دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران:

«وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» شعار جشنواره موسیقی نواحی ایران است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۳:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۲۴۸۴۴۴
«وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» شعار جشنواره موسیقی نواحی ایران است
دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: امسال برای اولین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» را به عنوان شعار جشنواره انتخاب کرده‌ایم تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم.

به گزارش برنا؛ محمدعلی مرآتی در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: ایران در قالب ایران فرهنگی مولد موسیقی‌های رنگارنگی است که ارتباط بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک و دیگر گونه‌های موسیقایی دارد.

دبیر جشنواره ادامه داد: امسال برای اولین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» را به عنوان شعار جشنواره انتخاب کرده‌ایم تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم. از سوی دیگر بحث سنت به عنوان هویت اقوام و بحث «اصالت» به عنوان حامی ماندگار ارزش‌های قوم شناسانه و بحث غیرایستایی بودن سنت از جمله محورهای اصلی این دوره از جشنواره هستند. شرایطی که همچنان در حوزه آفرینش موسیقی اقوام وجود دارد و می‌تواند بسیار بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.

مرآتی درباره هیئت انتخاب جشنواره چهاردهم اضافه کرد: امسال با همراهی تیم حرفه‌ای انجمن موسیقی ایران، سامانه‌ای برای هنرمندان موسیقی نواحی ایران ایجاد کردیم که اتفاق مهمی است؛ این بزرگان در واقع شناسنامه ایران فرهنگی هستند که در این جشنواره تکریم خواهند شد. سامانه «بامک» در حد توان مشغول رصد هنرمندان است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده‌اند. اما امیدوارم این روند حتی بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند.

او اعلام کرد: امسال اجراها با یک روز تاخیر با کیفیت عالی ضبط خواهند شد و در این سامانه بارگزاری می‌شوند و همه جهان بدون محدودیت می‌توانند برنامه‌ها را ببینید.

دبیر جشنواره همچنین گفت: برای بررسی آثار جشنواره از۴ گوشه ایران ۷ نفر را انتخاب کردم که در این سال‌ها تلاش زیادی برای موسیقی نواحی ایران داشتند و این عزیزان که از پژوهشگران و هنرمندان این حوزه هستند، در جلساتی در تاریخ  ۴ و ۵ مهرماه بیش از ۲۰۰ اثر را بررسی کردند. انتخاب‌ها کاملا محترمانه و بر اساس محورهای فراخوان است و  اگر عزیزی برای اجرا  انتخاب نشده به این دلیل است که به این محورها متعهد نبوده است. با این حال ما دقیقا ۷۰ نفر به جشنواره دعوت کرده‌ایم و جدول نهایی جشنواره شنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.

او توضیح داد: ما هر روز 4 اجرا خواهیم داشت و اجراها با سلویی از بزرگان آغاز می‌شوند و بعد وارد گروه‌نوازی خواهیم شد. مراسم افتتاحیه رنگ‌آمیزی جالبی دار و قطعا به دلیل محدودیت‌های کرونایی جای خیلی از بزرگان خالی است. البته جشنواره ها بحث حمایتی ندارند و صرفا جایی برای تکریم هنرمندان و‌تجلی هنر هستند. در بخش پژوهش نیز با دانشگاه‌ها ارتباط گرفتیم و مقاله‌های خوبی هم به دستمان رسیده است.

مرآتی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان و پژوهش‌های کاربردی مرتبط با موسیقی نواحی و جشنواره‌ها گفت: ما تابع ستاد کرونا هستیم و طبیعتاً سلامت بزرگان موسیقی نواحی بسیار برای ما مهم است. بنابراین شرایط امسال برگزاری جشنواره به گونه‌ای است که ما در دعوت از آنها با محدویت‌های زیادی مواجه هستیم. از سوی دیگر ما برای این دوره از جشنواره قطعاً از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت کردیم که شاید تعدادشان محدود باشد اما قطعاً در حد امکاناتی است که برای ما وجود دارد. در حوزه پژوهش هم مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌هایی هستم که قطعاً می‌تواند به صورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد. البته سه استاد بزرگ از افغانستان داریم که کارشان دیدنی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز