رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

امکان صادرات یک میلیارد دلاری سنگ‌های تزئینی استان وجود دارد

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۳:۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۷۸۸۷۹
امکان صادرات یک میلیارد دلاری سنگ‌های تزئینی استان وجود دارد
رئیس اتاق بازرگانی کرمان در هجدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، گفت: در حال حاضر صادرات سنگ‌های تزئینی استان کمتر از یک میلیون دلار است که با توجه به پتانسیل بالقوه در این بخش، امکان افزایش آن به بیش از یک میلیارد دلار وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در ادامه این نشست که با موضوع بررسی مسائل و مشکلات سنگ‌های تزئینی در بخش‌های مختلف اکتشاف، استخراج، فرآوری و توسعه صادرات، برگزار می‌شد، گفت: طی سال‌های اخیر، 60 درصد صادرات استان به محصول پسته اختصاص داشته که با توجه به مشکلات این بخش از جمله آب و بهره‌وری ممکن است طی سال‌های آینده میزان صادرات استان کاهش یابد، از این رو اکنون باید به فکر راهکار بود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید مشکلات پسته رفع شود اما در کنار آن به فکر صادرات کالاهای دیگر به منظور عدم کاهش میزان صادرات استان نیز باشیم که توجه به سنگ‌های تزئینی می‌تواند این نگرانی را رفع کند. رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه استان رتبه خوبی در صادرات غیرنفتی دارد که باید برای حفظ و افزایش آن تلاش کنیم، تصریح کرد: ترکیب صادراتی استان طی سالیان متمادی، کالای خام بوده که اکنون باید به یک ترکیب صنعتی برسیم و کالاهای تکنولوژیک را صادر کنیم. طبیب‌زاده افزود: سنگ‌های تزئینی در همه بخش‌ها از اکتشاف گرفته تا بهره‌برداری، فرآوری و صادرات مشکل دارد و اتلاف منابع در این پروسه گاهی به 85 درصد می‌رسد که باید با استفاده از دانش و تکنولوژی روز این مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه ذخیره سنگ‌های تزئینی استان بر اساس مشاهدات، 800 میلیون تن است که این میزان در صورت اکتشاف می‌تواند افزایش یابد، اظهار داشت: امکان تولید 50 میلیون متر مربع سنگ‌های تزئینی و نیز صادرات آن وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. رئیس اتاق کرمان فاصله بین امکانات و میزان استفاده از آنها را در استان زیاد عنوان کرد و افزود: در همه زمینه‌ها این نقیصه حاکم است که اتاق برای فعال کردن پتانسیل‌ها در همه بخش‌ها تلاش خواهد کرد. طبیب‌زاده گفت: سنگ‌های تزئینی یکی از همین پتانسیل ها است که باید با تسهیل سرمایه‌گذاری در این بخش به ارزش افزوده لازم دست ‌یابیم.

در ادامه این نشست فعالان بخش خصوصی و دولتی این حوزه به تبیین وضعیت سنگ های تزئینی در استان، مسائل و پیشنهادات بخش اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری و صادرات پرداختند و در پایان پیشنهاداتی برای مصوب شدن مطرح شد که به شرح زیر است:

- تهیه نقشه راه و طرح جامع پتانسیل ها و ارائه راهکار در حوزه سنگ های تزئینی

- درخواست از مدیرعامل صندوق توسعه ملی برای اختصاص تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری در این حوزه

- راه‌اندازی نمایشگاه دائمی سنگ در بخشی از فضای محل دائمی نمایشگاه های جنوب شرق

 

- اختصاص بخشی از حقوق دولتی که توسط معادن استان کرمان تامین می شود به تحقیقات و اکتشاف سنگ

- تشکیل شورای عالی معادن

- تعریف مکانیزم نظارت فعال بر معادن و تامین مالی ناظران

- استفاده از شرکت های دانش بنیان توسط سازمان نظام مهندسی

- آموزش های کاربردی برای بهره‌برداری از معادن توسط دانشگاه های علمی کاربردی

- تامین مالی برای اجرای پروژه ها

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز