با حضور برخی از مسئولین اقتصادی استان کرمان؛

چهارمین نشست کارگروه اقتصاد کلان و تجهیز منابع استان در اتاق کرمان برگزار شد

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۰:۴۴:۱۸
کد خبر: ۳۴۳۰۵۹
چهارمین نشست کارگروه اقتصاد کلان و تجهیز منابع استان در اتاق کرمان برگزار شد
چهارمین نشست کارگروه اقتصاد کلان و تجهیز منابع استان با موضوع برنامه ریزی برای چگونگی برآورد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز استان به منظور تحقق اهداف اقتصادی برنامه ششم توسعه در اتاق کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در این نشست که با حضور نایب رییس و دبیرکل اتاق بازرگانی کرمان، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان و جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و اعضای کارگروه همراه بود، مدل سنجش میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش خصوصی توسط اتاق کرمان، جداول مربوط به بررسی وضعیت متغیرهای کلان استان، گزارش سه نشست گذشته این کارگروه و گزارشی از روند اجرا و میزان پیشرفت پروژه هایی که در قالب تفاهم نامه های سرمایه گذاری در استان در حال اجراست، ارایه شد. همچنین در این نشست در رابطه با چگونگی تامین و تجهیز منابع مالی برای اجرای پروژه های مختلف استان، انتظارات بخش خصوصی از دولت برای تحقق سرمایه گذاری مورد نیاز در برنامه ششم توسعه و لحاظ کردن اهداف کلان اقتصادی استان در تدوین این برنامه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این نشست ضمن قدردانی از اتاق کرمان برای همکاری با دولت در زمینه تدوین برنامه ششم توسعه در استان، گفت: خوشبختانه تلاش های انجام شده تا حدودی به نتیجه رسیده و حداقل می توان چشم انداز مناسبی را برای استان متصور شد. جعفر رودری افزود: برای تحقق نرخ رشد 8.5 درصد اقتصاد استان در برنامه ششم توسعه، به 156 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که باید 3 تا 3.5 درصد این نرخ رشد از محل ارتقاء بهره وری محقق شود. وی با بیان اینکه در تامین منابع مالی طرح های مختلف، علاوه بر منابع بانکی، از سایر روش ها مانند بیمه و بورس نیز استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: کارگروه تجهیز منابع مالی برای برنامه ششم توسعه در کشور تشکیل شده و استان کرمان نیز در آن عضو دارد.

مسعود رشیدی نژاد دبیرکل اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست شیوه برآورد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش خصوصی توسط برای لحاظ در برنامه ششم توسعه را پروژه محور عنوان کرد و گفت: قرار است همه صنایع تعداد پروژه ها و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز آنها را به اتاق ارایه دهند که بخشی از این کار انجام شده است.

در ادامه مسوول تحقیقات مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان، انتظارات بخش خصوصی از دولت برای تحقق سرمایه گذاری مورد نظر در برنامه ششم توسعه را تامین زیرساخت ها، رفع قوانین مخل و مزاحم، تامین منابع مالی و رفع بروکراسی در صدور مجوزها عنوان کرد. محمدرضا دهقان پور ادامه داد: بر اساس برآورد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط استان تاکنون 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه برآورد شده که البته سرمایه گذاری شرکت های مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و میدکو در این آمار لحاظ نشده است.

در ادامه مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان به 81 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری منعقد شده در استان اشاره کرد و اظهار داشت: 15 هزار میلیارد تومان آن به دلیل عدم ورود سرمایه گذاران حذف شده، 26 هزار میلیارد تومان در قالب 14 طرح در دست مطالعه است و حدود 5 هزار میلیارد تومان در قالب 166 طرح کوچک تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. رضا سنجری با بیان اینکه 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باقی مانده در قالب طرح های مختلف تا پایان سال 98 در استان به بهره برداری خواهد رسید، افزود: در بدترین شرایط 70 درصد این منابع توسط منابع بانکی تامین می شود و سهم آورده سرمایه گذار باید حداقل 30 درصد از سرمایه مورد نیاز هر طرح باشد.

در پایان این نشست شیوه برآورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط اتاق کرمان، به ویژه در بخش صنعت مورد تایید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عنوان رییس این کارگروه قرار گرفت و آن را برای تدوین برنامه ششم توسعه مناسب دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز