مزایا و معایب طرح رونق تولید بررسی شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۱:۳۴:۲۷
کد خبر: ۴۹۴۱۵۹
مزایا و معایب طرح رونق تولید بررسی شد
در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان، گزارش اجرای طرح رونق تولید و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی تشریح و معایب و مزایای این طرح نیز بررسی شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با اشاره به اینکه در ابتدا طرح رونق تولید برای کمک به هفت هزار و 500 بنگاه صنعتی راکد و نیمه راکد در نظر گرفته شد، گفت: این طرح در اجرا دچار معایبی شد و بخش‌هایی از آن عملی نشد. عباس جبالبارزی، به بیان مزایای این طرح پرداخت و افزود: افراد دارای چک برگشتی و بدهی معوق می توانستند از تسهیلات این طرح استفاده کنند در حالی که در گذشته اینگونه نبود که باید از این اقدام تقدیر کرد.

وی به معایب اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور در ابتدای سال نرخ تسهیلات این طرح را ارزان و 10 درصد اعلام کرد اما در آیین نامه، همان نرخ شورای پول و اعتبار یعنی 18 درصد در نظر گرفته شد و سپس اعلام کردند که اگر سازمان مدیریت برنامه ریزی منابعی به عنوان یارانه به این طرح اختصاص دهد آن را اعمال می کنند که به گفته رئیس کل بانک مرکزی چندان نباید روی آن حساب کرد.

جبالبارزی افزود: بسیاری از بانک ها به افراد دارای چک برگشتی و یا بدهی معوق که شامل دریافت تسهیلات این طرح می شوند اعتماد ندارند و به همین دلیل در مواردی به ویژه در مورد وثیقه ها سختگیری می کنند که درخواست داریم بانک ها محل بنگاه‌ها را نیز به عنوان وثیقه بپذیرند تا روند ارائه تسهیلات روان تر شود. وی خاطرنشان کرد: بعضی افراد نیز اذعان دارند بانک ها با ارائه این تسهیلات بدهی معوق آنها را تسویه می کند و در واقع در بسیاری از بانک ها جابه جایی انجام گرفته و در واقع سرمایه در گردش به بنگاهها تزریق نشده است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان به معضل دیگر که به بنگاهها بر می گردد اشاره کرد و گفت: بسیاری از واحدها بر مبنای عرضه و تقاضا ایجاد نشده و بدهی معوق آنها در طول سال‌های گذشته 10 برابر شده که همین مسئله باعث نیمه راکد شدن این بنگاهها شده است. جبالبارزی اظهار کرد: مدیران بنگاهها باید بدانند اگر توجیه اقتصادی ندارند، بنگاه خود را تعطیل کنند، یا تغییر کاربری دهند و یا به دنبال شریک و سرمایه گذار باشند.

وی با بیان اینکه در حدود 40 درصد از بنگاههای استان عرضه بیشتر از تقاضاست، افزود: راه حل آن صادرات و تشکیل شرکت های مدیریت صادرات توسط بخش خصوصی برای یافتن بازارهای خارجی است تا حلقه‌ای بین تولیدکننده و مصرف کننده باشند.  رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با اشاره به افزایش سهم مالیات استان در بودجه 96 ادامه داد: واحدهای صنعتی همچنان با مشکل کمبود تقاضا روبرو هستند و مسئله رکود حل نشده است و اگر قرار باشد سهم مالیات استان به جای 10 درصد (که همین هم قابل قبول نیست) 30 درصد افزایش یابد شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

جبالبارزی، به نرخ بالای بهره بانکی اشاره و تصریح کرد: توصیه می کنیم در صورت نیاز به منابع مالی از شریک استفاده کنید و ترجیحا وام نگیرید زیرا نرخ بهره بانکی در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای رقیب نیست. وی در ادامه به قول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد انتخاب نماینده این وزارتخانه در هیات های بدوی و تجدید نظر از اداره و دستگاههایی غیر از سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: حدود پنج ماه از این وعده وزیر گذشته اما هنوز نماینده‌ای خارج از سازمان تامین اجتماعی برای حضور در این هیات ها تعیین نشده است.

در ادامه این نشست معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه با وجوجود همه اصرار دولت و بخش خصوصی، بانک ها در اجرای طرح رونق تولید، عملکرد مطلوبی نداشتند، گفت: تا کنون 322 مورد تسهیلات این طرح به ارزش دو هزار و 279 میلیارد ریال پرداخت شده که از نظر تعداد 3.49 درصد و از نظر مبلغ پرداختی 3.47 درصد کل تسهیلات این طرح در کشور است. امین غفاری نژاد افزود: حساسیت این طرح به بدنه بانک‌ها منتقل نشده و بانک ها برای ارائه این تسهیلات 30 مورد مدرک از متقاضی درخواست کردند که همین موضوع باعث ریزش تعداد متقاضیان استفاده از این تسهیلات شد. وی خاطرنشان کرد: آئین نامه بانک ها در پرداخت تسهیلات بسیار با یکدیگر متفاوت است و متاسفانه دستورالعمل های متفاوت بانک ها متقاضیان را سردرگم و سلیقه‌ای عمل کردن کار کارشناسی را سخت می کند.

گفتنی است در این نشست با حضور نماینده اداره کل امور مالیاتی استان، مشکلات و مسائل این بخش نیز مطرح و امکان استفاده از مزیت های مواد 31 و 35 قانون رفع موانع تولید بررسی شد.

 

نظر شما