاهش پیدا کند.

وی در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره پایگاه امداد و نجات واقع در کیلومتر 75 جاده 'شهداد – نهبندان' که به دلیل سیل سال 98، 14 کیلومتر از این مسیر تخریب شده است، اظهار کرد: وزارت کشور، وقت مشترکی به ما و استان سیستان و بلوچستان برای امنیت کویر داده و استقرار این پایگاه برای استان ضروری است و ما نمی توانیم این پایگاه را جابجا یا بلاتکلیف بگذاریم بنابراین استقرار این پایگاه امری ضروری است.

زینی وند در ادامه گریزی به وضعیت کرونایی استان زد و تصریح کرد: کاهش محدودیت ها دست استاندار نیست بلکه به میزان رعایت پروتکل ها بهداشتی توسط مردم و مسئولین بستگی دارد و در کرمان با توجه به وضعیت موجود مجبوریم حداکثر محدودیت ها را اجرا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز