رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:

۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی استان کرمان مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۰:۰۶:۱۹
کد خبر: ۵۴۸۷۸۸
۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی استان کرمان مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: 37 درصد از تولید ناخالص داخلی استان کرمان مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است که 15 درصد سهم صنعت، 12 درصد معدن و 10 درصد مربوط به حوزه تجارت است

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "مهدی حسینی نژاد" در جلسه هم اندیشی صنعت و دانشگاه در شهرستان زرند اظهار کرد: 37 درصد از تولید ناخالص داخلی استان کرمان مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است که 15 درصد سهم صنعت، 12 درصد معدن و 10 درصد مربوط به حوزه تجارت است.

وی افزود: ذخایر قطعی معدنی استان کرمان 5.8 میلیارد تن و استخراج کنونی 63 میلیون تن است. همچنین یک میلیون و 200 هزار تن کک سازی در استان ایجاد شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه 99.6 درصد ارزش افزوده معادن استان مربوط به پنج شرکت بزرگ معدنی است، تصریح کرد: به دلیل عدم صرفه اقتصادی، واحدهای کوچک مقیاس با مشکلات مختلفی مواجه و برخی تعطیل شده اند و نشان می دهد اگر می خواهیم در سند راهبردی برنامه ریزی کنیم، باید به این مسائل و تبعات کار معادن کوچک مقیاس در صورت نوسان قیمت جهانی مواد معدنی، توجه کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه اظهار کرد: با توجه به سیاست های تعیین شده وزارتخانه و فعالیت های اقتصاد مقاومتی استان و نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، نگاه ما این است که برای توسعه هر شهرستان به ویژه زرند در قالب سیاست های کلی چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

وی افزود: با توجه به رصد توسعه یافتگی که در هر شهرستان استان انجام داده ایم، متاسفانه برخی از شهرستان ها جایگاه خوبی ندارند و باید راهکارهایی دنبال کنیم که این مناطق به سرعت پیشرفتِ دیگر شهرستان ها برسانیم.

حسینی نژاد تصریح کرد: زرند جزو شهرستان های متوسط ما قرار گرفته و تلاش می کنیم با همفکری ذی نفعان و نخبگان شهرستان و برنامه ریزی ها، این سرعت را افزایش بدهیم.

وی بیان کرد: مهم ترین سیاست اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تکمیل زنجیره ارزش فولاد و مس است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به ایده استاندار کرمان مبنی بر تلاش همه برای توسعه استان و دخالت همه ذی نفعان گفت: 57 پروژه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت با 36 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تعریف شد که تا سال 98 با اشتغال 17 هزار و 550 نفر به بهره برداری می رسند.

وی با اشاره به اینکه توسعه صادرات نیز از دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی است، افزود: صادرات استان کرمان در سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار بوده که برای نخستین بار رکورد زدیم.

حسینی نژاد تصریح کرد: 300 میلیون دلار از ارزش صادرات سال گذشته استان، مربوط به یک محصول دانش بنیان بود که انگیزه ما را برای تقویت و افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزایش داد.

وی بیان کرد: برای نخستین بار اطلاعات اکتشافی معادن مربوط به 45 قبل که در استان انجام شده بود را جمع آوری کرده ایم و در قالب بانک اطلاعاتی موجود است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به ایجاد صنایع معدنی، اظهار کرد: کنسانتره های استان به 24 و نیم میلیون تن رسید و 12 و نیم میلیون تن افزایش داشتیم، گندله از 5 به 15 میلیون تن رسیده و در حال حاضر 3.6 میلیون تن تولید آهن اسفنجی داریم.

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش فولاد مربوط به سیرجان و زرند است، افزود: سرمایه گذاری هایی که انجام می شود، عموما به سمت سیرجان رفته و از پیش بینی 32 میلیون تن گندله در استان، 2 میلیون تن در زرند است و کنسانتره 38 میلیون تن پیش بینی شده که 4 میلیون و 600 هزار تن در زرند داریم.

حسینی نژاد با تاکید بر برنامه ریزی برای افزایش سرعت پیشرفت شهرستان زرند در حوزه صنعتی و معدنی تصریح کرد: در این شهرستان ظرفیت معادن جلال آباد، آریا، حدید و زغالسنگ ها را داریم که علاوه بر این پتانسیل های معدنی، پسته و مزایای دیگری را نیز داریم.

وی بیان کرد: می خواهیم در کنار معین های اقتصادی مناطق استان، راه ها و برنامه هایی را در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی پیشنهاد و دنبال کنیم و باید شرکت های بزرگ، وظایف مربوط به توسعه یافتگی را انجام بدهند.

 

نظر شما