آنچه باید در مورد بیماری های مادرزادی قلبی کودکان بدانید

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۸:۳۴:۱۰
کد خبر: ۴۴۲۵۰۴
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوق تخصص بیماری های قلب کودکان گفت: شروع ضربان قلب از روز بیست و دوم بعد از تشکیل سلول تخم ولقاح است، قلب جزء اولین ارگان هایی است که تکامل و رشد آن در بدن جنین شروع می شود و این تکامل تا پایان دو ماهگی جنین به طور کامل انجام می شود و بعد از آن مراحل رشدی قلب سپری می شود که تا پایان سن 9 ماهگی(پایان بارداری) ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر محمد مهدی باقری افزود: عوامل خطری که ممکن است جنین را تهدید کند و یا مستعد بیماری قلبی مادرزادی کند به چندین عوامل تقسیم می شود که مهمترین آن ارثی است.

وی ادامه داد: بیماری های مادر در دوران بارداری اعم از بیماری های عفونی و گذرا شامل سرماخوردگی ها و سایر بیماری های ویروسی بویژه در هفته های نخست لقاح تا بیماری های مزمن مادر مانند بالا بودن قند خون، بالا بودن فشار خون از عوامل بروز  مشکلات قلبی کودکان است.

وی مصرف داروها مانند داروهای ضد تشنج، سرطان و داروهایی از این دست را جزء عوامل خطر عنوان کرد.

 دکتر باقری گفت: 40 تا 50 درصد بیماری های قلبی مادرزادی بدون دلیل هستند ضمن اینکه عوامل محیطی مانند سوء تغذیه، مصرف الکل، سیگار و متاسفانه قلیان، جنین را مستعد می کند دچار بیماری های قلبی شود.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انواع بیماری های قلبی مادرزادی را به دودسته بیماری هایی که باعث کبودی می شود و بیماری هایی که بدون کبودی هستند تقسیم بندی کرد و گفت: بیماری های قلبی مادرزادی علائم و نشانه های متعددی دارند بعضی از این علائم و نشانه ها از همان روزهای نخست بعد از تولد بروز می کند و برخی دیگر در ماهها و یا حتی در سال های بعد نشان داده می شوند.

وی ادامه داد: بیماری های مادر زادی قلب یک علامت و نشانه خاص ندارد و بسیار تا بسیار است و با توجه به تنوع بیماری های مادرزادی قلب نشانه ها و علائم هم بسیار متنوع هستند.

دکتر باقری گفت: در نوزادان و شیرخواران تا یکسالگی علائم بیماری های قلبی که خانواده ها متوجه می شوند می توان  علاوه بر کبودی به اختلال درشیرخوردن، اختلال در رشد وزنی، پایین آمدن معیارهای رشدی، گریه ها و بی قراری هایی که بیش از حد طبیعی در این سن باشد اشاره کرد.

وی در مورد تعداد ضربان قلب گفت: این ضربان در سنین مختلف متفاوت است اما در دوران نوزادی حداکثر ضربان قلب 130 تا 140 بار در دقیقه است و هر چه بچه بزرگتر می شود و سن بالاتر می رود تعداد ضربان قلب کمتر می شود.

دکتر باقری گفت: بعد از سنین شیرخوارگی از دو سالگی علائم بیماری مادرزادی قلبی ممکن است تغییر کند ممکن است کودکی باشد که در دوران شیرخوارگی رشد طبیعی داشته باشد، کبودی در اندام ها و لب نداشته باشد، در بزرگسالی علائمی مانند خسته شدن زودهنگام کودک در زمان بازی، تمایل نداشتن به بازی و تحرک، دردهای قلبی در قفسه سینه می تواند علائم اولیه باشد.

 وی ادامه داد: مهمترین علامت بالینی که پزشک در هنگام معاینه شک به بیماری های قلبی می کند، وجود صداهای غیر طبیعی قلبی در هنگام معاینه است، بنابراین لزومی ندارد در همان ابتدای تولد این مساله وجود داشته باشد ممکن است بعدا بروز کند از طرفی تمام صداهای قلبی هم مساوی با خطر نیستند.

وی تاکید کرد: صرف وجود صدای قلبی مساوی با بیماری قلبی نیست و از آن طرف صدای اضافه قلب یک علامت بسیار مهم است که نیاز به کار های تشخیصی بیشتر دارد که گاهی اوقات با انجام کارهای تشخیصی مورد خاصی وجود ندارد.

 وی در مورد احساس تپش قلب گفت: تپش قلب علامتی است که با عوامل غیر قلبی در ارتباط است وجود اضطراب و نگرانی از عواملی است که منجر به تپش قلب می شود اما توصیه این است که حتما بررسی از نظر وجود بیماری های قلبی انجام شود.

دکتر باقری در مورد انجام فعایلت های ورزشی در کودکانی که بیماری قلبی مادرزادی دارند، گفت: نوع بیماری مادرزادی قلبی بسیار حائز اهمیت است، مواردی که بیماری های قلب پیچیده است ما انجام فعالیت های ورزشی را برای کودک تا هنگامی که مشکل کودک رفع شود منع می کنیم، در برخی از موارد ورزش به صورت ورزش های کوتاه مدت و در حد نیم تا 45 دقیقه توصیه می شود و معمولا ورزش های غیر رقابتی ورزش هایی که فشار سنگینی را به بچه وارد می کند تا زمان بهبود بیماری و اصلاح آن معمولا منع می کنیم.

 این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: معمولا بعد از مراجعه به پزشک و انجام معاینات بدنی، راههای تشخیص بیماری های قلبی مادر زادی انجام نوار قلب است که وسیله تشخیصی بسیار مهم برای این موضوع است و در نهایت نوار قلب رنگی است که ما تشخیص بیماری قلبی می دهیم.

دکتر باقری گفت: تشخیص قبل از تولد یکی از اصول و پایه های تشخیص بیماری های قلبی مادرزادی است و  مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است معمولا عوارضی ایجاد نمی کنند، ضمن اینکه همکاران ما در دوران بارداری از دسته داروهایی توصیه می کنند که به سلامت جنین صدمه نزند.

وی در مورد علت تشکیل نشدن قلب جنین در روزهای اول بارداری گفت:  سلول تخم از روز 22 بعد از لقاح ضربان قلب شروع می شود چون سلول تخم تشکیل نشده ضربان قلب هم انجام نمی شود و آن بافتی که تشکیل می شود جنین به حساب نمی آید و معمولا سقط می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز