در حاشیه همایش معرفی اسناد تاریخی آموزش و پرورش استان کرمان انجام شد:

رو نمایی از کتاب فروغ آگیرا نوشته فاطمه بیگم روح الامینی

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۱:۴۷:۳۱
کد خبر: ۴۹۴۱۷۵
طی مراسمی در حاشیه همایش معرفی اسناد تاریخی آموزش و پرورش استان کرمان از کتاب فروغ آگیرا« مستندی از تاریخ 11 ساله گنجینه آموزش و پرورش استان کرمان» نوشته فاطمه بیگم روح الامینی فرههنگی بازنشسته کرمانی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ فاطمه روح الامینی نویسنده کتاب فروغ آگیرا در حاشیه آیین رونمایی از این کتاب گفت: آگیرا یک واژه سره "فارسی" است به معنی فروزنده و روشنایی بخش و آن چه باعث روشنایی می شود و علاوه بر این گویا نام وسیله ای بوده که در ایران باستان از آن برای برافروختن آتش استفاده می کردند.

وی افزود: محل فعلی موزه آگیرا که متشکل از دو طبقه همکف و اول و یک زیر زمین است، پیش از این و سال های متمادی بخشی از سالن دبیرستان پهلوی و دبیرستان امام خمینی فعلی است.

روح الامینی  تصریح  کرد: کاربری این ساختمان پیش از تبدیل به موزه آگیرا سالن امتحانات و اجتماعات بوده است تا این که مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند مکانی را به عنوان پایگاه دائمی برای فعالیت های فرهنگی، علمی و پژوهشی و مرکزی برای ثبت تاریخ و رویدادهای مهم این اداره کل در نظر بگیرند.

مورخ فرهنگی استان کرمان بیان داشت: پر واضح است که این عمارت به دلایل بسیاری از جمله زیر بنای قابل توجه، قرار گرفتن در مرکز شهر و از همه مهمتر دارا بودن سابقه تاریخی و قدمت آموزشی برای تبدیل شدن به موزه اسناد آموزش و پرورش استان کرمان شایسته ترین انتخاب بود.

فاطمه بیگم  روح الامینی اظهار کرد: به این ترتیب علاوه بر 21 واحد علمی پژوهشی موجود و فعال در پژوهشکده، گنجینه اسناد آموزش و پرورش " آگیرا" نیز به این مجموعه مهم پژوهشی اضافه شد که به همت مدیران آموزش و پرورش استان کرمان همچنان در حال فعالیت است.

وی گفت: آغاز به کار رسمی این مرکز در تاریخ 24 مهر 1384 و هم زمان با واقعه به آتش کشیده شدن مسجد جامع در جریان مبارزات انقلاب اسلامی رقم خورده است.

روح الامینی عنوان کرد: هدف از تاسیس چنین مجموعه ای، ایجاد بستر مناسب برای تفکر و فعالیت های پژوهشی برای جوانان دانش پژوه و معلمان مبتکر و خلاق است.

نویسنده کتاب فروغ آگیرا خاطر نشان کرد: در این گنجینه تاریخی و پژوهشی، اسناد، کتاب های درسی قدیمی و چاپی ، فصل نامه ها، عکس های قدیمی مربوط به مدارس و معلمان و دانش آموزان از آغاز انقلاب مشروطه و تبدیل مکتب خانه های قدیمی به مراکز آموزشی مدرن تا امروز موجود می باشد.

وی افزود: حدود ده هزار سند مربوط به آموزش و پرورش استان که جمع آوری، فهرست نویسی و اسکن شده بود و حدود یازده سال در بخش زیر زمین موزه نگهداری می شد، به علت نا مناسب بودن فضای موزه برای نگهداری اسناد و نیاز به مرمت آنها باعث شد که مدیران ارشد آموزش و پرورش تصمیم بگیرند که اسناد را در نزد سازمان اسناد ملی ایران امانت بسپارند تا زمانی که سازمان اسناد ملی کرمان از نظر تجهیزات و استاندارد فضا، موقعیت مناسب را داشته باشد، اسناد به آرشیو کرمان منتقل شود و با این کار هدف اصلی که استفاده و بهره وری دانش پژوهان داخل و خارج از کشور از اسناد است با قرار گرفتن فایل اسکن اسناد بر روی سامانه بین المللی (رسا) محقق خواهد شد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این گام علمی، فرهنگی و تاریخی تاثیر مهمی بر دیگرهمکارانم در گروه تاریخ داشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز