استاندار کرمان:

موسیقی نواحی روایتگر ایران بزرگ فرهنگی است

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۷:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۵۱۸۶۴
موسیقی نواحی روایتگر ایران بزرگ فرهنگی است
استاندار کرمان گفت: بسیاری از عناصر فرهنگی و هویتی از طریق موسیقی اقوام نسل به نسل منتقل می‌شود.

به گزارش برنا؛ علی زینی‌وند در آیین پایانی جشنواره موسیقی نواحی در محل موزه وزیری کرمان با تبریک هفته وحدت، حضور هنرمندان موسیقی کشورمان در سرزمین اسطوره‌های کرمان خوش‌آمد گفت و افزود: کرمان سرزمینی کهن، دارای تمدن، صاحب معماری، دانش، اصالت و شجاعت است.

وی ادامه داد: یکی از فرزندان این سرزمین از اقوام و از دل عشایر برآمده و هر چه از قطعات هویتی ایران از رشادت، مردانگی، اصالت و شجاعت بخواهیم زمزمه کنیم در وجود سردار شهید قاسم سلیمانی هست.

استاندار کرمان ابراز داشت: موسیقی نواحی، شب‌های خوبی را در کرمان و پس از دوره‌‌ای از بیماری کرونا رقم زد و امیدواریم گشایشی باشد که با رعایت پروتکل‌ها بتوان برنامه‌های این چنین را ادامه داد.

دکتر زینی‌وند از ایران بزرگ فرهنگی نیز نام برد و عنوان کرد: دایره ایران بزرگ فرهنگی فراتر از مرزهای کشورمان است و شعاع دیدمان را باید تا چین و هند ببریم که با همه هویت و اصالتی که درون اقوام هست همه ملت‌ها با ایران ارتباط برقرار می‌کنند و مادر بزرگ ایران فرهنگی، سرزمین کنونی ایران است.

وی بیان کرد: اگر فرزندان ما با گستره ایران آشنا شوند، غرور عظیم در دل هویتی ایرانی برای آنها فرزندانی چون حاج قاسم را پرورش می‌دهد.

استاندار کرمان اضافه کرد: از بهترین نکات در دل ایران بزرگ فرهنگی، موسیقی است که باید آن را با رنگ و بوی سنتی و اقوام آن حفظ کرد. وی تصریح کرد: اصالت و هویت نسل جوان ما در ذیل سیطره فضای مجازی کم رنگ و چند پاره می‌شود که رویدادهایی چون موسیقی نواحی می‌تواند آن را مستحکم کند.

زینی‌وند ابراز داشت: موسیقی علاوه بر شادی و نشاط و ارتباط میان اقوام، افرادی که مطالعه تاریخ هم نداشته باشند می توانند با ابیات و ادبیات موسیقی نواحی و سروده‌های اقوام تاریخ سیاسی و اجتماعی مناطق مختلف را درک کنند و پی ببرند.

استاندار کرمان اظهار داشت: روحیات، آداب و رسوم، مهمان‌نوازی‌ها، رشادت‌ها، جنگ‌آوری‌ها و استقلال طلبی‌های ایران در دل اقوام است که به صورت قطعاتی در موسیقی نواحی گنجانده و روایت شده و با آن می‌توان ایران بزرگ فرهنگی را که در حال کم‌رنگ شدن است، شناخت.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی می‌تواند پیوند هویتی را میان نسل‌های مختلف به وجود آورد، ابراز امیدواری کرد تا دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی در استان کرمان با توجه به چهارده دوره برگزاری برقرار شود.

زینی‌وند گفت: کرمان سرزمین اسطوره‌ای کهن است که به واسطه مزار مطهر شهید سلیمانی محل توجه همه آزادگان دنیا خواهد بود و خودمان را در این سطح و انتظار آماده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز