قوه قضاییه در شنیدن انتقادات و ایرادات، خط قرمزی برای خود قائل نیست

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۱۷:۴۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۶۲۰
قوه قضاییه در شنیدن انتقادات و ایرادات، خط قرمزی برای خود قائل نیست
رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به اینکه برگزاری جشنواره رای بیانگر ان است که قوه قضاییه در شنیدن انتقادات و ایرادات، خط قرمزی برای خود قائل نیست، گفت: نتیجه سنجش آرای صادره در نهایت منجر به آن می شود که آرای صادره طبق موازین قانونی و شرعی، بوده و قابل ارائه به افکار عمومی و افراد متخصص است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم حمیدی در نخستین جشنواره رای با موضوع آراء قضایی متقن با تکیه بر رویکرد تحول و تعالی افزود: اگر در قوه قضاییه سیاست هایی اعمال می شود که مبتنی بر آمار است، این سیاست ها باید مورد توجه باشد و مهم است اما در کنار توجه به آمار و کمیت کار، باید به کیفیت رسیدگی ها و استحکام آرای صادره دقت بیشتری صورت گیرد و بر این اساس، قاضی موفق، فردی است که در کنار توجه به کمیت آرا، کمترین نقض آرا را داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که نخستین جشنواره رای با موضوع آراء قضایی متقن با تکیه بر رویکرد تحول و تعالی، ابتکار بسیار خوب و ارزشمندی بوده است، تاکید کرد: آرایی که در معرض نقد قرار می گیرد، کار علمی همراه با تبادل تجربیات است که منجر به تجربه اندوزی برای همکاران به ویژه قضات جوان می شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که نشست های نقد رای نیز به منظور ارتقای سطح استحکام و اتقان آرای قضایی برگزار می شود، تصریح کرد: در سند تحول وتعالی قضایی به موضوع اتقان آرا توجه ویژه ای صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با تاکید بر این مطلب که میزان نقض آراء باید به کمترین میزان ممکن کاهش یابد، گفت: مردم انتظار دارند، در رای صادره از سوی قضات، حق و حقوق آنها استیفاء شده و آرای صادره عادلانه باشد.

وی یادآور شد: در برنامه های نقد و نقدپذیری تلاش می شود به نقطه ای برسیم که میزان صدور آراء عادلانه در دستگاه قضایی افزایش یافته و سیاست های اتقان آرا نیز روز به روز بیشتر نهادینه شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز ضمن گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: جشنواره رای با موضوع آراء قضایی متقن با تکیه بر رویکرد تحول و تعالی برای نخستین بار از سوی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان و مبتنی بر تاکیدات مطروحه در سند تحول و تعالی قضایی اجرایی شده است.

محمدباقر اسلامی با اشاره به این مطلب که در مجموع 100 رای صادره از سوی 43 نفر از همکاران قضایی در این جشنواره مورد رقابت قرار گرفته است، افزود: پس از دریافت آثار افراد شرکت کننده، سه گروه داوری در مباحث حقوقی و کیفری کار داوری این آثار را بر عهده داشته اند که در نهایت سه نفر از همکاران قضایی در مباحث کیفری و سه نفر از همکاران قضایی در مباحث حقوقی به عنوان نفرات برتر معرفی شده اند.

وی یادآور شد: جشنواره رای در سنوات گذشته با رویکرد پیشگیرانه توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار می شده است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: جشنواره رای با رویکرد جدید با هدف استحکام بخشیدن واتقان آراء قضایی و ارتقای سطح دانش حقوقی همکاران قضایی برگزار شد.

داور بخش حقوقی نخستین جشنواره رای با موضوع آراء قضایی متقن با تکیه بر رویکرد تحول و تعالی گفت: در مجموعه اقدامات به هم پیوسته و مرتبط با رسیدگی به یک پرونده که از آن به عنوان فرایند دادرسی یاد می شود، صدور رای جایگاه ویژه و ممتازی دارد.

مسعود امیرمیجانی افزود: رای دادگاه در حقیقت یک حلقه ممتاز از حلقه های به هم پیوسته دادرسی است و یک اثر علمی و پژوهشی است و می تواند یک اثر فنی نیز تلقی شود زیرا در صدور رای، قاضی باید توان علمی خود را به نمایش درآورد.

شایان ذکر است؛ در نخستین جشنواره رای با موضوع آراء قضایی متقن با تکیه بر رویکرد تحول و تعالی، آرای صادره از سوی محمدرضا صفاری، محمدصالح شیخ زاهدی و سجاد دوستعلی در بخش حقوقی و آرای صادره از سوی حسین رمضانی زاده، احمد سالاری و سلمان اعظمی در بخش کیفری حائز زتبه های برتر شدند.

در این آیین همچنین از مسعود امیرمیجانی، حسین روحانی، رضا نیکبخت، ابراهیم خلیفه‌ای، علی مهدی آسا، محمدرضا اکبری زاده، حمید کریمی، اکبر مختاری و حمید حسنی نیا به عنوان اعضای هیات داوران این جشنواره تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز