مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان:

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می شود/ نمایشگاه کتاب کرمان میزبان بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب و ۲۸۲ ناشر

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۲:۴۸:۰۰
کد خبر: ۴۷۷۶۸۱
جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می شود/ نمایشگاه کتاب کرمان میزبان بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب و ۲۸۲ ناشر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: یکی از برنامه های پانزدهمین نمایشگاه کتاب کرمان برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "محمدرضا علیزاده" در نشست خبری به مناسبت برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان با اشاره به اینکه به ایام هفته کتاب (از 24 تا 30 آبان ماه) نزدیک می شویم، اظهار کرد: ستاد هفته کتاب همزمان با تهران در سایر استان ها شکل گرفته و برگزار می شود. 

وی افزود: این ستاد بیش از 20 نفر عضو دارد و اغلب دستگاه های فرهنگی و هنری و مرتبط با موضوع کتاب و کتاب خوانی عضو آن هستند و برنامه های مرتبط از دستگاه ها جمع آوری شده و براساس ماهیت وظایف دستگاه اقداماتی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی برگزار می شود.

 

علیزاده بیان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع می طلبد که همه در این زمینه گام بردارند و براین اساس اعضای ستاد هفته کتاب برنامه ریزی های متعددی خواهند کرد تا سرانه مطالعه جامعه و استان بالا برود چراکه مطالعه موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: گردهمایی ها، جلسات نقد و بررسی کتاب، جشن های مرتبط با کتاب، مسابقات کتاب خوانی، تشویق دست اندرکاران کتاب و کتاب خوانی و... در ستاد هفته کتاب دنبال می شود.

 

علیزاده افزود: اقدام دیگری که در راستای هفته کتاب انجام می شود ابلاغ موضوع به فرماندران سراسر استان است که با دبیری ادارات فرهنگ و ارشاد و مشارکت دستگاه های اجرایی این برنامه ها در سطح شهرستان ها پیگیری شود.

 

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید چند طرح ویژه در راستای توسعه و ترویج کتاب خوانی به استان ها ابلاغ شده است یکی از این طرح ها شهر پایتخت کتاب ایران است که به مدت دو سال دنبال می شود و براساس آن یکسری پارامتر ها انجام می شود به این صورت که شهرها مدارک خود را به دبیرخانه ارسال می کنند و بر آن اساس پایتخت کتاب انتخاب می شود.

 

علیزاده اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب دیگر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است، در این طرح تمرکز بر مناطق روستایی و عشایری است که در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی و حتی رقابتی بین شهرها، روستاها و عشایر در موضوع جشنواره ایجاد می شود.

 

وی ادامه داد: همچنین تقدیر از فعالان ترویج کتاب خوانی یک طرح ملی است که استان کرمان برای نخستین بار برش هایی از این سه طرح را تحت عنوان شهر نمونه کتاب استان، جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب و تقدیر از فعالان ترویج کتاب استان را انجام می دهیم.

 

ایجاد باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تلاش می کنیم بتوانیم ارکان مختلف استان را در حوزه های غیردولتی و دولتی پیش ببریم، ضمن اینکه پیرو بحث پایتخت کتاب ایران بحث باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان مطرح است که نیشابور به عنوان دبیرخانه این طرح را پیشنهاد کرده و ما در کرمان آن را دنبال می کنیم.

 

علیزاده یادآور شد: 13 و 14 آبان ماه نماینده وزارت ارشاد برای تشکیل کارگاه های آموزشی در استان حضور خواهد داشت و همچنین از شهرهایی که نامزد پایتخت کتاب ایران شده اند نیز دعوت به عمل آمده و این افراد مروج باشگاه های کتاب و کتاب خوانی کودک و نوجوان می شوند.

 

وی ادامه داد: طرح دیگری از سال گذشته آغاز شده و در راستای حمایت از کتاب فروشی ها و حمایت از مردم برای خرید کتاب انجام می شود به گونه ای که همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی طرح"کتاب فروشی به وسعت ایران" با 20 درصد تخفیف ادامه خواهد داشت.

 

علیزاده افزود: همچنین طرح عیدانه برگزار و تابستانه کتاب در ماه های تیر و مرداد امسال انجام شد، و برای چهارمین مرحله طرح پاییزه کتاب برگزار می شود که زمان ثبت نام کتاب فروشی ها از 24 مهرماه تا 24 آبان خواهد بود تا بتوانند از یارانه کتاب برخوردار شوند، مردم هم می توانند از زمان آغاز هفته کتاب یعنی از 24 آبان تا 24 آذرماه کتاب های مورد نیاز خود را با 20 درصد تخفیف تهیه کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در کرمان در سال نخست پنج کتاب فروشی و در طرح های بعدی تا حدود 10 کتاب فروشی ثبت نام کردند و امیدواریم امسال مشارکت فعالی داشته باشند تا حداقل بتوانیم سهمیه کتاب فروشی های استان را جذب کنیم.

 

نمایشگاه کتاب ناشران ایران همزمان با هفته کتاب

 

علیزاده سپس اظهار کرد: اتفاق بزرگ امسال نمایشگاه کتاب ناشران ایران همزمان با هفته کتاب است، همچنین نمایشگاه کرمان جایگاه ویژه ای دارد که امیدواریم امسال هم با همت همه بتوانیم آنطور که شایسته مردم کرمان است آن را برگزار کنیم.

 

وی ادامه داد: محل برگزاری نمایشگاه کماکان در محل نمایشگاه های جنوبشرق است هرچند که سال گذشته انتقاداتی وارد شده بود اما متاسفانه به دلیل اقدامات عمرانی و فضاهای داخل شهر امکان برگزاری این نمایشگاه در داخل شهر نبود و از آنجا که شهر کرمان فاقد مجموعه نمایشگاه وسیعی است مجموعه نمایشگاهی امکانات مناسبی دارد.

 

علیزاده با اشاره به اینکه امیدواریم شاهد حضور پر رنگ مردم باشیم ابراز امیدواری کرد بتوانیم با اجرای طرح های فوق و همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب در نهایت شاهد رشد سرانه مطالعه در کرمان باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه در نمایشگاه پانزدهم دارای 250 غرفه هستیم گفت: امسال نیز میزبان دانش آموزان، دانشجویان و همه اقشار خواهیم بود، البته برای قشری که حضورشان در نمایشگاه فراهم نیست در پنج کتاب فروشی شهر کرمان همزمان با نمایشگاه، امکان استفاده از بن کارت ها فراهم خواهد شد.

 

وی بیان کرد: نمایشگاه پانزدهم میزبان حضور 282 ناشر خواهد بود که 50 ناشر نمایندگی دارند و 192 ناشر به صورت انفرادی و 40 ناشر هم از استان کرمان در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، عناوین کتاب هم 43 هزار و 740 عنوان می باشد.

 

علیزاده گفت: بن کتاب با مبلغی حدود 600 میلیون تومان در ایام نمایشگاه به مردم عرضه و با 20 درصد تخفیف به فروش می رسد که 120 میلیون تومان را دولت پرداخت می کند، سال گذشته نیز 550 میلیون تومان بن را به مردم عرضه کردیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به ویژگی نمایشگاه امسال اشاره و بیان کرد: همزمانی نمایشگاه کتاب استان با هفته کتاب، پیش فروش بن کارت های الکترونیکی(از 10 تا 20 آبان ماه و از طریق سامانه bon.tibf.ir )، خرید همزمان در پنج کتاب فروشی شهر و تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب از صادرات به شهر که با رایزنی های انجام شده بعد از نمایشگاه مانده بن کارت تبدیل به کارت هدیه خواهد شد.

 

وی با اشاره به برنامه های جانبی نمایشگاه کتاب افزود: برگزاری برنامه های مرتبط با موضوع کتاب، محرم و اربعین، برگزاری مسابقات کتاب خوانی و کارگاه های آموزشی ترویج کتاب خوانی، برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب همراه با رونمایی از کتاب، فعالیت های اطلاع رسانی نمایشگاه از جمله اقدامات غرفه اقتصاد مقاومتی، ایثار و شهادت، دفاع مقدس، اسناد ملی و ....

 

نمایشگاه کتاب کرمان نیازمند همکاری همه دستگاه ها

 

علیزاده با اشاره به اینکه ساعت کار نمایشگاه از 9 صبح تا 8 شب می باشد تاکید کرد: این نمایشگاه نیازمند حمایت همه دستگاه ها است، تنها در بخش تخلیه کتاب بیش از 30 میلیون تومان هزینه می شود و همه باید همکاری کنند.

 

وی همچنین با بیان نحوه سرویس دهی به مردم گفت: قرار است از زمان آغاز نمایشگاه هر ساعت یک اتوبوس از محل میدان آزادی به سمت نمایشگاه حرکت کند و این ایستگاه با عنوان" ایستگاه نمایشگاه کتاب" مشخص خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: حضور و مشارکت همه اقشار مردم نیازمند مهیا شدن بستر است از این رو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سهم خود تلاش کرده و به دلیل موقعیت نمایشگاه، نیازمند حضور و همکاری همه دستگاه ها از جمله تاکسیرانی، اتوبوس رانی، دانشگاه ها و... هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز