مشکلات بخش خصوصی جنوب استان بررسی شد

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۱۱:۲۲:۰۷
کد خبر: ۴۵۸۵۰۸
مشکلات بخش خصوصی جنوب استان بررسی شد
مسایل و مشکلات بخش خصوص جنوب استان در نشست رییس اتاق کرمان با برخی از فعالان اقتصادی این منطقه، بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رئیس اتاق کرمان در این نشست، وظیفه و رسالت اتاق را هموارسازی مسیر توسعه کسب و کار فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار فراوان جیرفت باید در زندگی مردم تاثیر محسوس داشته باشد و تمایز این منطقه به دلیل وجود ثروت های خدادادی با سایر مناطق دیده شود. سیدمهدی طبیب زاده با بیان اینکه خود را موظف می دانیم تا نعمت های خدادادی را به ثروت زاینده تبدیل کنیم، افزود: هیچ فردی بهتر از فعالان اقتصادی و مردم بومی که در جریان مسائل و مشکلات منطقه هستند، نمی توانند به توسعه منطقه کمک کند.

وی ادامه داد: در راستای سیاست های اجرای اقتصاد مقاومتی و تقسیم استان به هشت منطقه و معرفی یک معین برای هر منطقه، منطقه دو (شامل شهرستان های جیرفت و عنبرآباد) به اتاق ایران و کرمان سپرده شده که این انتخاب بسیار هوشمندانه صورت گرفته زیرا در سایر مناطق باید تلاش برای تولید صورت گیرد اما در منطقه دو تولید وجود دارد و صادرات باید صورت گیرد که اتاق می تواند به رفع این مسئله کمک کند و ساماندهی بازار را انجام دهد.

طبیب زاده تصریح کرد: برای تحقق این هدف باید به یک مدل برسیم و تقسیم کار انجام دهیم و از سوی دیگر نیز همه هماهنگی‌های بین سازمان های مختلف را نیز اتاق انجام می دهد و فعالان اقتصادی فقط باید مشکلات را مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه اقتصاد منطقه بر مبنای کشاورزی است و بایستی ارزش افزوده خوبی داشته باشد، افزود: اگر کار را از اقتصاد اصلی منطقه (کشاورزی) آغاز کنیم، در حوزه های معدن، گردشگری و صنعت نیز می توان برنامه‌ریزی و پیشرفت کرد. وی ادامه داد: در ساماندهی بازار به دنبال افراد صاحب نظر، توانمند و دارای تجربه در بازار هستیم تا نیازها را برآورد کنند، سفارش دهند، به گونه‌ای که هم کشاورز به تاجر اعتماد داشته باشد و هم تاجر از تحویل محصول باکیفیت و قیمت توافقی با کشاورز مطمئن باشد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه در بخش صنعت می توان مبتنی بر صنایع فرآوری و تبدیلی کار کرد، افزود: در معادن این منطقه پتانسیل فراوانی نهفته است اما اکتشاف انجام نشده و همه اکتشافات اتفاقی و موردی بوده است. وی اظهار داشت: اتاق سعی دارد سرمایه گذاران را برای انجام اکتشافات در منطقه جیرفت و عنبرآباد ترغیب کند زیرا معتقدیم معادن بسیار خوبی کشف خواهد شد و قابل توسعه خواهند بود.

طبیب زاده، گردشگری در این منطقه را بسیار جذاب عنوان کرد و گفت: تنوع اقلیم، سردسیر و گرمسیر بودن منطقه، وجود مناطق طبیعی گردشگری، تمدن جیرفت و به ویژه کنار صندل که اگر به عنوان مظهر تمدن جدید به ثبت برسد، پتانسیل بسیار خوبی برای گردشگری جیرفت خواهد بود. وی بیان کرد: اتاق کرمان در کل استان بر روی توسعه گردشگری تمرکز کرده زیرا ظرفیت های بسیار خوبی در این بخش وجود دارد و معتقدیم با هزینه کم و استفاده از روش های جدید می توان ارزآوری کرد.

رئیس اتاق کرمان انجام فعالیت‌های مقطعی مانند پیگیری ساماندهی گمرک که نحوه کار صادرات و صدور گواهی مبدا در جیرفت با اختیارات بیشتر انجام شود، همچنین استقرار دفتر استاندارد و تعریف مرز هوایی جیرفت را از سایر برنامه های اتاق در این منطقه بیان کرد. وی راه‌اندازی استارت آپ ویکند با حضور جوانان فعال، صاحبان ایده، فکر و نخبگان شهرستان و با موضوع توسعه جیرفت را پیشنهاد داد و گفت: این اقدام می تواند آغازی برای انجام فعالیت های مفید و تاثیرگذار باشد؛ کار پایدار باید دانش بنیان باشد و با دانش و علم جدید پیش رود زیرا با سنتی کارکردن نمی توان در دنیا رقابت کرد. طبیب‌زاده تصریح کرد: نشست های بعدی را با حضور فعالان اقتصادی منطقه تخصصی‌تر در مورد رشته خاص و با حضور نمایندگان برخی سازمان های مرتبط با مشکلات موجود برگزار می‌کنیم تا در پایان اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نتایج قابل لمس و قابل اندازه‌گیری داشته باشیم.

در ادامه این نشست مسوول دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جیرفت، تنها راه موفقیت و پیشرفت شهرستان را سهیم بودن همه مردم و اهالی منطقه در انجام فعالیت های اقتصادی عنوان و بیان کرد: اگر سرمایه و پتانسیل نیروی انسانی منطقه به میدان بیاید موفقیت حاصل خواهد شد.

فخری الله‌توکلی، با بیان اینکه در جنوب استان سه انجمن گلخانه داران، خرما و فرش و صنایع دستی تشکیل شده و تقاضا برای تشکیل پنج انجمن سبزیجات، گیاهان دارویی، معدن، گردشگری و مرکبات وجود دارد که در حال بررسی هستیم، اظهار داشت: کنسرسیوم صادرات محصولات کشاورزی جنوب نیز در حال ایجاد است که دراین رابطه دوره های آموزشی و نشست های لازم برگزار شده و باید بودجه ای به این کنسرسیوم اختصاص یابد. الله‌توکلی بیان کرد: تاکنون 118 کارت عضویت، کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی در دفتر جیرفت صادر شده که اقدامات لازم برای صدور 10 کارت دیگر در حال انجام است.

گفتنی است در این نشست فعالان اقتصادی منطقه مسایل و مشکلات خود را مطرح و راهکارهای رفع این موانع بررسی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز