رئیس دادگستری شهرستان انار :

بیشترین پرونده های حقوقی انار مطالبه طلب، طلاق و مهریه بوده است

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۵:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۳۰۳۳۹
بیشترین پرونده های حقوقی انار مطالبه طلب، طلاق و مهریه بوده است
رئیس دادگستری شهرستان انار گفت: بیشترین پرونده های حقوقی این شهرستان در سال 94 مربوط به مطالبه طلب، طلاق و مهریه بوده و بیشترین جرائم کیفری این شهرستان نیز مربوط به سرقت و جرائم رانندگی و ضرب و جرح است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمد حسینی اظهار داشت: با توجه به ارتقای دادگاه بخش انار به دادگستری شهرستان انار در سال 1394 تعداد 1114 پرونده به دادگستری شهرستان انار وارد و به تعداد 1226 فقره پرونده رسیدگی شده است.

 

اغلب جرائم ریشه در بی اطلاعی افراد دارند

وی گفت: با توجه به اینکه ریشه اغلب جرائم در بی اطلاعی افراد از قوانین است و نیز علت اصلی ایجاد پرونده های حقوقی ناآگاهی عمومی مردم از وظایف قانونی و شرعی خودشان است لذا مهمترین معضل و مشکل در حوزه قضایی شهرستان انار علاوه بر بی اطلاع جامعه از قوانین و وظایف شرعی و قانونی خود، بحران اقتصادی به دلیل خشکسالی و تک محصولی بودن و وجود نداشتن فرصت های شغلی، کاهش همبستگی مسئولان و بی تفاوتی آنها نسبت به مشکلات مردم است.

رئیس دادگستری شهرستان انار بیان کرد: در راستای کاهش معضلات این شهرستان بدو ورود به دادگستری انار به پرونده های مسنی که دارای ایراد شکلی بودند مواجه شدم که ناشی از به کارنگرفتن مشاوران حقوقی بوده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی و آشنایی مردم از مجازات ها و آثار و اثرات آن بر روی محیط خانوادگی و شخصی از طریق نشریه ها و بولتن های خبری و غیره انجام شد و گام های موثری در این زمینه برداشته شد و در حال حاضر شاهد کاهش این مشکلات هستیم.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان با همدلی و همزبانی نسبت به جذب سرمایه های خصوصی و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی کار کنند، کمک شایانی در ایجاد فرصت های شغلی و نیز ایجاد مراکز تفریحی مناسب خواهند داشت و می توانند نقش موثری در تخلیه احساسات جوانان داشته باشند و به طبع باعث کاهش آسیب های اجتماعی در شهر می شود.

حسینی افزود: بهترین تدابیری که برای کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی در این شهرستان اندیشیده شده، ایجاد طرح قاضی در مدارس بود.

وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد در شورای پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال نیز نسبت به کاهش معضلات اجتماعی در شهرستان انار گام های موثری برداشته شد.

وی بیان کرد: سال 94 با استفاده از ظرفیت های شوراهای حل اختلاف و مشاوران اداره بهزیستی اقدامات موثری در ایجاد صلح و سازش بین اصحاب دعوی انجام شد و حدود 12.5 درصد از پرونده های شهرستان انار به صورت سازش مختومه شده که نتایج مثبتی داشته است.  

رئیس دادگستری انار تصریح کرد: این شهرستان با عنایت به همدلی که بین دادسرا و دادگاه با مراجع انتظامی وجود دارد در جهت کشف جرم و دستگیری مجرمین و اجرای حکم تدابیر موثری انجام داده است و در نتیجه موجب شده وضعیت امنیتی این شهرستان مطلوب باشد.

وی اظهار کرد: با کمک شهرداری و شورای شهر انار نیز با ایجاد دوربین های حفاظتی در شهر و حضور قضات در محل وقوع جرم که حساسیت های مردمی را در پی دارد بیان پیشگیری و برخورد قاطع با متهمین موجب افزایش احساس امنیت در این شهرستان شده است.

رئیس دادگستری شهرستان انار افزود: دادگستری این شهرستان با برگزاری شورای حفظ حقوق بیت المال در ادره منابع طبیعی و تشویق و ترغیب روسای ادارات از جمله منابع طبیعی و راه و شهرسازی در تعیین محدوده اراضی دولتی با مراجعه به اداره ثبت و اخذ سندهای خود و تعبیه فنس و دیوار چینی در محدوده اراضی دولتی از زمین خواری جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه واگذای طرح ها نیز روسای ادرات شهرستان انار ملزم به نظارت کافی در مورد اجرای طرح ها توسط مجری آنها شده اند

 

نظر شما