رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد:

احیای حقوق شهروندی وظیفه ذاتی قوه قضائیه

۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۰۸:۴۸:۵۵
کد خبر: ۴۳۶۹۶۸
احیای حقوق شهروندی وظیفه ذاتی قوه قضائیه
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: احیای حقوق عامه مخصوصا حقوق شهروندی از جمله ماموریت های اساسی قوه قضائیه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدا... موحد در جلسه هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان کرمان گفت: اهداف هیات نظارت و بازرسی حقوق شهروندی، در راستای ایفا نقش ذاتی قوه قضائیه که همانا احیای حقوق شهروندی است،می باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اعلام کرد: در سه ماهه اول امسال  مقامات قضایی استان کرمان 301مورد بازدید از زندانها ، بازداشتگاه ها و نیز مراجع انتظامی بعمل آورده اند.

موحد بیان داشت :اعضاء هیات در هر ماه با انجام نظارت و بازرسی های 5 گانه ، تمامی امورات مربوط به مراجع قضائی و انتظامی , زندان ها , بازداشتگاه های ثلاثه استان را به صورت ماهیانه مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند.

موحد خاطر نشان کرد: این بازدید ها در جهت رفع مشکلات و نقایص موجود و همچنین تقویت و توسعه نقاط قوت ، انجام می پذیرد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها بیان داشت: انعکاس عملکرد هیات نظارت و بازرسی استان در احیای حقوق شهروندی توسط رسانه های عمومی در پیشبرد اهداف این هیات و جلب رضایت عمومی نقش بسزایی ایفا می کنند.

موحد تصریح کرد: اعضا هیات باید در اجرای وظایف محوله و نظارت قاطع و دقیق بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشند، تا از هر گونه تضییع حقوق شهروندان جلوگیری بعمل آورند .                                                                                                                                                      

وی گفت:  بدیهی است کمبود امکانات عامل تاثیرگذاری در انجام وظایف محوله احیای حقوق عام و خاص شهروندان می باشد اما با وجود خدمات ارزشمند و قابل توجه کارکنان دستگاه قضایی و دستگاه های وابسته و نیز زحمات کارکنان خدوم نیروی انتظامی مانعی در ایفا  وظایف قانونی نخواهد بود .

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: باید اقدامات هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی ؛ در جهت تسهیل امور نظارت و بازرسی و همچنین جمع آوری گزارشات و شکوائیه های مردمی و پیگیری تا حصول نتیجه ساماندهی شود، و در همین راستا سامانه ای برای وصول این قبیل موارد در پورتال  دادگستری استان راه اندازی شده است.

وی افزود: این سامانه جهت ثبت ، تدوین و آماده سازی فرم های هیات نظارت و بازرسی استان و همچنین جمع آوری گزارش ها   ، ثبت ، ارجاع و پیگیری آنها تا حصول نتیجه ایجاد گردیده است.           

یدا.. موحد بر برنامه ریزی به جهت حضور مستمر قضات محاکم و دادسرا ها در بازدید از زندان ها و بازداشتگاه های مراجع انتظامی استان کرمان  در جهت جلوگیری از نقض قانون و  حقوق شهروندی تاکید کرد.      

وی بیان داشت:در تمامی حوزه های قضائی استان کرمان در راستای نظارت بر حسن اجرای وظایف مربوط به حقوق شهروندی یک رابط از  طرف هیات نظارت مشغول به فعالیت می گردد.

رئیس کل دادگستری  استان کرمان بیان داشت: یکی از برنامه های این ستاد تشکیل کارگروه علمی و آموزشی حسن اجرای قانون متشکل از قضات و نمایندگان اداره کل زندانها و فرماندهی انتظامی استان به جهت رفع مشکلات و نقایص موجود با توجه به تفاهم نامه دادگستری با فرماندهی نیروی انتظامی استان کرمان می باشد.

 

نظر شما