توضیحات دادستان بم درباره دستگیری یک جاسوس

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۱۴:۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۱۰۷۳
توضیحات دادستان بم درباره دستگیری یک جاسوس
دادستان بم گفت: صدور دستورات قضایی لازم برای شناسایی و دستگیری عوامل انتشار شایعات و اخبار کذب از دستگیری یک جاسوس در بم صادر شده است.

به گزارش برنا؛ محمد ضیاالدینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم با اشاره به طرح برخی شایعات درباره دستگیری یک جاسوس در این شهرستان گفت: در پی انتشار تصویر خانمی با عنوان جاسوس یکی از سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در فضای مجازی شهرستان بم باید گفت که مطالب مطرح شده صحت ندارد و با انتشار دهندگان این شایعه برخورد خواهد شد.

محمد ضیاالدینی در تشریح این خبر افزود: به منظور صیانت از حیثیت اشخاص و افراد و رعایت اخلاق و انصاف و التزام به مقررات قانونی در ارتباط با عناوین منتسبه به متهم مذکور باید تأکید کرد که پیرو گزارش اداره اطلاعات شهرستان بم نامبرده که کارمند یکی از ادارات این شهرستان است، جهت انجام تحقیق و مشخص شدن اقدامات مجرمانه تحت مراقبت قرار گرفته و انطباق رفتار وی با هر یک از نصوص کیفری در حال بررسی می‌باشد.

او تاکید کرد: متهم این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار داشته و انتساب جرم تا تکمیل تحقیقات محرز و مسلم نمی‌باشد و اتهامات منتسبه به وی در فضای مجازی با رفتار ارتکاب یافته توسط وی منطبق نیست که با تکمیل روند تحقیقات و مشخص شدن همه زوایای موضوع، نتایج حاصله به اطلاع عموم خواهد رسید.

ضیاالدینی تاکید کرد: برابر قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه‌ها و مراجع انتظامی و قضایی مگر در مواردی که قانون استثناء نموده است، ممنوع بوده و هر گونه اقدامی خلاف این ممنوعیت تحت عنوان افتراء و نشر اکاذیب وفق ماده ۶٩٨ از قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد خواهد بود.

او تاکید کرد: دستورات مقتضی جهت شناسایی منتشرکنندگان اخبار و شایعات اخیر و در پی آن اقدام قانونی لازم خطاب به عوامل انتظامی و امنیتی شهرستان بم صادر گردیده است.

دادستان بم عنوان کرد: لازم است رسانه‌های گروهی فعال در فضای رسانه‌ای شهرستان بم اعم از حقیقی و مجازی ضمن پاسداشت رسالت شریف خود از هر گونه گمانه زنی غیر قابل اتکا که ممکن است منجر به هتک حیثیت اشخاص شده و طرح اتهاماتی که قابل انتساب به وی نیست، به شدت خودداری کنند.

ضیاالدینی ادامه داد: اطلاع رسانی در این خصوص تنها از طریق روابط عمومی دادگستری و خبر گزاری‌های وابسته صورت خواهد گرفت.

او گفت: لازم است جهت بالا بردن اطلاعات حقوقی شهروندان و از سویی جهت پیشگیری از جرائمی که ممکن است به جهت نا آگاهی از قانون از سوی شهروندان صورت گیرد عین مواد قانونی مربوط که در گزارش فوق اعلام شد بیان گردد تا مد نظر قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم افزود: طبق ماده ۹۶ از قانون آیین دادرسی کیفری (انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه‌ها و مراجع انتظامی و قضایی ممنوع است مگر در مورد اشخاص زیر که تنها به درخواست بازپرس و موافقت دادستان شهرستان، انتشار تصویر و یا سایر مشخصات مربوط به هویت آنان مجاز است الف - متهمان به ارتکاب جرایم عمدی موضوع بند‌های (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون که متواری بوده و دلایل کافی برای توجه اتهام به آنان وجود داشته باشد و از طریق دیگری امکان دستیابی به آنان موجود نباشد، به منظور شناسایی آنان و یا تکمیل ادله، تصویر اصلی و یا تصویر به دست آمده از طریق چهره‌نگاری آنان منتشر می‌شود. ب - متهمان دستگیر شده که به ارتکاب چند فقره جرم نسبت به اشخاص متعدد و نامعلومی نزد بازپرس اقرار کرده‌اند و تصویر آنان برای آگاهی بزه دیدگان و طرح شکایت و یا اقامه دعوای خصوصی توسط آنان، منتشر می‌شود.)

ضیاالدینی ادامه داد: براساس ماده ۶۹۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ( هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد. تبصره - در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد).

او از شهروندان و مردم دیار دارالصابرین در خواست کرد که دقیقا مواد ذکر شده را مد نظر قرار دهند تا خدای ناکرده خودشان از جهت انتشار اخبار غلط و یا انتساب جرائم به افراد قبل از اثبات و قطعی شدن در محاکم تحت تعقیب قرار نگیرند.

نظر شما