استاندار کرمان عنوان کرد:

بخش خصوصی پیشران اقتصاد کشور

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۲:۵۹:۱۴
کد خبر: ۴۷۷۶۸۹
بخش خصوصی پیشران اقتصاد کشور
استاندار کرمان با تاکید براینکه بخش خصوصی پیشران اقتصاد کشور است، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، در استان کرمان بر روی مردمی بودن اقتصاد تکیه شده است.
 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علیرضا رزم حسینی  در پخش زنده برنامه اقتصاد ملی از شبکه 5 سیما، با اشاره به انتخاب استان کرمان بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، در استان کرمان بر روی مردمی بودن اقتصاد تکیه شده است.

وی با طرح این سوال که چگونه می بایست در آن زمان، مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم، تصریح کرد: اولین چالش پیش روی برای مشارکت مردم در اقتصاد، عدم انسجام دستگاه های حکومتی در اقتصاد مقاومتی بود که در این راستا به دنبال مدلی برای حضور همه ارکان حکومتی در این طرح بودیم که در نهایت به ایده مثلث توسعه اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی رسیدیم.

استاندار کرمان با تاکید براینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی تنها بر عهده دولت نمی باشد، خاطرنشان کرد: ایده مثلث توسعه اقتصادی یک ایده مدیریتی است که همه ارکان نظام از جمله نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاران و دولت در آن دخیل می باشند.

رزم حسینی یادآورشد: اقتصاد مقاومتی یک شبه محقق نخواهد شد بلکه اقتصاد مقاومتی یک امر دائمی و همیشگی است و فرهنگسازی این طرح نیز بر عهده ائمه جمعه و رسانه ها می باشد.

وی با بیان اینکه این مدل در استان کرمان از بهمن سال 1392 آغاز شد، گفت: هیچ کس نمی تواند در مقابل طرح اقتصاد مقاومتی خودش را مبرا بداند و در این راستا نیز به منظور مدیریت توسعه اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد، به دنبال مشارکت موسسات غیردولتی در استان بودیم.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان کرمان با بیان اینکه بخش خصوصی پیشران اقتصاد کشور است، افزود: در شهرستان قلعه گنج به عنوان جنوبی ترین شهر استان کرمان، ایده اقتصاد مقاومتی را با همکاری بنیاد مستضعفان مطرح شد و یکی از دلایل انتخاب این شهرستان نیز وجود گنج های بسیاری از جمله 450 میلیون مترمکعب آب، معادن کشف نشده و ... در این منطقه بود، این در حالیست که در آن زمان مردم این منطقه در فقر مطلق بودند.

رزم حسینی یادآورشد: تا قبل از اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج حتی یک کارخانه در این منطقه وجود نداشت اما هم اکنون 3 کارخانه در این شهرستان وجود دارد که نشان از همت و کارهای جهادی در این منطقه است و امروز آمادگی واگذاری این پروژه ها به سرمایه گذاران وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری و بهره برداری شهرستان قلعه گنج، گفت: هم اکنون یک هتل چهار ستاره کپری با فرهنگ کپری در این شهرستان راه اندازی شده است و تاکنون 60 گردشگری خارجی در آن اقامت داشته اند ضمن آنکه ضریب اشتغال این هتل 50 درصد است و این در حالیست که این عدد در شهرستان ها و استان های دیگر در حدود 35 درصد است.

استاندار کرمان با بیان اینکه مردم از طریق موسسات بزرگ می تواند پول خود را وارد اقتصاد کنند، افزود:  مدل توان افزایی صندوق های محلی و روستایی مدلی است که در کشورهای پیشرفته دنیا مطرح شده بود که به صورت بومی در شهرستان قلعه گنج در حال اجراست و هم اکنون در 60 روستا از 186 روستای این شهرستان این صندوق ها تشکیل شده است.

رزم حسینی با اشاره به واریز پول یارانه های مردم این منطقه در صندوق های خرد روستایی به صورت کاملا اختیاری، یادآورشد: 100 صندوق خرد تاکنون در راستای طرح اقتصاد مقاومتی در سطح استان راه اندازی شده است و پیش بینی می شود تا پایان امسال به 610 صندوق برسد.

وی با اشاره به مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و اجرای گام دوم مثلث توسعه اقتصادی، خاطرنشان کرد:  در این راستا استان کرمان به هشت جغرافیای اقتصادی تقسیم و تاکنون 12 موسسه بزرگ غیردولتی در این مناطق در راستای توان افزایی مردم و خلق ثروت حضور دارند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان به راه اندازی مرکز کنترل پروژه های اقتصاد مقاومتی استان اشاره کرد و افزود: هزار و 981 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان مصوب شده و در حال انجام است که میانگین پیشرفت آنها 38.7 درصد است.

رزم حسینی یادآورشد: با هدف هم افزایی و هماهنگی در زمینه گفتمان سازی و فرهنگ سازی با موضوع اقتصاد مقاومتی نیز تفاهم نامه ای فی مابین سازمان صدا و سیما و استانداری کرمان منعقد شده تا این کار به صورت پایلوت در استان کرمان اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، در برنامه اقتصاد ملی که به صورت زنده از شبکه 5 سیما پخش شد، دکتر خالصی رئیس سازمان امور شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، استاندار کرمان را همراهی نمود.

 

نظر شما