اولین نشست تخصصی واحدهای اقتصادی استان با نهادهای مالی بازار سرمایه برگزار شد

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۱۰:۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۷۶۱۰۰
اولین نشست تخصصی واحدهای اقتصادی استان با نهادهای مالی بازار سرمایه برگزار شد
رئیس اتاق بازرگانی کرمان در اولین نشست تخصصی واحدهای اقتصادی استان با نهادهای مالی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر تامین منابع مالی همه پروژه های کرمان با محوریت بانک ها صورت می گیرد و در این زمینه منابع مالی بازار سرمایه چندان راهگشا نبوده است.

به گزارش برنا؛ سیدمهدی طبیب زاده افزود: کرمان سهم خوبی در بازار سرمایه دارد اما نتوانسته از فرصت و منابع این بازار سهمی داشته باشد و به همین دلیل ارائه راهکارهای استفاده از بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به اینکه یکی از پاشنه های آشیل کشور سیستم بانکی است، بیان کرد: اتاق کرمان با کمک مشاوران خبره و روشهای مختلف، چگونگی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه را بررسی خواهد کرد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امورزیربنایی اتاق بازرگانی کرمان، اظهار کرد: ظرفیت مهم بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های زیربنایی مغفول مانده است و اتاق کرمان در دوره نهم فعالیت هیات نمایندگان سعی دارد با مشارکت فعال بخش خصوصی و همکاری نهادهای مالی، با تعریف مدلهای متنوع تامین مالی، زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری در استان فراهم نماید. علی نقوی افزود: در اردیبهشت ماه سال آینده همایش فرصت های سرمایه گذاری با محوریت معرفی پروژه ها و فرصت های سرمایه گذاری دارای توجیه فنی و اقتصادی استان برگزار خواهد شد که نقش بازار سرمایه در پیشبرد عملیاتی کردن این پروژه ها بسیار مهم است.

در ادامه این نشست مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت گفت: تحلیل‌ها در دنیا نشان می دهد اقتصاد جهانی تا سال 2023 مسیر رو به رشد و بالاتر از میزان متوسط رشد بعد از بحران جهانی سال  ۲۰۰۸ را طی خواهد کرد که این موضوع برای کشور ما که صادرات بر محور کامودیتی ها را دارد بسیار مهم است. روح ا... حسینی با اشاره به اینکه ما سال های متوالی شاهد تورم بوده ایم، افزود: این چشم انداز بعد از رکود کرونا روند رو به رشدی را به اقتصاد کشور خواهد داد که باید با استفاده از این توسعه اقتصادی، برای بسیاری از چالش های موجود راه حل مناسب را پیدا کرد.

وی تشکیل سرمایه ثابت در کشور را به عنوان عامل توسعه اقتصادی بسیار کم دانست و تصریح کرد: اگرچه تسهیلات زیادی پرداخت شده و تامین مالی ها صورت گرفته اما، بخش عمده این موارد از نظر اقتصادی سرمایه گذاری محسوب نمی شود بلکه تغییر سرمایه اموال بوده است. حسینی، با بیان اینکه متغیرهایی مانند تحریم و رکود، موانع توسعه هستند، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش تامین مالی از بازار پول و بازار سرمایه بود که ۸۴ درصد از طریق بازار پول (بامحوریت بانک ها) و تنها ۱۶ درصد در از طریق بازار سرمایه بوده است. وی در ادامه به تشریح انواع ابزارهای تامین مالی پروژه ها پرداخت و استفاده از ابزار های بازار سرمایه در راستای تامین مالی پروژه های را حول دو محور تامین مالی مبتنی بر سرمایه و بدهی بیان نمود، وی تشکیل صندوق های سرمایه گذاری خصوصی، عرضه سهام و مشارکت های عمومی-خصوصی را از مهمترین ابزار های مبتی بر سرمایه بر شمرد، همچنین از ابزار هایی مانند خطوط اعتباری، تسهیلات بانکی (عقود مبادله ای، عقود مشارکتی و قرض الحسنه) و اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه و ... به عنوان روش های تامین مالی مبتنی بر بدهی نام برد. وی همچنین اذعان داشت که تا کنون برای تامین مالی بخش‌ قابل توجهی از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی ابزارهای بازار سرمایه قابل استفاده نبوده است لیکن از تلاش های صورت گرفته در مسیر بهبود این شرایط ابراز امیدواری نمود.

 در ادامه این نشست شهردار کرمان با بیان اینکه در شهرداری ها مهم ترین دارایی زمین، پروانه، املاک و مستغلات است، گفت: به نظر می‌رسد الگوی موفق یا نیمه موفقی در تامین مالی پروژه های شهری با استفاده از بازار سرمایه که ساختار مشخص با مخاطبان انبوه داشته باشد، وجود ندارد. سعید شعرباف ادامه داد: تاکنون صندوق‌های مستغلات موفقی را نداشته‌ایم و اکثر فعالیت ها در بازار سرمایه در حوزه اوراق مشارکت به دو موضوع حمل و نقل و بافت‌فرسوده محدود شده است.

وی بیان کرد: برای بازگشایی معابر وسیع مانند بلوار شهید سلیمانی که 10 کیلومتر آن از بافت گران قیمت عبور می کند و آزادسازی آن شرایط متفاوتی دارد، بایستی مدل های تامین مالی منطبق بر شرایط ویژه این پروژه ها تبیین گردد.

گفتنی است در این نشست جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان پرسش ها و مسائل خود را در جهت تشریح و تعریف مسائل و چالش های تامین مالی پروژه های استانی و شرایط انطباق مدل های تامین مالی آن ها با ابزار های بازار سرمایه مطرح نمودند و مقرر شد امکان تامین مالی این پروژه ها از بازار سرمایه توسط کمیسیون سرمایه گذاری بررسی و اعلام شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز