استاندارکرمان عنوان کرد:

پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان/ خانه حاج آقا علی رفسنجان تا پایان امسال آماده بهره برداری است

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۹:۵۶:۰۹
کد خبر: ۴۸۵۲۱۴
پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان/ خانه حاج آقا علی رفسنجان تا پایان امسال آماده بهره برداری است
استاندار کرمان از پیشرفت 90 درصدی مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان خبر داد و گفت: خانه حاج آقا علی رفسنجان تا پایان امسال آماده بهره برداری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علیرضا رزم حسینی در سفر یک روزه به شهرستان رفسنجان از روند مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان (خانه حاج آقا علی) در روستای قاسم‌آباد شهرستان رفسنجان بازدید کرد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان طی بازدید از بخش‌های مختلف این بنای تاریخی همچون تالار حوضخانه، تالار شاه نشین یا بهاره، تالارهای پائیزی و زمستانی، از پیشرفت 90 درصدی مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان خبر داد و افزود: علاوه بر تجهیزات این بنای تاریخی، تاسیسات این مجموعه به همت بنیاد خیریه موقوفات استان کرمان به طور کامل انجام شده و تا پایان امسال آماده بهره برداری است.

مجموعه حاج آقا علی، نمونه ای زیبا و باشکوه از معماری های عصر قاجاریه است که در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رفسنجان و در روستای قاسم آباد واقع شده است و قدمت آن به 130 سال می رسد و دارای هشت قسمت (بازار، آب انبار، مسجد، کاروانسرا، حمام، حسینیه و یخدان) می باشد که هر یک کاربری خاصی داشته است.

خانه حاج آقا علی دارای دوازده هزار متر مربع مساحت با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع با معماری ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه های خشتی و سنتی جهان به شمار می آید که توسط حاج آقاعلی معروف به زعیم الله رفسنجانی بزرگترین تاجر ایرانی عصر قاجار در سال 1136 هجری شمسی بنا گردیده است.

 

 *** بازدید استاندار کرمان از باشگاه پرورش اسب غلامی

استاندار کرمان در ادامه از باشگاه پرورش اسب رضا غلامی در روستای قاسم‌آباد بازدید کرد.

باشگاه پرورش اسب 20 راسی غلامی، در زمینی به مساحت 3 هزار و 700 متر مربع و با سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و برای 10 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی نموده است.

این باشگاه که در حال حاضر 13 رأس اسب در آن پرورش می‌یابد، برای تکمیل به 300 میلیون تومان تسهیلات بانکی نیازمند است که استاندار کرمان در این راستا قول مساعد داد.

ContentImages_35502

 

 

نظر شما