رییس کل دادگستری استان کرمان:

مقررات حقوق مالی زوجین محتاج اصلاح فوری است

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۸:۳۷:۵۱
کد خبر: ۱۲۵۵۷۲۸
مقررات حقوق مالی زوجین محتاج اصلاح فوری است
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: مقررات راجع به حقوق مالی زوجین مشکلات فراوانی را در جامعه و برای نهاد خانواده ایجاد کرده و محتاج اصلاح فوری است.

به گزارش برنا؛ یدالله موحد در نشست هیات اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمان با اشاره به این مطلب که افزایش ۲۸ درصدی طلاق ها و کاهش ۳۶ درصدی ازدواج یک هشدار نگران کننده و مسئولیت آفرین برای تمام نهادها و سازمان های متولی صیانت از کیان خانواده است، افزود: آمارهای موجود نشان می دهد که باید در باره این مسائل چاره اندیشی کرد و حرکت انفعالی در این بخش به صلاح جامعه و خانواده ها نیست.

وی با تاکید بر این مطلب که نخبگان جامعه باید در حوزه های مختلف به مسئولیت های خود برای چاره اندیشی و ایفای نقش در زمینه کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده ها ورود کنند، ادامه داد: بویژه قوانین مربوط به مهریه و پیچیدگی هایی که این امر دارد باید در یک‌بررسی همه جانبه، جامع و متناسب با شرایط حاکم بر جامعه مورد بازنگری قرار گیرند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: مهریه به عنوان موضوعی طرفینی دارای ظرافت های ویژه ای است و طرفین عقد نکاح انتظاراتی دارند و از این رو باید انتظارات طرفین عقد نکاح دیده شده و تضمین های لازم برای هر دو طرف دیده شود.

موحد با اشاره به این مطلب که موضوع مهریه در سطح کشور و استان کرمان در وضعیت مناسبی قرار ندارد، تاکید کرد: در بسیاری از موارد زوجه در مراجع قضایی به بخش بسیار اندکی از مهریه تعیین شده در زمان نکاح دست می یابد و در این مسیر کشمکش ها و مشکلات بسیاری نیز برای طرفین ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: می طلبد که با همکاری مشترک سازمان بسیج حقوقدانان و سازمان ثبت اسناد نسبت به آموزش حین عقد طرفین ازدواج و خانواده های آنها اقدام شود و همچنین در این مسیر باید سران دفاتر ازدواج را نیز مورد آموزش قرار داد و در این رابطه می توان موارد مربوطه را در کمیسیون های تخصصی در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و مورد رسیدگی قرار داد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اقدام ابتکاری و بی نظیر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و با همکاری جهاد دانشگاهی استان در راه اندازی دوره های مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج، تصریح کرد: این طرح در ادامه به عنوان یک طرح ملی مورد اجرا قرار گرفته است اما در سنوات اخیر اجرای آن کمرنگ شده است و باید احیاء گردد.

موحد با اشاره به این مطلب که تعیین مهریه های غیرمتعارف  باید سرزنش اجتماعی را در پی داشته باشد، تاکید کرد: در برخی موارد خانواده ها مهریه های را تعیین می کنند که در صورت بروز اختلاف و لزوم پرداخت آن از سوی زوج، خانواده ها به نحوی زیر بار مشکلات می روند که ممکن است تا مدت های طولانی نتوانند از این مشکل رهایی یابند.

وی بر توسعه آموزش های مهارت های زندگی در بین دانش آموزان مقاطع متوسطه تاکید کرد و گفت: می توان از حضور و تبادل تجربیات قضات و کارشناسان دادگاه های خانواده در بین دانش آموزان استفاده کرد تا زمینه ای برای انتخاب آگاهانه آنها و تحقق ازدواج های موفق فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز