رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: با همه روش‌های بازگشت ارز صادرکنندگان موافقیم

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۰۸:۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۴۱۷۹۳۳
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: با همه روش‌های بازگشت ارز صادرکنندگان موافقیم
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات یک قانون است و باید انجام شود، گفت: برای تسهیل ارزی و کمک به رفع تعهد صادرکنندگان با انواع راه ها و روش های بازگشت ارز پیشنهادی صادرکنندگان موافق هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا پیمان‌پاک در جمع فعالان اقتصادی استان گفت: مسئله مهم برگشت ارز از بانک مرکزی پیگیری و روش های برگشت آن تسهیل شده که قرار است وزارت صمت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات مهلت دیگری به صادرکنندگان بدهد.

وی در رابطه با برخی سوء استفاده ها در خرید ارز و رفع تعهد ارزی بیان کرد: تالار دوم سامانه نیما را با حضور رییس جمهور راه اندازی کردیم اما بانک مرکزی تالار را به علت همین سوء استفاده ها بست. پیمان پاک اظهار کرد: در حال حاضر موضوع کوتاژ ارز صادراتی با همکاری بانک مرکزی و با هدف رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان دنبال می شود که در این خصوص برای رفع مشکل تعهدات ارزی، صرافی هایی در کشورهای مقصد معرفی می شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه ۲ میلیون دلار تهاتر ارزی انجام می شود و اکنون هیچ نرخ گذاری در برگشت ارز مطرح نیست و آمادگی همکاری لازم برای انجام تهاتر وجود دارد. وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ رشد صادرات کشور میزان ۴۰ درصد بوده است، افزود: در سال جاری با حذف صادرات گاز طبیعی، ۱۵ درصد رشد صادرات به کشورهای مختلف را داشته ایم که بیشتر در حوزه صنعت بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با تاکید بر توسعه بازارهای صادراتی افزود: صادرات ایران در سال جاری به کشور عمان ۱۰۳ درصد، به کشورهای حوزه اوراسیا ۳۶ درصد و صادرات به آفریقا و جنوب شرق آسیا ۱۰۰ درصد رشد داشته اما در حوزه کشاورزی با وجود همه پیشرفت ها، ۱۹ درصد کاهش صادرات را به دلیل برندینگ و تعهدات ارزی شاهد بوده ایم.

پیمان پاک، با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت ۱۰ میلیون دلار اعتبار برای خرید تجهیزات از اتحادیه اروپا و تجارت بین الملل دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: تمامی صادرکنندگان غیر از صنایع بالادستی، پتروشیمی، ایمیدرو و شرکت های فلزی و... می‌توانند معادل صادرات واردات داشته باشند و هر میزان که بخواهند می توانند واردات انجام دهند زیرا بخشنامه واردات در برابر صادرات در دولت سیزدهم برای تمامی صادرکنندگان که در دولت قبل به تصویب مجلس رسیده بود، ابلاغ شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه تعرفه ‌های صادراتی پیمان های چندجانبه تجارت ارزی پیگیری می شود، افزود: در این زمینه ۹۷ درصد کدهای تعرفه محصولات کشاورزی و خشکبار صادراتی به برخی کشورها صفر می‌ شود.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: مجلس وعده حذف نیم درصد از عوارض صادرات را مطرح کرده که امیدواریم این مهم محقق شود. وی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات را طی یک سال و ۲ ماه گذشته برای هیچ محصولی نداشته ایم، بیان کرد: حتی ممنوعیت صادرات دام را آزاد و قانون بورس کالا و عوارض گوجه فرنگی و پیاز و عوارض پلکانی فولاد را ظرف ۲ ماه لغو کردیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز