دستگاه‌های امنیتی به مسائل شرکت مس ورود کنند

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۱۵:۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۲۸۳۰۱۱
دستگاه‌های امنیتی به مسائل شرکت مس ورود کنند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواستیم به موضوع شرکت مس ورود پیدا کند و مکاتبات لازم با دستگاه قضایی استان کرمان و دادستان انجام شده و به‌زودی مدیرعامل مس به دستگاه قضایی کرمان احضار خواهد شد.

به گزارش برنا؛ محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: خبرهایی که ما از تصمیمات مدیرعامل شرکت ملی مس داریم خبرهای نگران کننده‌ای است و به نظر می‌رسد اقدامات مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت با تاکید و حمایت‌های وزیر صمت انجام شده و خلاف قوانین و مقررات و بنابر اختیارات مجمع عمومی این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

وی بیان کرد: مدیرعامل شرکت ملی مس در یک اقدام خلاف قانون که به نظر ما خیانت به مردم استان کرمان است طبق خبرهای واصله با توافقی که با نمایندگان آذربایجان انجام داده است، مقرر کرده منابع سنگینی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع این شرکت را از کرمان خارج کند و به موضوعات دیگری اختصاص دهد که اساسا در حوزه وظایف و ماموریت‌های ایشان محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که شرکت ملی مس بر اساس سهم قانونی هر یک از استان‌ها مکلف است تعهدات خود را قانوناً در استان کرمان و استان آذربایجان اجرایی کند.

 پورابراهیمی گفت: برآورد این است که حدود ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی و سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در آذربایجان و ۸۰ درصد آن در استان کرمان است؛ پس اگر قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری شود طبیعتا متناسب با این سهم باید در حوزه مسئولیت های اجتماعی ایفای نقش کند و خارج از این مجموعه شرایطی که ما خبر داریم به هیچ عنوان به قابل قبول استان نیست و قطعا اینگونه تصمیمات منجر به سوال از وزیر صمت خواهد شد.

وی گفت: گزارشی که از نشست اخیر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مس در مجلس با حضور یکی از نواب رئیس مجلس که مشخص نیست چرا یکی از نواب رئیس مجلس در این موضوع ورود کرده، حاکی از این است که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مربوط به این شرکت قرار است به خارج از ظرفیت‌های استانی که هیچ تناسبی با سهم آذربایجان از حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ندارد، اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: از نظر ما خروج این منابع از کرمان و انتقال بدون حساب و کتاب به آذربایجان حتما خیانت به مردم کرمان است و ما ذره‌ای از این منافع کوتاه نخواهیم آمد.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه وضعیت عملکردی شرکت ملی مس در بخش آلایندگی‌ها کار را به جایی رسانده که مردم کرمان به‌ویژه شهرهای رفسنجان، خاتون‌آباد و پاریز به‌شدت از آلایندگی این شرکت رنج می‌برند.

پورابراهیمی اظهار داشت: طبق آمار، آرسنیک آب در این منطقه که متاسفانه ملحق به آب شرب مردم شده ۱۲ برابر حد مجاز است و رفع این مشکل نیازمند ورود سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان باید پاسخگوی نمایندگان و مردم استان کرمان باشد.

وی به آلودگی ایجاد شده توسط شرکت مس در هوای کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: خروجی so۲  که در هوا پخش می‌شود ۳۰ برابر حد مجاز است و کار را به جایی رسانده که مردم دچار مشکلات متعددی از جمله بیماری‌های تنفسی شده‌اند.

 پورابراهیمی به ایجاد آلودگی خاک توسط این کارخانه اشاره کرد و گفت: مراتع به‌دلیل آلایندگی‌های زیست‌محیطی دچار آلودگی شده‌اند و اکنون دشت‌های منطقه استقرار کارخانه‌های مس امکان استفاده ندارند که نمونه این امر از بین‌رفتن دام‌های مردم به‌ویژه در دشت خاتون‌آباد در شهرستان شهربابک است.

دکتر پورابراهیمی گفت: شرکتی که این همه هزینه برای مردم کرمان و منطقه خود ایجاد کرده، اگر این منابع با فشار و جریان‌های مختلف از کرمان خارج شود خیانت به مردم این استان است.

وی عنوان کرد: آذربایجان نیز از مس حق و سهم دارد ما نیز کمک می‌کنیم به اندازه سهم خود در محدوده معدن خود هزینه کند و حق مردم این منطقه و استان نیز هست.

 پورابراهیمی به وضعیت تیم‌های ورزشی و طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان اشاره کرد و افزود: با این مبلغ پول می‌توان بسیاری رشته‌های ورزشی بی‌صاحب و بدون منابع را در داخل استان سر و سامان داد و نیز زیرساخت ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد:  از نظر ما این منابع متعلق به مردم کرمان است و وزیر صمت حق مداخله و تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم دولت از شرکت ملی مس فقط از طریق (ایمیدرو) ۱۳ درصد است،آقای وزیر باید به اندازه این سهم تصمیم‌گیری کند. اکنون بیش از ۴۰ درصد متعلق به سهام عدالت که مال مردم بینوایی است که سهامدار سهام عدالت در کشور هستند یا حدود ۱۰ درصد مربوط به پنج هزار بازنشستگان صندوق بازنشستگی مس است، لذا جواب این افراد را چه کسی می‌دهد.

وی گفت: این بازنشستگان پول خود را داده‌اند که این‌طوری منابع‌شان از بین برود و مدیرعامل مس تصمیم بگیرد به خاطر اینکه لابی بکند و بخواهد مدیریت کند آنهم مدیرعاملی که خبرهایی مبنی بر دو تابعیتی ایشان مطرح شده که حتما باید دستگاه‌های امنیتی به این موضوع ورود کنند و ببیند چه‌طور این مدیر ظاهراً دوتابعیتی برای ادامه فعالیت خود این گونه هزینه می‌کند.

دکتر پورابراهیمی افزود: بنابراین پول مربوط به دارندگان سهام عدالت، صندوق بازنشستگی مس و دیگر شرکت‌هایی که سهم قابل توجهی دارند به هیچ عنوان حق ندارند خارج از ضوابط قانونی هزینه شود.

وی اظهار داشت: از وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواستیم به این موضوع ورود پیدا کند با دستگاه قضایی نیز صحبت شده و مذاکرات و مکاتبات لازم با دستگاه قضایی استان کرمان و دادستان انجام شده و به‌زودی مدیرعامل مس به دستگاه قضایی کرمان احضار خواهد شد و مردم کرمان این خیانت و خطا را نابخشودنی می‌دانند.
وی ادامه داد: در نامه ای به استاندار کرمان نیز خواهان تشکیل فوق‌العاده شورای تامین شده‌ایم و این در مورد این قضیه تصمیم‌گیری شود.
دکتر پورابراهیمی گفت: حق مردم آذربایجان و سنگون به اندازه سهم خودشان و از محل 20 درصد سرمایه‌گذاری مورد حمایت ما قرار دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: نامه به رئیس جمهور، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی زده شده است و گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی و امنیتی را نیز  در این خصوص به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز