رئیس مجمع نمایندگان استان:

اتاق بازرگانی کرمان برندی برای کشور است

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۸:۲۴:۵۹
کد خبر: ۱۲۵۴۶۳۲
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: اتاق کرمان و مجموعه اعضای آن، یک برند برای جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش برنا؛ شهباز حسن پور، در پیش جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات محصولات پسته و خرما، در خصوص برخی مسائل مطرح شده در فضای مجازی افزود: اگر اینجانب انتقادی انجام دادم مربوط به اتاق ایران است زیرا دغدغه های فعالان اقتصادی کشور را در مجلس به خوبی مطرح و پیگیری نمی کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد می شود قبل از جلسه آینده شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی جلسه‌ای در تهران با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان مربوط تشکیل شود.

وی، با اشاره به اینکه تا زمانی که همه عوامل همکاری نکنند، مشکلات برطرف نمی شود، اظهار کرد: با وجود انجام اقدامات فراوان در استان، ارتباط ما با مرکز ضعیف است و باید قبل از اینکه بودجه به مجلس ارائه شود، سرفصل های درآمدی دیگری پیشنهاد شود تا از سایر مسیرها اعتبارات لازم برای فعالان عرصه تولید و تجارت محصولات کشاورزی استان فراهم شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که رویکرد کشور، فعالیت در زمینه تولید انرژی خورشیدی است، می توان برخی از اراضی کشاورزی برای تبدیل به نیروگاه‌های خورشیدی تغییر کاربری داده و از آب کشاورزی برای مصارف صنعتی استفاده کرد.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: سالانه بیش از یک و چهار دهم میلیارد دلار پسته از کشور صادر می‌شود و به همین دلیل این محصول نه تنها برای استان کرمان بلکه برای کشور اهمیت فراوانی دارد. سیدمهدی طبیب زاده، با بیان این مطلب افزود: باید از هر مسیری برای رفع مشکلات این محصول استراتژیک استفاده کرد و به همین دلیل اتاق کرمان به دنبال بهره گیری از تجربیات صاحب نظران و همه عواملی است که می تواند به بهبود شرایط تولید و تجارت این محصول کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه اتاق، زبان گویای تجار و فعالان اقتصادی در سطح کلان کشور است، تصریح کرد: به همین منظور در ۶ آبان ۱۴۰۰ جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی در خصوص تعهد ارزی که از سال ۹۷ باقی مانده، برگزار و مسائل و مشکلات اصلی پیش روی فعالان محصولات پسته و خرما مطرح شد.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: پسته به لحاظ تولید و تجارت شرایط خوبی ندارد و نیازمند حمایت جدی از این محصول و فعالان این حوزه است که شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بهترین مسیر برای بررسی مسائل و مطرح کردن خواسته ها به مسئولان و دولتمردان است. رئیس اتاق کرمان افزود: رقیب اصلی ما در تولید محصول پسته، آمریکاست و به همین دلیل نیاز است استراتژی های درستی برای رقابت جهانی محصول پسته در نظر گرفته شود. وی گفت: امسال آمریکا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن پسته تولید کرده و در حال تصرف بازارهاست.

 طبیب زاده، در ادامه با اشاره به کاهش بودجه طرح های نوین آبیاری، از ۱۰۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۸ میلیارد تومان در سال جاری افزود: با این روند و عدم حمایت جدی از کشاورزان رقابت با آمریکا مشکل است و از آن جایی که تاکنون برای تامین مالی کشاورزان و صادر کنندگان اقدام خاصی انجام نشده است جا دارد برای حل مسائل و مشکلات این بخش اقدامات درست و با برنامه انجام شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان و فعالان اقتصادی بخش های خرما و پسته به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز