راهکارهای افزایش ایمنی معادن زغالسنگ کرمان در شورای گفت و گو مطرح می شود

۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۶:۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۰۱۷۸۵
راهکارهای افزایش ایمنی معادن زغالسنگ کرمان در شورای گفت و گو مطرح می شود
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: راهکارهای پیشنهادی کمیته تخصصی بررسی مسائل و مشکلات حوادث ناشی از کار معدنکاران، به منظور افزایش ایمنی در معادن زغالسنگ استان و چگونگی اجرای آنها، در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس جبالبارزی در نشست کمیته تخصصی بررسی مسائل و مشکلات حوادث ناشی از کار معدنکاران، افزود: به دلیل عدم افزایش قیمت زغال در طول چند سال گذشته، عمده ترین مشکل این بخش کمبود نقدینگی و مسائل مالی است که می تواند بر روی بحث ایمنی در معادن نیز تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه صدای واحدی از انجمن زغالسنگ استان کرمان در سطح کشور شنیده نمی شود، اظهار کرد: این تشکل باید مشکلات ناشی از تولید زغال را به مسئولان و مدیران مربوطه انتقال دهد و رفع آنها را پیگیری کند.

جبالبارزی، افزود: دولت باید یارانه‌ای را به تولید زغال اختصاص دهد و در صورت امکان از واردات این محصول به کشور که حتی با قیمت بالاتر از قیمت داخلی صورت می گیرد، جلوگیری کند. وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت با افزایش قیمت زغال موافقت کرده اما شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مشتری شرکت ذغالسنگ کرمان این ابلاغ را اعمال نمی کند، گفت: با توجه به وجود مشکلات جدی در تولید زغال، این شرکت باید تکلیف را تعیین و نتیجه را اعلام کند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان در ادامه به ارائه پیشنهادات مطرح شده برای فعالیت بهتر معادن استان پرداخت و بیان کرد: لغو مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و دریافت مصوبه‌ای بر اساس قانون مصوب قبلی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت بلندمدت برای معادن و همچنین اصلاح ساختار اساسی در معادن کرومیت اسفندقه پیشنهاد شده است.

وی در ادامه گزارش اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در خصوص مشکلات معادن و خواسته‌های کارگران تشریح کرد و گفت: بر اساس این گزارش، عدم توان پرداخت به موقع مطالبات کارگران باعث نارضایتی آنها شده که ضمن کاهش انگیزه و راندمان تولید، بی توجهی کارگران به مقررات ایمنی و استفاده نکردن صحیح از لوازم را در پی داشته و این مهم می تواند ایمنی آنها را به خطر بیندازد.

جبالبارزی افزود: کاهش شدید و توقف عملیات آماده سازی در معادن، نداشتن توان لازم برای انجام تعمیرات لازم و به موقع، اقدام برخی از مدیران معادن در راستای حفظ یا افزایش میزان تولید از روش های غیرایمن، عدم توان تامین لوازم و تجهیزات ضروری، استفاده از ماشین آلات فرسوده، به کار نگرفتن سیستم مونیتورینگ در معادن گازردار و ناکافی بودن آموزش های ارائه شده، از جمله مواردی است که علل بروز برخی حوادث در معادن عنوان شده است.

گفتنی است در این نشست مقرر شد کمیته‌ای متناظر با "کمیته تخصصی بررسی مسائل و مشکلات حوادث ناشی از کار معدنکاران" در جنوب استان تشکیل شود و مسائل را پیگیری کند. همچنین در ادامه این نشست رئیس خانه معدن و رئیس انجمن زغال استان به ارائه مشکلات این حوزه و پیشنهاداتی برای رفع آنها پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز