مستشار دادگاه کیفری یک استان کرمان:

فرهنگ سازی مناسب و آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۸:۲۱:۳۳
کد خبر: ۳۲۹۰۳۷
فرهنگ سازی مناسب و آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است
مستشار دادگاه کیفری یک استان کرمان در نشست علمی با موضوع «آسیب شناسی شبکه های اجتماعی» در ششمین جشنواره درون دانشگاهی «حرکت» که توسط انجمن های علمی دانشجویی و با حضور اساتید و دانشجویان در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، در خصوص جرایم و آسیب های ناشی از فضای مجازی و راه‌های پیشگیری از آن صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی سیدی با اشاره به استقبال وسیع جامعه ما به ویژه قشر جوان از اینترنت و ارتباطات شبکه ای و همچنین تأثیرات گسترده و عمیق فضای مجازی بر جامعه ؛ خاطر نشان نمود با عنایت به اینکه دانشجویان سرمایه های ارزشمندی هستند که آینده کشور بدست آنها ساخته می‌شود، آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی ضرورت دارد و بیان نکردن مطالب ضروری و آموزش ندادن برخی مسایل در رابطه با نحوه‌ی استفاده از فضای مجازی به جوانان، موجب گسترش بیش‌تر آسیب‌های اجتماعی و حقوقی می‌شود.

وی تاکید کرد: دشمنان اسلام و ایران که پیشگامان فضای مجازی هستند، با برنامه ریزی هدفمندانه و اصولی، از این فضا در راستای دست یابی به اهداف خود بهره برداری می کنند و باورها و ارزش های اسلامی و اخلاقی ما را هدف قرار داده و مسائلی نظیر طلاق، روابط عاطفی و حتی جنسی خارج از چهارچوب و دیگر موارد را آموزش می دهند که می طلبد هوشیاری و نظارت بیشتری از سوی افراد صورت پذیرد.

مستشار دادگاه کیفری یک استان کرمان تصریح نمود: ریشه‌ی اکثر ناهنجاری‌ها در جامعه، استفاده نادرست از فضای دیجیتالی و مجازی است و پرونده هایی که در دادسرا و محاکم تشکیل می شود بیانگر اثرات مخرب ناشی از فضای مجازی است که بیشک میتواند تبعات سنگینی روحی، روانی، اخلاقی و حتی حیثیتی را برای افراد به دنبال داشته باشد.

سیدی با تاکید بر این‌که نباید خود را از خطرات فضاهای مجازی مبرا بدانیم و حتی این تصور که مشکلات فقط برای برخی افراد اتفاق می‌افتد، افزود: خطرات و تبعات منفی فضاهای مجازی، متوجه همه‌ی ماست و بصورت ناخودآگاه تحت تاثیر آن قرار می‌گیریم.

سیدی ضمن تاکید بر اینکه بانوان، آسیبپذیرترین قشر در فضای مجازی هستند، گفت: پروندههای زیادی با موضوعات هتک آبرو و حیثیت، اخاذی، روابط نامشروع، تجاوز به عنف و... که بیشتر مربوط به بانوان است، در دادسراها و محاکم تشکیل میشود؛ افزود: علت اصلی وقوع چنین مشکلاتی، سهلانگاری و عدم رعایت حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی است.

وی با اشاره به تبعات منفی ناشی از استفاده از این فضاها از کاربران خواست کمی بد بینی و بی اعتمادی را در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مدنظر داشته باشند.

در پایان سیدی راهکارهایی را به منظور پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعی استفاده از فضای مجازی ازجمله، لزوم آموزش فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت، بهاء دادن و پای بندی به اصول و ارزش های اخلاقی و مذهبی جامعه و رعایت حقوق دیگران ، حفظ منزلت انسانی و حرمت زندگی خصوصی افراد اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی به شیوه مناسب و صحیح و... بیان نمود

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز