رییس هیات مدیره انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان:

مطالعات GPR در معادن سنگ های تزیینی کرمان انجام شد

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۷:۱۶:۳۷
کد خبر: ۳۳۱۴۴۷
مطالعات GPR در معادن سنگ های تزیینی کرمان انجام شد
برای نخستن بار در ایران، طرح مطالعاتGPR (رادار نفوذی) در معادن سنگ های تزیینی کرمان توسط کارگروه تحقیق و توسعه انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزیینی استان و با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان، در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در این طرح، معدن چشمه شیردوش کرمان واقع در محور کرمان-کوهپایه به عنوان پایلوت فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی معرفی شد تا مطالعات پایلوت رادار نفوذی به زمین در این معدن به منظور شناسایی شبکه ناپیوستگی‌ها انجام شود. در نشست انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان نتایج این مطالعات و پژوهش های تخصصی و فنی آن تشریح شد تا بتوان با استفاده از این نتایج، بلوک‌های سنگ را برای داشتن سنگی با کمترین درز و شکاف در هنگام فرآوری، به صورت صحیح استخراج و بهره‌برداری کرد.

رییس هیات مدیره انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان در این نشست گفت: این طرح از مهمترین نتایج تعامل صنعت و دانشگاه است و می تواند در معادن دیگر استان نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. سیدمحمد آیت اللهی موسوی افزود: یک طرح مطالعاتی و تحقیقاتی هنگامی درآمدزا خواهد بود که معدنکار بتواند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مطالعه طرح، بهره برداری لازم را انجام دهد، بنابراین باید راهکاری برای عملیاتی کردن این طرح ارایه دهیم تا از آن برای بالا بردن راندمان کار در زمینه فرآوری سنگ های تزیینی استفاده شود.

وی عوامل موثر در یک کار تحقیقاتی را وجود دانش لازم و کادری مجرب برای به نتیجه رساندن این دانش عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه بتوان طرح را به نتیجه رساند به اعتبارات و تامین هزینه های مالی آن نیازمندیم که باید به صورت ویژه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. آیت اللهی موسوی بیان کرد: به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت بودجه‌ای را برای فعالیت های تحقیقاتی از محل بخشی از حقوق دولتی وفق قانون معادن در نظر گرفته است که کارگروه تحقیق و توسعه این انجمن برای بهبود راندمان و بهره‌وری باید بتواند از آن استفاده کند. وی اظهار داشت: پروژه استفاده از GPR در معادن، اولین طرح تحقیقاتی است که با همکاری دانشکده معدن دانشگاه شهید باهنر و مرکز پژوهش های اتاق کرمان انجام شده که امیدواریم با همکاری این دو مجموعه، انجمن سنگ بتواند زمینه ساز تحول و بهره‌وری در معادن و کارخانجات سنگ تزیینی استان باشد.

گفتنی است، مهم ترین کاربردهای روش GPR در استخراج سنگ های ساختمانی، تعیین مرز لایه ها، توزیع شکستگی های موجود در توده سنگ و حفره‌های موجود است که با نتایج حاصل از روش GPR می‌توان قابلیت استخراج یک ذخیره و روش استخراجی بهینه را مورد بررسی قرار داد. همچنین در این روش ضمن اجتناب از انجام حفاری های غیرضروری برای کسب اطلاعات ارزشمند، صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه ها حاصل می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز