معاون وزیر راه و شهرسازی:

باید بودجه پایدار برای نگهداری راه ها طراحی شود

۱۳۹۵/۰۷/۲۲ - ۱۱:۲۷:۰۹
کد خبر: ۴۶۸۵۰۴
باید بودجه پایدار برای نگهداری راه ها طراحی شود
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: باید بودجه پایدار برای نگهداری راه ها طراحی شود که عادلانه ترین راه برای این کار وضع عوارض بر سوخت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ داود کشاورزیان  در آیین معرفی مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان افزود: از هزار ریال عوارض بر سوخت 50 هزار میلیارد ریال اعتبار به دست می آید که نگهداری راه به نحو مطلوب انجام می گیرد.

وی بیان کرد: 20 درصد عوارض بر گازوییل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که هنوز اجرایی نشده و ما به دنبال عوارض بر کل فرآورده های نفتی هستیم.

وی گفت: در کشور 85 هزار کیلومتر راه برون شهری و 115 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که با توجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر بر فرآورده های نفتی مانند قیر سالانه 60 هزار تا 70 هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری از جاده هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: 34 هزار و 500 کیلومتر راه شریانی اصلی در کشور وجود دارد که از طریق اعتبارات ملی نگهداری می شود اما منابع ملی کفاف نگهداری از این راه ها را نمی دهد و همچنان کمبود منابع مالی داریم.

وی گفت: راه های روستایی از منابع استانی هزینه و 40 درصد بودجه استانی را شامل می شود که از توان استان ها خارج است.

کشاورزیان تصریح کرد: با توجه به ماهیت نگهداری راه ها که یک کار جاری است، نمی تواند محدود به تخصیص باشد و همیشه باید به موقع در نگهداری راه ها اقدام شود که اگر نشود تاثیر زیادی در تصادفات دارد و نباید به آینده موکول کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی که با تنگنای بودجه روبرو هستیم اولویت ما در ایمنی راه ها در راهداری است که شامل تامین تابلوها، تقاطع ها، تجهیز ماشین آلات، اصلاح شانه خاکی، شیب شیروانی و نگهداری راه هاست و این اقدامات باعث جلوگیری از تصادفات خونین می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: پس از این مرحله باید اقدامات حفاظتی انجام شود و در این شرایطی که بودجه کم بوده، حفظ راه ها توسط درزگیری و لکه گیری انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل جاده ای در بخش مسافر و کالاست که در حمل و نقل حدود 100 درصد سرمایه گذاری مربوط به بخش خصوصی و وظیفه ما سیاستگذاری و نظارت بر این بخش است.

کشاورزیان وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را ارتقای کیفیت عنوان کرد و گفت: جابجایی مسافر به وسیله حمل و نقل جاده ای در سال های گذشته رو به کاهش بوده که علت آن خرید خودروهای جدید برای مسافرت های خانوادگی و افزایش سهم ریلی کشور است.

وی بیان کرد: سیاست سازمان ارتقای کیفیت از طریق برندسازی است که اگر کسی شرکتی در یکی از شهرستان های کرمان ایجاد می کند و در هر جای ایران خدمات می دهد باید با یک نام واحد و هر شرکت باید در قالب شرکت های صاحب نام باشد.

وی افزود: تعداد 2 هزار و 500 شرکت حقوقی در سطح کشور ثبت شده که در قالب تعدادی برند به نام فعالیت می کنند و وظیفه ما ارزیابی برندها از نظر عملکرد و کیفیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حمل و نقل کالا نیز مهمترین مشکلی که وجود دارد بحث عرضه و تقاضاست.

وی افزود: هر کامیونی که پلاک شده مشغول فعالیت است، کامیون های 60 ساله ای وجود دارد که برای آلایندگی و مصرف سوخت جریمه نمی شوند و هزینه بیمه آنها نیز کمتر است.

کشاورزیان بیان کرد: در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل قراردادها و مذاکراتی با شرکت نفت انجام شده که پس از فعال شدن قراردادها خودروهای فرسوده جمع آوری می شود و مجموع سیاست های سلبی و ایجابی به نوسازی ناوگان کمک می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از حدود 12 سال پیش در ستاد وزارتخانه، معاونت راهداری در حمل و نقل ادغام و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایجاد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: مدیریت راهداری در اداره کل راه و ترابری وقت و بعد از ادغام در اداره کل راه و شهرسازی به کار خود ادامه داد و در استان ها هم این کار انجام گرفت.

وی بیان کرد: مسائلی در بحث بودجه، مسئولیت ها و اختیارات مطرح بود که منجر به مصوبه ای از سوی شورای عالی اداری شد که مدیریت راهداری در استان ها از اداره کل راه و شهرسازی منفک، با اداره کل حمل و نقل و پایانه ها ادغام و اداره جدید با نام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تشکیل شود.

در این آیین ضمن تجلیل از خدمات مسعود جمیلی کرمانی مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، خداداد مقبلی به عنوان مدیرکل جدید این اداره معرفی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز