محوطه کشف شده در فهرج، تاریخی از آب درآمد

۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۱۲:۵۲:۱۴
کد خبر: ۵۴۲۵۵۳
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان گفت: مطالعات اولیه در محوطه‌ی تاریخی تازه کشف شده در فهرج استان کرمان انجام شده و دستور بررسی‌های تکمیلی‌تر در این محوطه به پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرستاده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حمید روحی با تائید انجام مطالعات و بررسی‌های اولیه‌ی کارشناسان میراث فرهنگی استانی روی این محوطه‌ی تازه کشف شده، اظهار داشت: محوطه کشف شده در شهرستان فهرج یک محوطه متعلق به اوایل دوران میانی اسلامی است که به دنبال بروز طوفان یکسری آثار مانند آثار خشتی و سفال‌های خرد شده در این منطقه و سازه‌های معماری نیز کشف شده اند.

وی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در حال پیگیری برای صدور مجوز حفاری‌های علمی باستان شناسی از پژوهشکده باستان شناسی کشور است، تا با انجام بررسی، شناسایی و مستندسازی محوطه بتوان آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

روحی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای نظامی، انتظامی و یگان حفاظت استان کرمان کار حفاظت فیزیکی این محوطه تاریخی را بر عهده دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان؛ با بیان این‌که در اطراف منطقه «فهرج» و «ریگان» پراکندگی محوطه‌های باستانی زیادی وجود دارند، ادامه داد: در منطقه‌ی «ریگان» به دنبال وقئع سیل در چند مدت گذشته؛ نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار محوطه تاریخی کشف شده و به تازگی مجوز فعالیت‌های باستان‌شناسی آن‌ها صادر شده است. از سوی دیگر منطقه «نگین» نیز حدود چهار محوطه‌ی تاریخی را به تازگی نمایان کرده است که آن‌ها نیز باید بررسی باستان‌شناسی شوند.

وی تصریح کرد: امنیت کامل این محوطه‌های تاریخی و عملیات بررسی و شناسایی این محوطه‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد و تا پایان بررسی‌ها و مطالعات مورد نظر آن‌ها به طور کامل اجرائی می‌شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز