نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس شورای اسلامی:

صنعت سنگ فیروزه نزدیک به ۱۵۰۰ شغل ایجاد می کند/تا سال آینده تغییرات کارآمدی در حوزه آب خواهیم داشت/ ۳۰ درصد مردم شهربابک در معادن اشتغال دارند

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۵:۲۶:۲۹
کد خبر: ۵۱۱۱۱۳
صنعت سنگ فیروزه نزدیک به ۱۵۰۰ شغل ایجاد می کند/تا سال آینده تغییرات کارآمدی در حوزه آب خواهیم داشت/ ۳۰ درصد مردم شهربابک در معادن اشتغال دارند
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت اشتغالزایی در صنعت سنگ فیروزه نزدیک به 1500 نفر است و در همین رابطه جلساتی با بانک ها تشکیل شده تا بتوان بازار فروش را به خارج از مرزها هدایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی اسدی کرم در نشست خبری با اصحاب رسانه در شهربابک گفت: شهرستان شهربابک به سمت صنعتی شدن رفته که این موضوع در کنار فواید بسیار، مضرراتی هم داشته است.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی با مسئولان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه هایی برای رفع آلایندگی صنعت در این شهرستان برگزار شده است افزود: بخشی از آلایندگی مربوط به ذرات مس می باشد که از دودکش ها خارج می شود و می توانست به راحتی جلوگیری شود و بخشی نیز مربوط به گازهای مضر است.

نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری کردیم تا شورای عالی معادن به صورت استانی در استان ها و به ریاست استاندار برگزار شود و این طرح بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی برای تایید از سوی شورای نگهبان ارسال شده است.

اسدی بیان کرد: در گذشته آلایندگی مس خاتون آباد می توانست با یک مدیریت صحیح و با طرح هایی که ذکر شد برطرف گردد، اما این کار صورت نگرفت و خوشبختانه تا کنون برنامه هایی برای به حداقل رسیدن آلودگی انجام شده است و فعالیت در رفع این آلایندگی ادامه دارد.

وی با اشاره به کمبود آب شهرستان شهربابک با توجه به کشاورزی های بی رویه گفت: در برنامه ششم توسعه مسئله مدیریت آب به عنوان یک برنامه جدی در نظر گرفته شده است که نمایندگان با تصویب طرح هایی جهت مدیریت کردن آب به طور جدی ورود کردند.

اسدی با بیان اینکه شهر بابک چند سال آینده با کمبود مواجه می شود، خاطرنشان کرد: در صورت راه اندازی فاضلاب شهرستان بسیاری از معادن که در حال فعال شدن هستند از این آب استفاده خواهند کرد و در بخش کشاورزی باید محصولاتی را در این منطقه و با کمک کارشناسان تولید کنیم که از نظر اقتصادی و آب توجیه داشته باشند.

او گفت: با توجه به بدهی 650 میلیارد تومانی شرکت مس به دولت مقرر گردیده که این شرکت اقدام به تاسیس کارخانه اسید کند و با سود حاصل از آن بدهی دولت را پرداخت نماید.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه هایی که باعث صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی می شود با جدیت دنبال می کنیم و در برنامه ششم توسعه کمک های مالی در جهت مدیریت کردن منابع آب در شهرها به طوری جدی دیده شده است و امیدواریم تا سال آینده تغییرات کارآمدی را در حوزه آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش های گردشگری شهربابک با قدمت بالای خود شناخته شده نیست گفت: دو سال است که میمند ثبت یونسکو شده است، بنابراین بایستی در جهان شناخته شده باشد اما این اتفاق نیفتاده و تغییراتی ایجاد نشده است.

اسدی خاطر نشان کرد: متاسفانه کار فرهنگی و تبلیغاتی بر روی فیروزه شهر بابک نشده و در حال فراموش شدن است.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت مس مقرون به صرفه نیست تا فیروزه را استخراج کند، گفت: با همکاری شرکت مس گروهی مامور شده اند تا فیروزه را استخراج و جداسازی کنند و در جایی نگهداری و به تعاونی شهرستان واگذار کنند.

وی تاکید کرد: ظرفیت اشتغالزایی در صنعت سنگ فیروزه نزدیک به 1500 نفر است و در همین رابطه جلساتی با بانک ها تشکیل شده تا بتوان بازار فروش را به خارج از مرزها هدایت کنیم.

سرپرست فرمانداری شهر بابک هم در این نشست گفت: شهربابک از لحاظ وجود نیروی انسانی متعهد و متخصص در استان کرمان نمونه است و موقعیت جغافیایی شهربابک بسیار حائزاهمیت می باشد.

علیرضا اسدی افزود: استان فارس به زودی یک پل ارتباطی به کرمان خواهد داشت و شهربابک در مسیر این پل ارتباطی قرار دارد.

وی به کشت زعفران به عنوان یک کشت جایگزین در شهرستان شهربابک اشاره کرد و ادامه داد: شهربابک از لحاظ کیفیت آب در جایگاه ویژه ای قرار دارد، گرچه محدودیت هایی داریم و باید آب را مدیریت نماییم و بخش کشاورزی باید به سیستم جدید تجهیز شود.

در حاشیه این نشست خبری از کارخانه ذوب مس خاتون آباد و عمارت موسی خانی شهربابک بازدید شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز