رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان:

یکی از برنامه های جهاددانشگاهی، پرداختن جدی به بحث IT و فناوری اطلاعات است

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۲۱:۰۴:۱۶
کد خبر: ۴۹۴۰۱۰
رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: پرداختن ما به بحث فناوری اطلاعات بر مبنای نیازسنجی و امکان سنجی است، ضمن اینکه هم پتانسیل و هم نیاز بسیار بالایی در استان و کشور وجود دارد و یکی از برنامه های جهاد دانشگاهی، پرداختن جدی به بحث آی تی و فناوری اطلاعات می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر"رضا کامیاب مقدس" در نخستین سمینار دانش و فناوری اطلاعات از تئوری تا کاربرد که توسط جهاد دانشگاهی استان کرمان در محل تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به اینکه از منظر برنامه ریزی های کلان اقتصادی در عرصه فناوری اطلاعات فرصت بزرگی وجود دارد اظهار کرد: استان کرمان پهناورترین استان کشور و دارای کمترین تراکم جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه دراین استان سهم بخش کشاورزی از معدل کشور بیشتر است و دو بخش خدمات و صنعت بعد از آن قرار می گیرند، افزود: استان کرمان از لحاظ ظرفیت های زیست محیطی بضاعت چندان بالایی ندارد یعنی توسعه بی رویه بخش کشاورزی حاکی از این است که در نظام تصمیم گیری توجه چندانی به جنبه های مختلف تصمیماتی که گرفته می شود نداشته ایم.

کامیاب مقدس بیان کرد: در جنوب استان کرمان مزارع متعددی وجود دارد که به کشت و زراعت اختصاص داده شده است، به طوری که در این منطقه 8700 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد ضمن اینکه دارای 20 هزار حلقه چاه مجاز هم هستیم که این حجم باعث شده ذخیره عظیم آبی که طی میلیون و صدها سال جمع آوری شد ظرف چندین سال از بین برود.

وی گفت: در شمال استان سهم بسیار بزرگ کشاورزی باعث شده که علاوه بر از دست دادن ذخایر آب، با نشست بسیار شدید زمین مواجه شویم بطوریکه در دشت رفسنجان تا عمق ده متری نشست زمین را شاهد بوده ایم.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان افزود: یکی از تبعات این نوع برنامه ریزی و تصمیم ها عدم نظارت بود که باعث شد بزرگ ترین تالاب آب شیرین یعنی تالاب جازموریان که 77 هزار کیلومتر مربع وسعت حوزه آبریز آن بود اکنون وضعیتی داشته باشد که مسابقات رالی اتومبیل رانی در آن برگزار شده و این فرصت به تهدید بزرگ ملی و بین المللی تبدیل و منبع ریزگردها شده است.

کامیاب مقدس سپس گفت: در بحث آمایش استان که پایه برنامه های اقتصادی استان محسوب می شود و مبتنی بر آمار و تحقیقات کاربردی است، فرصت اصلی استان در بخش خدمات و بعد صنعت و به ویژه صنایع معدنی است، به عبارتی در بخش خدمات فرصت های بزرگی وجود دارد و در اسناد بالادستی استان نیز شهر کرمان به عنوان مرکز پشتیبان جنوبشرق تعیین شده است و وظیفه اصلی شهر کرمان به عنوان ارائه خدمات برتر و در راس آن ارائه خدمات فناوری اطلاعات، خدمات پیشرفته آموزشی در سطوح بالا و ... می باشد.

وی با بیان اینکه پرداختن به بحث فناوری اطلاعات فرصت بزرگی فراروی استان است، اظهار کرد: استان کرمان با برخورداری از دانشگاهی بزرگ به نام شهید باهنر و مراکز تحقیقات متعدد و نیروی انسانی متفکر و محقق که چهره های شاخص ملی و بین المللی محسوب می شوند، در برنامه ریزی های عمده استان جمع بندی انجام و طرح آمایش نیز آماده شده ضمن اینکه تکیه استاندار نیز بر آمار واقع گرایانه است.

کامیاب مقدس ادامه داد: پرداختن ما به بحث فناوری اطلاعات بر مبنای نیازسنجی و امکان سنجی است، ضمن اینکه هم پتانسیل و هم نیاز بسیار بالایی در استان و کشور وجود دارد و یکی از برنامه های جهاد دانشگاهی، پرداختن جدی به بحث آی تی و فناوری اطلاعات می باشد.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد: در زمینه سازه و زلزله استان نیاز مبرم به تحقیق  داشت، همچنین در بحث مطالعات اقتصادی و آب نیز جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی انجام داده و یا در حال انجام است، ضمن اینکه در آینده نیز در بحث فناوری اطلاعات یک کار همه جانبه سامان یافته را هم در خدمات فنی و مهندسی و هم پروژ های کاربردی شاهد خواهیم بود.

 

نظر شما