یادداشتی از سعید خادمی*

توسعه پایدار، نیاز اساسی و شاخص زیربنایی هر شهر مدرن و زیبا

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۲۰:۰۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۸۲۴۵۴
توسعه پایدار، نیاز اساسی و شاخص زیربنایی هر شهر مدرن و زیبا

جوامع مختلف، به ویژه شهرها، نیازمند مفهومی مهم و ارزشمند به نام «توسعه پایدار» هستند. مساله ای با بیش از چهار دهه سابقه که بر اساس شناخت و توجه به نیازهای واقعی در شهر استوار می‌باشد و عاملی مهم در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به شمار می‌رود. بنا به دانش مدرن، توسعه پایدار به طور هوشمند و کارآ برای طبیعت زیانبار نیست و حتی به یاری آن نیز می‌شتابد.

نگاه تخصصی و دانش کارآمد، توسعه پایدار شهری را در چهار حوزه مهم: پایداری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و منابع طبیعی به خدمت می گیرد و آن را در مسیر رشد و بالندگی شهر به کار می بندد. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که توسعه پایدار، تنها نگرش یکسویه زیست محیطی ندارد و می‌کوشد تا اقتصاد، محیط زیست و نظام شهری را با یکدیگر پیوند دهد. از دیگر سو، افزایش کیفیت زندگی انسان، توجه به نیازهای افراد جامعه و تلاش برای برآورده کردن آن‌ها، ایجاد همسویی و وحدت اجتماعی و همچنین بهینه سازی و نتیجه بخشی فعالیت های سازمان های گوناگون اجتماعی از رسالت‌های مهم توسعه پایدار شهری هستند.

امروزه هر شهری که در پی افزایش کیفیت سطح زندگی و زیبایی قابل رقابت است، به اندیشه هایی نو نیاز دارد تا با به کارگیری توسعه پایدار شهری، کارآمدی سیاست ها را در جغرافیای یک شهر بزرگ دنبال کند و در کنار تلاش برای رشد فرهنگ شهروندی، استانداردهای بالاتری را در زمینه کیفیت زندگی شهروندان تعریف کرده و آن ها را در جامعه نهادینه سازد.

 

*مهندس عمران ژئوتکنیک و عضو سازمان نظام مهندسی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز