رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قطب جنوب شرق کشور خبر داد:

برگزاری بزرگترین مانور عملیاتی و غیرنظامی کشور در جیرفت

۱۳۹۴/۰۸/۱۶ - ۱۷:۵۴:۴۷
کد خبر: ۳۳۷۳۸۷
برگزاری بزرگترین مانور عملیاتی و غیرنظامی کشور در جیرفت
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قطب جنوب شرق کشور گفت: بزرگ‌ترین مانور عملیاتی و غیرنظامی کشور در مقابله با بلایای طبیعی با محوریت کارگروه بهداشت و درمان و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر سیدمحمد صابری در نشست خبری بزرگ‌ترین مانور عملیاتی و غیرنظامی کشور در مقابله با بلایای طبیعی با محوریت کارگروه بهداشت و درمان که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، تصریح کرد: برگزار کننده های این مانور دانشگاه های علوم پزشکی، جیرفت، بم، رفسنجان، زابل، زاهدان و ایرانشهر  و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشند.

وی ادامه داد: محل برگزاری مانور نیز شهرستان جیرفت به دلیل وجود گسل خطرناک در این منطقه، بافت فرسوده و قدیمی  و وجود سد جیرفت که می تواند در زمان وقوع زلزله یک تهدید برای شهر باشد، انتخاب شده است.

 وی اضافه کرد:  این مانور با سناریوی زلزله فرضی  شش و چهار دهم ریشتری در عمق 10 کیلومتری زمین در ساعت 4:30 بامداد روز پنجشنبه 21 آبان ماه آغاز می شود.

 دکتر صابری گفت: با توجه به جمعیت 115 هزارنفری ساکن شهر جیرفت و با توجه به اینکه اگر در واقعیت چنین زلزله ای بوقوع بپوندد، تعداد مصدومان فرضی این مانور را 13 هزار و 800 نفر و تعداد فوتی ها شش هزار و 750 نفر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این زلزله با توجه به قدرت و عمق آن در مرکز استان و شهرستان‌های رابر، بافت، بم، کهنوج و شهرستان‌های مجاور در استان سیستان و بلوچستان احساس می‌شود .

وی ادامه داد: به محض احساس زلزله، اتاق مدیریت بحران فعال می‌شود و تماس با مراکز شهرستان‌های مجاور استان صورت می‌گیرد .

دکتر صابری گفت: در نخستین مرحله تیم‌های ارزیاب از شهرستان‌های نزدیک به بازدید منطقه می‌روند و تیم‌های ارزیاب از کرمان به صورت همزمان به محل حادثه اعزام می‌شوند.

مدیر مرکز حواث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه این مانور فرضی در سطح E4-A برگزار می شود، گفت: در این سطح به دلیل بزرگ بودن حادثه کرمان به تنهایی نمی تواند از عهده خدمت رسانی برآید بنابراین از توان بهداشتی و درمانی  دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرق  کشور استفاده می شود .

 وی اضافه کرد: قرار است در این مانور 125 تیم بهداشتی، 125 تیم درمانی، 21 تیم پشتیبانی و 10 تیم دارویی از سوی دانشگاه های علوم پزشکی و به طور کلی هزار و 200 نفر نیروی عملیاتی به این منطقه اعزام شوند.

 وی ادامه داد: در این مانور علاوه بر مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرق کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان، اداره کل بهزیستی استان کرمان، جمعیت هلال احمر استان کرمان، فرمانده انتظامی استان کرمان، اداره کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، اداره کل مدیریت بحران استان کرمان نیز همکاری کنند.

دکتر صابری گفت: در روز نخست برگزاری مانور به احتمال زیاد وزیر بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور، رییس مدیریت حوادث کشور در جیرفت حضور می یابند این افراد نه به عنوان میهمان بلکه به عنوان ارزیاب هستند و توان بهداشتی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرق کشور را مورد ارزیابی قرار می دهند.

 وی اضافه کرد: همچنین در روز نخست از دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، فارس، هرمزگان و یزد روسا و معاونان درمان این دانشگاه نیز شرکت می کنند.

 مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی قطب جنوب شرق کشور گفت: روز دوم این مانور  در واقع سناریوی اپیدمی یک بیماری اجرا می شود که بیشتر توان تیم های بهداشتی دانشگاه ها سنجیده خواهد شد.

 وی با بیان اینکه در این مانور توان بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی منطقه جنوب شرق کشور سنجیده می شود، اظهار داشت: افزایش سطح آمادگی و توانمندی واحدهای عملیاتی و ستادی بهداشت و درمان در پاسخ به حوادث غیرمترقبه، تقویت و ایجاد انسجام پایدار در ساختار فرماندهی و کنترل بهداشت و درمان قطب جنوب شرق در سطوح ستادی و میدانی، تمرین و ارزیابی برنامه عملیاتی و جامع پاسخ بهداشت و درمان به حوادث و بلایا از جمله اهداف تعیین شده برای برگزاری این مانور بزرگ است.

 به گفته وی یک هفته بعد از برگزاری این مانور روسای دانشگاه های قطب جنوب شرق کشور نشستی را در رابطه با درس آموخته ها و بیان نقاط قوت و ضعف برگزا می کنند و تجربیات این مانور نیز مستند سازی می شود.

همچنین در این نشست دکتر محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به صورت تلفنی مطالبی را در رابطه با برگزاری این مانور به خبرنگاران ارائه کرد.

pic004

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز