سعید رحیمی پور، قائم مقام مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر:

گل گهر و چادرملو برای بقاء نیاز به آب خلیج فارس دارند

۱۳۹۵/۱۲/۱۶ - ۰۹:۳۹:۱۸
کد خبر: ۵۳۰۵۰۹
گل گهر و چادرملو برای بقاء نیاز به آب خلیج فارس دارند
قائم مقام مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بسیار حیاتی و کلیدی است و برای بقای معادن گل گهر، مس و چادرملو چاره‌ای جز اجرای این پروژه نیست. پروژه مهم دیگر انتقال آب از دریای عمان است که آن پروژه هم باید اجرا شود. وقتی نفت را با لوله منتقل می‌کنند چرا این کار را برای انتقال آب انجام ندهیم.

مشروح گفتگو :

*درباره آخرین وضعیت پروژه های مجموعه گل گهر توضیح بفرمایید.

خط 7 کنسانتره‌سازی گل گهر احتمالا در سه ماهه نخست سال آینده با ظرفیت تولید 2 میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد. پروژه دیگر نیز آهن اسفنجی 1.9 میلیون تنی است که احتمالا در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. پروژه دیگر نیز فولادسازی 3 میلیون تنی است که در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر اجرایی خواهد شد. مناقصه این پروژه برگزار شده و برنده آن هم که مشخص شده است. این پروژه با تکنولوژی شرکت پریمتالز اجرایی خواهد شد. علاوه بر این پروژه، پروژه تولید 3 میلیون تن ورق نیز در دستورکار است.


*تولید امسال گل گهر چطور بوده است؟

تولید کنسانتره گل گهر در 10 ماهه امسال از مرز 10.7 میلیون تن گذشت و امیدواریم تا پایان سال به 12 میلیون تن برسد. در زمینه گندله هم تولید تا پایان سال بین 6.5 تا 7 میلیون تن می‌رسد.
 

*هم‌اکنون چه میزان دپوی کنسانتره در گل گهر موجود است؟

در معدن 1 آنقدر به عمق رفته‌ایم که لایه‌ها پرسولفور شده‌اند و میزان سولفور به بالای یک درصد رسیده است. شرکت داخلی به دلیل مسائل محیط زیستی و جریمه‌های سنگین محیط زیست نمی‌توانند از این کنسانتره استفاده کنند؛ بنابراین به ناچار این محصول باید صادر شود چون بهرحال این محصول تولید شده و معدن نیز فعال است. البته بخشی از این کنسانتره را به مصرف گندله‌سازی خودمان می‌رسانیم ولی بخش عمده آن باید صادر شود. در مجموع هم‌اکنون بین 3.8 تا 4 میلیون تن دپوی کنسانتره در گل گهر داریم.
 

*برای صادرات این محصول بازاریابی لازم هم انجام شده است؟

بله و هم‌اکنون صادرات هم داریم. تاکنون بالغ بر 3.2 میلیون تن کنسانتره صادر کرده‌ایم و تا پایان سال 800 هزار تن دیگر نیز صادر خواهیم کرد. اگر ایمیدرو همانطور که معدن 4 را به میدکو واگذار کرد، معدن 2 را نیز به ما واگذار کند، قادر خواهیم بود سنگ معدن 1 را با سنگ معدن 2 بلند (ترکیب) کنیم و میزان سولفور آن‌را به زیر نیم درصد برسانیم که تقریبا قابل قبول است. اما وقتی معدن شماره 2 را به ما ندهند و در همین حال حدود 1000 میلیارد تومان هم از فولادسازان طلب داشته باشیم چگونه می‌توانیم سنگ را از جای دیگر خریداری کرده تا با سنگ معدن 1 ترکیب کنیم.
 

*پس معدن شماره 1 هنوز واگذار نشده است؟

خیر واگذار نشده است و فعلا این معدن را به مزایده گذاشته‌اند که در نتیجه ما هم فوق‌العاده نگرانیم. البته ایمیدرو هم تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهد. ولی ما راهی برای بقای خودمان جزء در اختیار گرفتن معدن 2 نداریم. کشورهای دیگر به ویژه چین سنگ آهن گل گهر را خریداری کرده و با سنگ های دیگر ترکیب می‌کنند. بزرگترین بازار کنسانتره صادراتی ما هم چین است. در مورد آهن اسفنجی نیز در حال گشایش بازار هستیم و امیدواریم بتوانیم به کویت، ترکیه، مصر و حتی اروپا صادرات کنیم. ما برای حدود سه سال آهن اسفنجی داریم تا فولادسازی‌هایمان راه بیفتد. بعد از راه‌اندازی فولادسازی‌ها، محصول آهن اسفنجی به مصرف واحدهای خودمان خواهد رسید. به این ترتیب زنجیره فولاد در گل گهر بسته می‌شود و چون کرایه حمل نمی‌دهیم سود بسیار خوبی عاید شرکت خواهد شد.
 

*درباره آخرین وضعیت تامین آب موردنیاز گل گهر و پروژه مهم انتقال آب خلیج فارس توضیح دهید.

شکی نیست که دعوای سال‌های آینده کشورهای دنیا با هم بر سر آب خواهد بود و این دعوا در کشور ما زودتر هم آغاز خواهد شد. امید ما به بیشتر به آب خلیج فارس است که امیدواریم طی 2 تا 2.5 سال آینده پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به نتیجه برسد. البته این پروژه با مشکل تامین منابع مالی مواجه است و اگر این مشکل حل شود قطعا پروژه در زمان مقرر راه‌اندازی خواهد شد. این خط انتقال آب به گل گهر آمده و سپس سرچشمه رفته و بعد به چادرملو هم می‌رود. این پروژه باید انجام شود. در حال حاضر اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس صد دستگاه آب شیرین کن برای استفاده از آب خلیج فارس گذاشته باشند ما 5 دستگاه هم نگذاشته‌ایم. در حال حاضر نفت را با لوله منتقل می‌کنیم چرا برای انتقال آب چنین کاری نکنیم. در لیبی نمونه چنین کاری انجام شده البته با کانال و حالا ما قصد داریم با لوله آب را به مرکز کشور منتقل کنیم. در عین حال پروژه مهم دیگر یعنی انتقال آب از دریای عمان هم باید انجام شود تا با اجرای پروژها کویرسیراب شود.

 

نظر شما