۷۵۰ معلول ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در استان کرمان وجود دارد/ برخی، فرزندان معلول خود را به مراکز توانبخشی می‌سپارند و سراغی از ان‌ها نمی‌گیرند

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۱۱:۳۵:۲۱
کد خبر: ۱۴۰۹۰۱۰
۷۵۰ معلول ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در استان کرمان وجود دارد/ برخی، فرزندان معلول خود را به مراکز توانبخشی می‌سپارند و سراغی از ان‌ها نمی‌گیرند
مدیرکل بهزیستی استان کرمان، گفت: ۷۵۰ معلول ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در استان کرمان وجود دارد که در این مرکز خدمات موردنیاز معلولین ارائه می شود و بخشی از هزینه ها توسط بهزیستی و بخش عمده این خدمات توسط موسسات خیریه و خیراندیشان تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا وحیدزاده در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی بهزیستی کرمان گفت: امیدوارم نگاه ما به گونه ای شود که افراد دارای معلولیت را نیز ببینیم.

او با بیان این مطلب که معلولین ذهنی از متوسط تا خیلی شدید در این مرکز(فیاض بخش) نگهداری می شوند، اظهار کرد: پنج مرکز توانبخشی در استان برای نگهداری معلولین ذهنی متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارد که هر کدام بین ۸۰ تا ۱۰۰ معلول ذهنی را نگهداری می‌کنند.

طبق اعلام مدیرکل بهزیستی استان کرمان، ۷۵۰ معلول ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در استان کرمان وجود دارد که در این مرکز خدمات موردنیاز معلولین ارائه می شود و بخشی از هزینه‌ها توسط بهزیستی و بخش عمده این خدمات توسط موسسات خیریه و خیراندیشان تامین می شود.

به اعتقاد او، باید ذهن جامعه روشن شود تا معلولین از اکوسیستم ارتباطی جامعه خارج نشوند. متاسفانه برخی از والدین فرزندان معلول خود را به این مراکز می سپارند و دیگر سراغی از آنها نمی گیرند.

وحیدزاده می افزاید: زخم های اجتماعی را نباید نادیده گرفت و باید پیوندشان را با خانواده و جامعه برقرار کنیم.

او از سختی کار در مراکز توانبخشی سخن به میان آورد و اظهار کرد: کار در این مراکز فرد را دچار فرسایش می کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توصیه کرد افرادی که خودکشی می کنند یا والدینی که با فرزندانشان مشکل دارند از این مراکز بازدیدی داشته باشند.

او با بیان این مطلب که غربالگری‌ها در راستای جلوگیری از معلولیت‌هاست، عنوان کرد: باید به بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود پیدا کرد تا قبل از ازدواج و ازدواج فامیلی مشاوره‌های ژنتیکی و غربالگری انجام شود تا از معلولیت جلوگیری شود.

وحیدزاده بیان کرد: کرمان از لحاظ تعداد خیر و موسسات خیریه فعال در حوزه‌های اجتماعی بی‌نظیر است و در کرمان به دلیل پراکندگی و محرومیت ناشی از این پراکندگی انتقال خدمات بسیار سنگین و سخت است که باید خیرین به کمک بهزیستی بیایند.

طبق اعلام مدیرکل بهزیستی استان کرمان، ۱۳۵۹ کودک دارای شرایط خاص در مراکز استان خدمات داده می‌شود و حق سرپرست به ۴۰۰۰ نفر داده شده است.(بچه ها در خانواده نگهداری می‌شوند).

او تاکید می‌کند: در مدل‌های اخیر در دنیا مطرح شده که کار باید اجتماع محور یا خانواده محور و با بطن جامعه و خانواده در ارتباط باشد لذا معلولین باید در متن جامعه باشند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز