رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

پاشنه آشیل مشاغل خانگی توسعه بازار است

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۱۱:۳۹:۳۱
کد خبر: ۱۱۹۱۹۸۳
پاشنه آشیل مشاغل خانگی توسعه بازار است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه در موضوع توسعه پایدار شاخص پرداختن به مشاغل خانگی بسیار اهمیت دارد، گفت: پاشنه آشیل مشاغل خانگی توسعه بازار، برندینگ و بسته بندی است که باید به این بخش ها پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدمهدی طبیب زاده در شصت و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات مشاغل خانگی افزود: نهادها و سازمان ها اقدامات وسیعی در رابطه با مشاغل خانگی انجام می دهند و در حال حاضر اتاق به عنوان محور، سعی کرده این فعالیت ها را تسهیل کند. وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان مدیریت استان، کرمان به لحاظ درآمد سرانه شهری رتبه 31 کشور را داراست که همین موضوع دلیل بسیار خوبی است که در کنار توسعه سایر جنبه های استان، توسعه مشاغل خانگی نیز جدی گرفته شود.

طبیب زاده، اظهار کرد: تجربه موفق تولید برق از پنل های خورشیدی خانگی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) کرمان در رابطه با ایجاد مشاغل خانگی وجود دارد و نشان می دهد که در این حوزه براحتی می توان به درآمد پایدار رسید. وی خاطرنشان کرد: اتاق با درک مسئولیت اجتماعی خود، به توسعه پایدار توجه دارد و در این رابطه بزودی انجمن مشاغل خانگی استان زیر مجموعه اتاق شکل می گیرد و در راستای اعتمادسازی و هم افزایی فعالیت خواهد کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: براحتی برای 10 هزار نفر فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی استان وجود دارد که باید برای توسعه مشاغل خانگی نقشه راه طراحی و به بهترین شیوه آن را اجرا کرد. طبیب زاده، انتخاب مجدد محمدرضا پورابراهیمی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را تبریک و از همکاری و همراهی تمامی دستگاههای مرتبط سه قوه قدردانی کرد.

در ادامه این نشست رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پتانسیل های بالای استان در حوزه های مختلف باید یک برش استانی در مورد مشاغل خانگی و وضعیت آن در کشور تهیه شود تا بهتر بتوان برنامه ریزی کرد. شهباز حسن پور، با تاکید بر اینکه امروزه کسب و کارهای خانگی زیادی فعالیت می کنند که در این رابطه برخی استان ها گوی سبقت را از ما ربوده اند، افزود: قصد داریم قرارداد ایجاد 12 هزار فقره مشاغل خانگی با بانک رسالت را منعقد و با حمایت کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و اداره کار تا پایان سال آن را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در کشور 733 هزار فقره وام توسط بانک رسالت پرداخته شده که اگر 50 درصد آن به مشاغل خانگی اختصاص یابد بسیار ارزشمند است و از سوی دیگر نیز 25 درصد فعالیت بانک رسالت مربوط به استان کرمان است و آمادگی کامل برای حمایت در این زمینه وجود دارد.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از همه مدیران و دست اندرکاران استان تصریح کرد: در این دوره فعالیت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای تشکیل دولت توانمند تلاش خواهیم کرد اما بعد از انتخابات جایگاه ما نظارتی و قانونگذاری است. محمدرضا پورابراهیمی، افزود: احساس و استنباط ما این است که در دولت آینده راهی به جز رویکرد اقتصادی نخواهیم داشت.

وی از اتاق کرمان که فراتر از مسئولیت های خود برای توسعه استان قدم برداشته قدردانی کرد و اظهار داشت: ارتباط خوبی بین مجموعه های مختلف استان شکل گرفته که امیدواریم بتوان از این فرصت طلایی استفاده کرد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه زمانبندی مشخصی را باید تدوین کرد تا بتوان تکالیف دستگاهها و برنامه زمان بندی برای رسیدن به آنچه تعهد شده، مشخص شود.

پورابراهیمی، با اشاره به اینکه سرفصل هایی در وضعیت فعلی استان بسیار مهم است که باید به آنها پرداخته شود، گفت: تعیین منابع مالی از مهمترین آنهاست که منابع مالی نرخ رایج بانک ها برای مشاغل خرد و خانگی امکان اثربخشی ندارد و نمی توان با وام عادی بگوییم شغل خانگی راه اندازی کنند. وی ادامه داد: برای توسعه مشاغل خانگی می توان از بخشی از منابع دولتی و همچنین منابع مربوط به اشتغال زایی بنگاه های اقتصادی استفاده کرد که می توان در نشست مشترک مدیران ارشد بنگاههای اقتصادی، پیشنهاد 10 تا 20 درصد بودجه و منابع بنگاههای اقتصادی را در بانک سپرده گذاری کرد و از آن محل به متقاضیان مشاغل خانگی تسهیلات داد. وی افزود: استفاده از اکوسیستم آموزش و استفاده از فضای مجازی می تواند در توسعه و پیشبرد مشاغل خانگی بسیار تاثیرگذار باشد.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: ایجاد 12 هزار فرصت شغلی جزء مصوبات گذشته نباید با 30 هزار شغل فعلی یکی شوند بلکه  برای هر یک باید برنامه ای جدا در نظر گرفته شود. حسین مهرابی، خاطرنشان کرد: اتاق همکاری بیشتری را با اداره کار و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان داشته باشد و اداره کار نیز در چارچوب قوانین و مقررات برنامه زمانبندی شده برای ایجاد 30 هزار فرصت مشاغل خانگی را ارائه دهد. وی با تاکید بر اینکه دستگاههای مختلف در بسترسازی این موضوع باید کمک کنند، بیان کرد: بخشی از مسئولیت های اجتماعی صنایع کوچک را به سمت مشاغل خرد و خانگی ببریم.

گفتنی است در این نشست جمعی از مدیران استان و کارشناسان این حوزه به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

نظر شما