مشکلات بانکی بخش خصوصی به سرپرست بانک صادرات استان ارائه شد

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۰۹:۴۰:۳۵
کد خبر: ۴۷۳۱۴۵
مشکلات بانکی بخش خصوصی به سرپرست بانک صادرات استان ارائه شد
نشست رئیس و برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان با سرپرست بانک صادرات استان برگزار و مسائل و مشکلات بانکی بخش خصوصی به ایشان ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رئیس اتاق بازرگانی کرمان در این نشست با بیان اینکه اتاق به مسائل و شرایط بانک‌ها آشناست، گفت: اگر چه گاهی افرادی مشکلاتی را برای بانک ها ایجاد کرده‌‌اند اما بانک ها نیز نباید فعالان اقتصادی را مانند این عده محدود ببینند زیرا بسیاری از آنها برای توسعه و رونق اقتصاد کشور تلاش می کنند. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: در استان پروژه، طرح و ایده بسیار زیاد وجود دارد اما تامین مالی آنها با مشکل روبروست و در بانک ها نیز مصارف از منابع پیشی گرفته و تجهیز منابع نیز آن طور که باید صورت نمی‌گیرد. وی با اشاره به اینکه استان کرمان برای تکمیل پروژه‌ها‌ی جاری به 45 تا50 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ادامه داد: اگر منابع مالی این پروژه ها قرار باشد از طریق سرمایه های خارجی تامین شود باید سالانه 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد تا به جایگاه مدنظر برسیم که این مهم به سختی امکان پذیر است.

 طبیب زاده خاطرنشان کرد: در شرایطی که نمی توان به فاینانس های خارجی تضمین داد، تجهیز منابع نیز امکان پذیر نیست و همچنین به تامین مالی از طریق بازار و بازار سرمایه نمی‌توان چندان دل بست، از این رو بانک ها باید همراهی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند. رئیس اتاق کرمان بر بهبود محیط کسب و کار در استان تاکید و بیان کرد: بر روی فضای کسب و کار از نظر تئوری اقداماتی انجام شده اما باید به دنبال بهترین راهکار برای بهبود این محیط در اجرا بود.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان با بیان اینکه پسته نخستین محصول صادراتی استان است و در چند سال گذشته تولید پسته ایران از پسته آمریکا عقب مانده، گفت: در چنین شرایطی باید تسهیلات به موقع در نظر گرفته و به فعالان این بخش تزریق شود. حمید عزت آبادی پور ادامه داد: نسبت منابع به مصارف در بانک های استان در چند سال گذشته منفی نبوده و جا دارد در شرایط رکود اقتصادی، فعالان و بنگاه‌های اقتصادی از نظر ارائه تسهیلات با نرخ بهره مناسب مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه بهتر است به جای واژه "بورس پسته"، عرضه پسته در بورس کالا مطرح شود، گفت: قرار نیست مرکز خرید و فروش یک کالا در منطقه راه‌اندازی شود بلکه هدف ارائه یک کالا در کل کشور است. وی افزود: عرضه پسته در بورس کالا می تواند شفافیت ایجاد کند، قیمت متعادل و متناسب برای کشاورزان در نظر گرفته شود و همچنین می‌تواند راهکاری برای تامین مالی صادرات این کالا باشد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان با بیان اینکه برای تحقق این مهم یکسری امکانات و ضوابط سازمان بورس باید رعایت شود، اظهار کرد: سال ها صادرکنندگان پسته به سختی صادرات را انجام می دادند و چندان حمایت ویژه‌ای از این صنعت مشاهده نشده است. وی بیان کرد: پس از عرضه پسته در بورس، تلاش برای عرضه سایر محصولات استان از جمله خرما، مرکبات و سایر محصولات جنوب استان در بورس صورت خواهد گرفت.

در ادامه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز از بانک صادرات درخواست کرد پروفایلی را برای هر یک از مشتریان تهیه کند و قرار نباشد با هر گونه تغییر، مجددا همه اطلاعات را از مشتری بخواهند. عباس جبالبارزی، با اشاره به اینکه نوع نگاه به مشتری باید تغییر کند و همچنین محاسبات شفاف به مشتری ارائه شود، بیان کرد: با توجه به اینکه مشتری شریک بانک است بانک ها باید برای پایین آوردن هزینه های مشتریان تلاش و در این زمینه نسبت به سایر بانک‌ها و موسسات موفق تر عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم پیامک یا مانیتورینگ برای پرونده‌های تامین اعتباری در بانک ها در نظر گرفته شود و همچنین بودجه کم بانک های استان به ویژه در مناطق محروم  افزایش یابد تا بتوان سرمایه گذاری بیشتری انجام داد. جبالبارزی، بیان کرد: در بخش معدن بانک ها برخی وثیقه ها را نمی پذیرند در حالی که باید با نگاه مثبت تر به نخستین استان معدنی کشور نگاه شود و برای افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش کمک کنند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با بیان اینکه در اعطای تسهیلات باید اهلیت محوری به جای وثیقه محوری بررسی شود، افزود: بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش باید حداقل پنج ماه پس از اعطای آن باشد زیرا بنگاهها زودتر از این زمان نمی توانند پول خود را برگردانند. وی اظهار کرد: تسهیلات سرمایه ثابت نیز باید با بازپرداخت حداقل 10 تا 15 سال داده شود زیرا در مدت بازپرداخت پنج ساله که هم اکنون وجود دارد، امکان بازگشت سرمایه و رسیدن به سود بسیار کم وجود دارد.

در ادامه نیز رئیس کمیسیون بانک، بیمه و امور مالیاتی اتاق کرمان ادامه داد: با توجه به پتانسیل صادراتی برخی محصولات کشاورزی استان، هر سال قبل از فصل برداشت در مکاتباتی با دولت و نمایندگان مجلس درخواست خط اعتباری ویژه از بانک ها را مطرح می کنیم که این تسهیلات باید در زمان مشخصی پرداخت شود. جلیل کاربخش خاطرنشان کرد: ارزش محصولات کشاورزی صادراتی استان در سال گذشته سه هزار میلیارد تومان بوده که کمتر از  50 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تسهیل در روند صادرات این محصولات اختصاص یافت اما برای سال جاری این میزان به حدود 150 میلیارد تومان افزایش یافته که اگر جذب شود می تواند بخشی از مشکلات فعالان این بخش را حل کند. وی تاکید کرد: استان کرمان یک چهارم باغات کشور را داراست و نخستین استان معدنی کشور است که به همین دلیل نباید در زمینه اعطای تسهیلات با استان های وارداتی به یک شکل دیده شود.

در ادامه سرپرست بانک صادرات استان کرمان گفت: رسالت اصلی بانک تجهیز و تخصیص منابع است و بانک ها رابط بین افراد بدون قدرت ریسک و دارای سرمایه (منابع) و افراد با قدرت ریسک و نیازمند به سرمایه (مصارف) هستند. مهدی میری جهرمی، افزود: در گذشته مردم با اعتماد بیشتر به بانک ها حساب های جاری و پس انداز خود را فعال نگه می داشتند و بانک ها می توانستند 2.5 درصد حق الوکاله خود را کسب کنند اما پس از روی آوردن مردم به موسسات مالی و اعتباری، منابع بانک ها کاهش یافت و وصول این حق الوکاله بسیار سخت شد.

وی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی که منابع بانک ها نسبت به گذشته کاهش یافته، اما همه تلاش خود را برای حمایت از تولید و بهبود محیط کسب و کار انجام می دهیم زیرا هر چه تعامل با مشتریان بیشتر باشد بانک می تواند با رقبای خود (موسسات مالی و اعتباری) رقابت کند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز